جوکار: آمریکا برای حمله به سوریه بر سر دوراهی است

به گزارشافکارنیوز،محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به مخالفت‌ کشورها با جنگ‌افروزی و لشکرکشی اوباما به سوریه اظهار داشت: اینگونه رفتارهای کاخ سفید جزو خیره‌سری‌هایی است که قدرت‌های استکباری همواره در طول تاریخ از خود نشان داده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکا با وجود شکست در عراق و افغانستان‌، باز هم بر عمل خلاف خود اصرار دارد، افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها با توجه به مواضعی که مشخص کردند تصور می‌کنند که در صورت عدم حمله به سوریه، اعتبار آنها خدشه‌دار می‌شود.

* آمریکا مانند گذشته نمی‌تواند در منطقه قدرت‌نمایی کند


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که قدرت آمریکا در منطقه رو به افول است و منطقه در حال خارج شدن از دست آنهاست و دیگر نمی‌توانند مانند گذشته، قدرت‌نمایی کنند، بنابراین به نوعی درصدد جبران هستند.

* آمریکا در ارتباط با سوریه بر سر دو راهی گیر کرده‌ است


جوکار با بیان اینکه آمریکا در ارتباط با سوریه بر سر دو راهی گیر کرده‌ است، تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها پا به ورطه‌ای گذاشته‌اند که در صورت حمله به سوریه با شکست و در صورت عدم حمله، اعتبار و قدرت آنها در دنیا با خدشه مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار آمریکا در صورت عدم حمله به سوریه در دنیا زیر سؤال می‌رود، بنابراین در حال رایزنی با بسیاری از کشورها هستند که بتوانند برای این عمل خود متحدانی پیدا کنند، که حداقل تنها نباشند.

* حاکمان آمریکا از عقل و خرد بی‌بهره هستند


نماینده یزد با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری پاسخ مثبت به آمریکا نداده است، گفت: این بدان علت است که کشورها با عقل و خرد با این مسئله برخورد می‌کنند، اما آمریکایی‌ها از این عقل و خرد بی‌بهره هستند.

* آمریکا با اقدام جریان مقاومت در صورت حمله به سوریه مواجه خواهد شد


جوکار با اشاره به نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه حمله آمریکا به سوریه به ضرر دوستان این کشور تمام خواهد شد، بیان داشت: قطعا عواقب حمله آمریکا به سوریه، به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد، چراکه در حال حاضر آنها از مواضع اولیه خود تا حد زیادی پایین آمده‌اند و معتقدند که عملیات حمله به سوریه در حد محدود انجام خواهد شد، اما همین عملیات محدود نیز منجر به اقدام جریان مقاومت خواهد شد که به نفع او و همپیمانش یعنی رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

* حفظ منافع رژیم صهیونیستی یکی از اهداف آمریکا در منطقه است


وی تصریح کرد: حفظ منافع رژیم صهیونیستی یکی از اهداف آمریکا در منطقه است و چنانچه این حمله صورت گیرد، با توجه به ظرفیت‌ و توانمندی‌های مقاومت در منطقه، قطعاً نابودی رژیم صهیونیستی را تسریع خواهد کرد.

* امروز بسیاری از کشورهایی که در ابتدا با آمریکا همراهی کردند خود را کنار کشیده‌اند


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضعفهای امنیتی کشورهای همپیمان آمریکا گفت: کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه به دلیل ضعفهای امنیتی که دارند به شدت آسیبپذیر هستند و آثار عواقب حمله به سوریه متوجه این کشورها نیز خواهد شد، بنابراین به همین دلیل است که بسیاری از کشورهایی که در ابتدا با آمریکا همراهی کردند، امروز خودشان را کنار کشیدهاند و قطعاً میدانند که حمله آمریکا به سوریه نه تنها منافعی برای آنها در بر نخواهد داشت، بلکه آنها متحمل هزینههایی خواهند شد که هیچ کدام از آنها قابل جبران نیست و پاسخگوی افکار عمومی خود نیز نخواهند بود.