تهران امروز نوشت:

«صندلی‌های خالی از سیاست» شاید این چهار کلمه بهترین توصیفی باشد که بتوان از نیمه زمستان سال گذشته روی کرسی‌هایی گذاشت که به نظر می‌رسید تا آن زمان، جایگاه بخشی از معتمدان رئیس‌جمهور بوده است. مشاوران و وزرایی که بیش از همه از دولت حمایت می‌کردند امروز در خانه هستند و به روزهایی که گذشته است، می‌اندیشند.

موضوع اما برکناری این مشاوران و وزرا نیست بلکه اکنون عدم معرفی جایگزین برای آنهاست که به ابهامی در پاستور تبدیل شده است. کلهر، سقای بی‌ریا و بهبهانی از معروف‌ترین کنار رفتگان از پاستور هستند که به غیر از وزیر وقت راه، دو نفر دیگر با دخالت دولت با پاستور خداحافظی کرده‌اند.

از این میان کرسی خالی سقای بی‌ریا در قم بیش از سایر کرسی‌های خالی به چشم می‌آید. روحانی‌ای که در دی‌ ماه سال ۸۴ با حکم رئیس‌جمهور به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت منصوب شد. زمانی که او در جایگاه مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت قرار گرفت، آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانست انتظار اهالی قم را برآورده کند. به نظر می‌رسید او تعریف خاصی از رابطه با مراجع داشت، چنانکه در گفت‌وگویی تاکید کرده بود: «من اعتقادی به این ریاکاری‌ها و تزویرها(رفت و آمد به بیوت مراجع) ندارم! اصلا قرار نیست که بنده چنین کارهایی بکنم. وظیفه بنده انتقال الگوی دولت اسلامی از حوزه به دولت است».

در انتقاد به عملکرد سقای بی‌ریا برخی معتقدند که بخشی از گلایه‌های قم نشینان از پاستور به خاطر اظهارنظرهای او است که نمونه آن موضع گیری در برابر معرفی وزیر زن در دولت دهم بود و سبب آغاز موج دوم انتقادات مراجع با دولت شد. اینگونه اظهارات و عملکردهای سقای‌ بی‌ریا و تجدید حکم او در دولت دهم سبب شد تا آشنایان به حوزه نسبت به گسترش تیرگی‌ها میان پاستور و قم هشدار دهند. سقای بی‌ریا پس از پنج سال با عملکردی مورد انتقاد از دفتر ارتباط دولت با روحانیت خداحافظی کرد و رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شد.


شورایی که وجود خارجی ندارد
اکنون چند ماه است که ساختمان ارتباط دولت با روحانیت خلوت‌تر از قبل شده است و همان طلاب جوان هم دلیلی برای حضور در آن نمی‌بینند. پس از خالی شدن دفتر ریاست ارتباط دولت با روحانیت تنها خبری که درباره آینده این دفتر به رسانه‌ها مخابره شد، از جانب خود سقای بی‌ریا بود که گفت: نظر رئیس‌جمهور این است که این کار به شکل شورایی باشد اما از چنین شورایی هم خبری نشد.


گمانه‌های روحانیت
گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص تعلل در معرفی مشاور روحانیت مطرح است. اولین گمانه‌ای که مطرح می‌شود اختلاف پاستورنشینان بر سر انتخاب فرد مقبول آنهاست چرا که نظرات زیادی در دولت وجود دارد که با یکدیگر هماهنگ نیست.

گمانه بعدی به موضوع انتخابات ارتباط دارد یعنی از آنجا که ارتباط دولت با روحانیت در چند ماهه اخیر رو به بهبودی خاصی نداشته، سیاست دولت این است تا فردی را برای ارتباط با مراجع انتخاب کند که مورد قبول قم باشد و در آستانه انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری توان کاستن از گلایه‌ها را داشته باشد. گلایه‌هایی که مشاور سابق احمدی‌نژاد در امور روحانیت توفیقی در کاستن آنها نداشت. سفر استانی به قم هم می‌توانست تا حدودی در آرام کردن فضا موثر باشد که این سفر هم لغو شد.


آیا آسمان آفتابی می‌شود؟
اکنون معرفی یک روحانی معتمد قم از سوی دولت می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش انتقادها و بهبود رابطه‌ای که از اواسط دولت نهم با مباحثی مانند حجاب، گشت‌ارشاد و سخنرانی‌های دینی برخی دولتمردان به تیرگی گرایید و اکنون با چالشهایی به اوج رسیده است، داشته باشد. روحانی‌ای که دولتمردان را تنها به سمت بیوت مراجع و روحانیون حامی دولت نکشاند و اجازه شنیدن انتقادات مراجع و روحانیون منتقد را به رئیس‌جمهور و دولتمردانی بدهد که به قم سفر می‌کنند.

به اذعان بسياري از كارشناسان و فعالان سياسي- مذهبي، بخش زيادي از انتقادهاي علماي مذهبي به برخي سياستهاي دولت و بخصوص برنامههاي فرهنگي، بهواسطه عدم ارتباط مناسب و انتقال درست دغدغههاي ديني حوزه و مراجع به دولت است. تشديد اين قبيل انتقادات از سوي حوزويان نشانه آن است كه كانال ارتباطي دولت با قم بايد هر چه زودتر ترميم شود. انتخاب فردي از جنس روحانيت كه علاوه بر ارتباط با مراجع و علما توانمنديهاي مناسب براي انتقال درست دغدغهها به دولت و توضيحات پاستور به مراجع را داشته باشد، ضرورتي انكار نشدني است.