کدخدایی: «صلح» بر اساس منفعت دولت‌ها تعریف می‌شود

به گزارشافکارنیوز،عباسعلی کدخدایی مدیر اجرایی شورای نگهبان در همایش صلح عادلانه در نظام جهانی که در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به ماهیت واژه صلح گفت: صلح در واقع همان چیزی است که منافع ملی را تامین می‌کند.

کدخدایی با یاد آوری لزوم تعریف دقیق از مفهوم منابع ملی افزود: طبیعی است که منافع ملی بدون تعریف مشخص می‌تواند ابزاری در دست قدرتمندان و حامیان زور در عرصه بین المللی باشد.

مدیر اجرایی شورای نگهبان حوادثمصر، بحرین و سوریه را یکی از موارد برخورد متفاوت قدرت‌ها با واژه صلح خواند و تصریح کرد: صلح و عدالت در هر کدام از این کشورها تعاریف و معنای متفاوتی برای قدرتها دارد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین المللی و دولت‌های زورمدار با نگاه متفاوت با کشورها منطقه نگاه می‌کنند، اظهار داشت: تعریف صلح امروز براساس منفعت برخی دولت‌ها انجام می‌شود.

کدخدایی مشکل جدی گسترش صلح را فقدان تعریف روشن از آن خواند و اضافه کرد: تعریفی که از صلح در برخی اسناد آمده رعایت اصل برابری از سوی دولت‌هاست که امروز شاهد بروز آن هستیم و برخی دولت‌ها امتیازات ویژه‌ای مانند حق وتو در اختیار دارند.

مدیر اجرایی شورای نگهبان این امتیازات ویژه را منجر به عدم تحقق صلح در جهان خواند و خاطر نشان کرد: همین مسئله منجر شده که سازمانهای بین المللی نتوانند کمک موثری در جهت تحقق صلح داشته باشند.