روسیه نباید برای تحویل سیستم مشابه اس ۳۰۰ شرط بگذارد

به گزارش افکارنیوز،حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به اظهارات معاون نخست وزیر روسیه مبنی بر تحویل سیستم‌های مشابه اس ۳۰۰ به ایران مشروط به متوقف کردن شکایت جمهوری اسلامی از روسیه گفت: قرارداد ایران با روسیه دارای الزامات و شرایطی بود و طبیعتا بعد از این که روسیه سیستم‌های اس ‌۳۰۰ را به ایران تحویل نداد، ایران نیز طبق توافقات و مندرجات قرارداد فی‌مابین با روسیه تخلف صورت گرفته را از طرق قانونی پیگیری کرد.

وی افزود: شکایت ایران از روسیه بر مبنای توافقات فی‌مابین در قرارداد بود؛ به همین دلیل روسیه نباید توقع داشته باشد که ایران تغییری در نظرش ایجاد کرده و شکایتش را پس بگیرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین با بیان اینکه وزارت دفاع و دستگاه‌های دفاعی باید این موضع جدید روسیه را بررسی کنند گفت: باید قرارداد ایران با روسیه در تحویل سیستم‌های اس ۳۰۰ بررسی شود تا مشخص شود که آیا این موضوع در قرارداد مندرج شده بود که اگر روسیه به تعهداتش عمل کند ایران باید شکایتش را پس بگیرد یا اینکه علی‌رغم شکایت روسیه باز هم باید به تعهداتش عمل کند.

سبحانی‌نیا در عین حال با بیان اینکه روسیه در مواردی همچون ساخت نیروگاه بوشهر به تعهداتش عمل کرد افزود: روسیه علی‌رغم تمامی فشارها سرانجام تعهداتش را در نیروگاه بوشهر عملیاتی کرد که این نقطه مثبتی در روابط با این کشور است.

وی افزود: در مقابله روسیه به تعهداتی نیز عمل نکرده است که این نمونه بارز نشان می‌دهد که ایران باید در تمامی مراودات و همکاری‌هایش جوانب مختلف را در نظر گرد تا حقوق ملت ایران تضییع نشود؛ بدان معنا که باید با دقت و ظرافت لازم وارد عمل به قراردادها شد و صرف این که کشوری می‌تواند طرف اعتماد ایران باشد دست به عقد قراردادی نزد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: ایران باید در قراردادها تمامی ظرافت‌ها و قوانین را در نظر گیرد تا اگر طرف قرارداد تخلفی را انجام داد بتواند از مراجع قانونی بین‌المللی از حقوق کشور و ملت با کمترین هزینه دفاع کنند.

این در حالی است که طبق قرارداد تهران و مسکو قرار بود نیروگاه بوشهر در سال ۱۹۹۷ یعنی ۱۶ سال قبل تحویل ایران داده شود که این اتفاق تا دو سال قبل به تاخیر افتاد و با وجود سوخت گذاری و راهاندازی نیروگاه، اما هنوز این نیروگاه به دلیل مشکلات فنی به پیمانکار ایرانی تحویل داده نشده است.