به گزارش افکارنیوز، سخنان رئیس جمهور در مجمع سالیانه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد ماهیت و فعالیت‌های سپاه، مقابله این نهاد با تهدیدات دشمنان، نقش آن در تأمین امنیت مملکت و آرامش در منطقه، توانمندی سپاه در حوزه اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی، رد شایعات پیرامون فعالیت‌های اقتصادی، تقاضا از سپاه برای ورود به پروژه‌های بزرگ ملی و بسیار مهم اجرایی در شرایط تحریم، دعوت برای مقابله با قاچاق کالا و مهمتر از همه درخواست برای مقابله با توطئه‌های دشمنان در حوزه معیشت مردم و تولید ملی در کشور، پیام‌های مهمی چه در عرصه داخلی و چه در سطح بین المللی برای اپوزسیون خارج نشین داشت؛ پیام‌هایی که شاید برخی خود را به خواب بزنند و آن را درک نکنند.

تائید اقدامات و خدمات ارزشمند سپاه از سوی رئیس جمهور در طول سالیان گذشته و تاکید بر ادامه این فعالیت ها، حمایت از این نهاد مردمی و باز کردن عرصه فعالیت برای آن، استفاده از ظرفیت و توانمندی سپاه در دولت تدبیر و امید و تاکید بر نقش سپاه در خنثی سازی توطئه های دشمنان حتی در معیشت مردم از جمله این پیامها بود.

در هر حال رئیس جمهور نشان داد که اولاً در مقوله سپاه پاسداران مثل برخی ها نمی‌اندیشد و دوما سپاه را بازوی انقلاب اسلامی از جهات مختلف می‌داند.

قدری کنکاش در مورد نحوه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بررسی خدمات این نهاد مردمی در طول ۳۵ سال گذشته ما را در فهم بهتر و بیشتر این نهاد و شناخت دقیق اهداف آن کمک خواهد کرد.

در بحبوحه بحران‌های داخلی کشور و تیز شدن دندان دشمنان نظام جمهوری اسلامی علیه منافع ایران و عزم استکبار جهانی و همپیمانانش برای هجمه به نظام نوپای ایران، بنیانگذار انقلاب اسلامی در دوم ادیبهشت سال ۱۳۵۸ رسماً فرمان تشکیل این نهاد مردمی را صادر فرمودند.

کمتر کسی است که نقش سپاه را در خاتمه دادن به قائله ها و آشوب‌های خیابانی، ترورهای کور، حمله به اماکن عمومی و ایجاد جو رعب و وحشت، بی‌بندوباری، ناامنی، فتنه‌های منافقین و بمب‌گذاری‌های پی‌درپی، تشکیل گروه‌های خودسر با عناوین مختلف همچون کومله، گروه فرقان و اقدامات چریک‌های فدایی خلق در نقاط مختلف کشور در اوایل انقلاب از یاد برده باشد.

در واقع سپاه نهادی است که بر حسب شرایط و گذر زمان باری سنگین از نظام و دولت را بر دوش گرفت. از جنگ تحمیلی گرفته تا عرصه سازندگی و از تحریم ها تا شیطنت های دشمنان حتی در زندگی روزمره و اقتصاد مردم.

اما سپاه از هجمه و اتهامات بدور نماند. اتهاماتی که یا از سوی دشمنان قسم خورده نظام طراحی و با استفاده از عوامل فریب خورده داخلی آنها پیاده‌سازی شد و یا برخی از کینه‌توزان و ساده‌لوحان داخلی که در راستای خدمت به اربابان بیگانه و یا در راستای منافع شخصی و اقتصادی خود آن را طرح می‌‌کردند.

پشت‌پرده این اتهام‌زنی‌ها چیزی نبود جز کم رنگ کردن نقش سپاه در عرصه‌های مختلف.

اما سخنان رئیس جمهور ثابت کرد که آنانی که سپاه پاسداران را مانع جولان و تاخت و تازهای افراطی خود در ایران اسلامی می‌دیدند، باید بدانند که روحانی از این منظر با آ‌نها زاویه داشته و دارد و آنها در این مقطع سیاسی ایران نمی‌توانند به اهداف شوم خود دست یابند. چرا که روحانی معتقد است سپاه زینت نظام و نیرویی مردمی بوده و در خط مقدم دفاع از نظام و انقلاب قرار دارد.

اما دشمنان و بدخواهان سپاه آنچه را که این نهاد برای حفاظت از انقلاب و نظام اسلامی در عرصه‌های سیاسی نیاز دارد و تلاش این نهاد در راستای شناخت دقیق واقعیت‌ها و پدیده‌های سیاسی را نوعی دخالت و فعالیت سیاسی تلقی کرده و دستاویزی برای هجمه به آن قرار می‌دهند.

آنها برخلاف نظرات رئیس جمهور، سپاه را نهادی نظامی صرف و غیرمردمی می‌خواهند و به دنبال آن هستند تا سپاه در مقابل جریانات برانداز سیاسی، گروههای افراطی سکولار و ضد دین و ضدروحانیت، چشم و گوش بسته باشد. می‌خواهند سپاه در مرزها محصور بماند.

اما روحانی با سخنان محکم خود پاسخ قاطعی به این طیف از افراد داد. پاسخی که البته به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد.

آنها در روزهای آینده سعی میکنند تا تفسیرها و تعابیری از سخنان ریسجمهور در خصوص سپاه داشته باشند و تلاش خواهند کرد تا با اهداف خاصی به نوعی این اظهارات روحانی را ترجمه کنند. اما باید بدانند این دیدگاه رئیس جمهور در مورد سپاه بوده و خواهد بود.