نقش نیروی هوایی در اسکورت کشتی‌های نفت‌کش

به گزارشافکارنیوز،امیر عزیز نصیرزاده طی سخنانی در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد نهاجا به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس که در صبحگاه روز شنبه در ستاد این نیرو انجام شد، با اشاره به تجاوز های ارتش عراق و دیگر کشورهای منطقه پیش از آغاز رسمی جنگ در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ اعلام کرد: در واقع، جنگ برای نیروی هوایی از سال ۵۸ شروع شد.

وی با بیان این مطلب که عراق تجاوز به حریم هوایی ما را از نیمه آبان ۵۸ به طور مرتب آغاز کرد، ادامه داد: به همین دلیل سطح آمادگی و هشدار در پایگاه های تبریز، همدان، دزفول و بوشهر افزایش یافت.

امیر نصیرزاده با اشاره به درگیری نیروی هوایی ارتش در یک سال پیش از آغاز جنگ خاطرنشان کرد: در همین دوره بود که نهاجا دو خلبان خود را از دست داد: سرلشکر شهید حسین لشکری که در ۲۶ شهریور ۵۹ در داخل خاک ایران به اسارت نیروی های رژیم بعثی عراق درآمد و همچنین یک خلبان دیگر نیز به شهادت رسید.

وی با عنوان این مطلب که نیروی هوایی عراق با هدف کاهش تاثیرگذاری عملیات های هوایی ایران سعی در پراکنده کردن و تضعیف توان دفاعی این نیرو برآمد، تصریح کرد: نیروی هوایی عراق در روزهای آغازین جنگ به هواپیماهای غیرنظامی و شناورهای ایرانی از جمله نفت کش ها در خلیج فارس حمله می کرد تا نیروی هوایی ما را خسته کند.

معاون هماهنگ کننده نهاجا افزود: به دلیل این که این حملات با هواپیما صورت می گرفت، بنابراین تنها راه پاسخ به آن نیز پرواز جنگنده ها بود.

وی با تاکید بر مسئولیت سنگین نیروی هوایی در جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی و تضعیف شدید اقتصادی ماشین جنگی این کشور به بیان آمار و ارقام پرداخت و گفت: تنها در شش ماه آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوایی ارتش با اصابت قرار دادن بیشتر پالایشگاه‌های نفتی عراق باعثشد تا تولید روزانه نفت خام این کشور از چهار میلیون بشکه به ۲۵۰ هزار کاهش شدید پیدا کند.

امیر نصیرزاده هم چنین با اشاره به حملات پی‌درپی نیروی هوایی ارتش به پایگاه‌های شرق عراق در آغاز دفاع مقدس بیان کرد: در آن زمان عراق دیگر احساس امنیت نمی‌کرد و هواپیماهای خود را به دورترین نقطه(در نزدیکی مرز اردن) انتقال داد تا از گزند حملات پرنده‌های شکاری ایرانی در امان بماند.

وی افزود: اما این اقدامات نیز نیروی هوایی عراق را مصون نگه نداشت، چرا که در عملیات بسیار پیچیده و حساس حمله به پایگاه های الولید معروف به اچ ۳ عراق بیش از ۶۰ فروند هواپیمای این کشور منهدم شد.

امیر نصیرزاده ادامه داد: تنها در هیمن شش ماه نخست جنگ، ۱۳ میلیون تن بمب بر سر دشمن بعثی ریخته شد که این بیان گر تعداد و شدت حملات نیروی هوایی ار تش است.

معاون هماهنگ کننده نهاجا با اشاره به عملیات های بزرگی چون بیت المقدس و مروارید نیز که نیروی هوایی در آن نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می کرد، اظهار کرد: در این عملیات با رشادت خلبان‌هایی هم چون سرلشکر شهید عباس دوران و شهید حسین خلعتبری هفت فروند شناور و ۵ فروند هواپیمای جنگی عراق نابود شدند.

امیر نصیرزاده ادامه داد: نیروی هوایی ارتش در عین حال با تامین حفاظت هوایی پالایشگاهها و اسکورت کشتیهای نفتکش ایرانی نقش اساسی و بسیار موثری را در باز نگه داشتن شریان حیاتی اقتصادی کشور ایفا میکرد.