به گزارشافکارنیوز،اگر چه نشانه‌هایی که از دو طرف بروز می‌کند، همواره بیانگر خجالتی بودن آن‌ها است اما امید به از سرگیری مذاکرات را بعد از یک دشمنی مستمر سی ساله زنده می‌کند و کارشناسان و تحلیلگران در احتمال ایجاد هر گونه شکافی در روابط پرتنش دو کشور تردید دارند.

این روزنامه‌ی اماراتی در تحلیلی با عنوان " آیا عشق‌بازی‌های میان ایران و آمریکا به داستانی عاشقانه تبدیل خواهد شد؟ " با طرح این پرسش که بنابراین آیا این عشق‌بازی‌ها در مرحله بعدی به داستانی عاشقانه میان دو طرف تبدیل خواهد شد؟ افزود: کارشناسان روابط بین‌الملل بر این باورند احتیاطی که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باید در قبال سیگنال‌های گشایش(در روابط) حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران داشته باشد، توجیه شدنش در مسایل پیچیده و مورد اختلاف دو کشور از مساله سوریه گرفته تا برنامه‌ی هسته‌یی ایران باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: چند روز قبل از سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، روحانی هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکا از لحن مثبت و سازنده اوباما، استقبال و تاکید کرد که بعد از انتصاب او به سمت ریاست جمهوری نامه‌هایی میان دو طرف رد و بدل شد. از همین جا، روحانی به مساله احتمال دیدار با اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد احتمالی که تا چندی پیش به ذهن‌ها خطور نکرده بود به ویژه این که روابط دو کشور از سال ۱۹۷۹ قطع شده بود.

دارالخلیج افزود: بعد از این اعلام، کاخ سفید تاکید کرد که قرار نیست در شرایط فعلی چنین ملاقاتی انجام شود اما احتمال انجام آن را هم بعید ندانست. روحانی حتی آمادگی‌اش را برای تسهیل در گفت‌وگوها میان بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و شورشیان اعلام کرد. البته این در حالی است که او اخیرا هشدار داده است کشورش حتی به اندازه سرانگشتی از حقوق هسته‌یی‌اش عقب‌نشینی نخواهد کرد و در گفت‌وگو با شبکه ان. بی. سی نیز تاکید کرد که " هرگز به دنبال بمب هسته‌یی نیستیم و نخواهیم بود. "

اوباما نیز بیان کرد که قصد دارد آمادگی روحانی را برای گفت‌وگو درخصوص برنامه‌ی هسته‌یی ایران بسنجد و گفت که یک فرصت دیپلماتیک وجود دارد و امیدوار است که ایرانی‌ها از آن استفاده کنند. کاخ سفید نیز اعلام کرد که به اقدامات مهمی که از سوی ایران انجام می‌شود، اهمیت می‌دهد اما در این بین جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت که اهمیت عمل بیش‌تر از سخن گفتن برای کشوری است که تحت تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی قرار دارد.

این روزنامهی اماراتی افزود: تا به حال این کشورها به گفتن حرفها و اظهارنظرها بسنده کردهاند.