" استاکس‌نت "؛ یک دلیل برای بی‌اعتمادی به آمریکا

به گزارشافکارنیوز،پس از مذاکره تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، مقام معظم رهبری در اولین سخنانشان، ضمن حمایت از تحرکات دییپلماسی دولت، از بجا نبودن برخی اقدامات در نیویورک گفتند و اظهار داشتند که ما دولت امریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن می‌دانیم.

بر همین اساس در این گزارش، گذری بر کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای کشورمان داشته‌ایم تا تائیدی بر بی‌اعتمادی ملت ایران به این کشور و سیاست‌هایش درخصوص کشورهای دیگر باشد.

گام برداشتن ایران به سوی اتمی شدن به دهه‌ها قبل - که به دوران جنگ سرد مشهور بود - بازمی‌گردد. در آن دوران ایالات متحده به تهران برای ساخت نیروگاه هسته‌ای چراغ سبز نشان داد و پس از آن پیشنهادات و تقاضاهای مستمر از سوی برترین شرکت‌های اروپایی برای ساخت نیروگاه، به تهران ارسال ‌شد و تهران از بین چندین و چند پیشنهاد، حق انتخاب داشت.

این روند با پیروزی انقلاب اسلامی روند عکسی به خود گرفت و ایالات متحده آمریکا سرسخت‌ترین مخالف برنامه‌ هسته‌ای ایران شد. در این دوران که به جهت جنگ عراق عیله ایران و تهدید حمله به نیروگاه بوشهر و فشارهای آمریکا، شرکت‌‌های غربی یک به یک کار را واگذار می‌کردند، ایران به ناچار با روسیه برای تکمیل نیروگاه هسته‌ای بوشهر قرارداد می‌بندد.

در همین دوران تلاش آمریکا برای جلوگیری از ورود تکنولوژی هسته‌ای به ایران آغار می‌‌شود. این روند با ریاست‌جمهوری بیل کلینتون شدت یافت که تشدید تحریم‌های ایران(قانون داماتو) از آن جمله بود.
این کشور در گام بعد دست به تطمیع کشورهایی زد که گفته می‌شد تجهیزات هسته‌ای به ایران صادر می‌کنند. بر همین اساس نیز این کشور سهم بیشتری به روسیه در بازار پرسود ماهواره داد. فشار بر آژانس انرژی‌ اتمی، از دیگر راهکارهای آمریکا برای ممانعت از تحقق ایران هسته‌ای شد. این کشور با ایجاد محدودیت‌های مالی برای آژانس، این نهاد را به قطع همکاری با ایران وادارد.

یکی از عواملی که باعثافزایش فشار بر ایران شد، گرارش گروهک منافقین در سال ۲۰۰۲ درخصوص تایسیات هسته‌ای نطنز و اراک بود. آمریکا با استفاده از این گزارش کوشید تا جامعه جهانی را به فشار بیشتر بر ایران مجاب کند. بر همین اساس بود که شبکه CNN تصاویر ماهواره‌ای از این تاسیسات منتشر کرد و چنین وانمود کرد که این دو سایت برای جنگ‌افزارها ساخته شده اند و کشف شده اند.

گزارش منافقین سرانجام علی‌رغم تاکید محمد البرادعی مدیر کل آژانس که می‌گفت از تاسیسات مزبور آگاهی داشته، در نشست سران گروه ۸ کارساز شد و آنان علیه ایران موضع گرفتند. از آن پس اتحادیه اروپا و آمریکا در مقابل ایران همسویی بیشتری پیدا کردند و قطعنامه‌ها، تحریم‌های پی در پی و ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و تصویب چند قطعنامه سنگین علیه ایران در آن، ماحصل این ارتباط بود.

سنگ‌اندازی‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران که تا ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان نیز وسعت داشت، اگرچه سختی‌های کار را گسترده‌تر کرد اما باعثنشد تا ایران در مسیر پیشرفت‌هایش که غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد یک نمونه از آن است، به عقب بازگردد.

* " استاکس‌نت " برای مقابله با ایران هسته‌ای


همین پیشرفت‌ها و ناکامی اثرگذاری تحریم‌ها آمریکا را بر آن داشت که با تهیه یک ویروس رایانه‌ای مخصوص تاسیسات هسته‌ای ایران، بی‌اثر بودن تحریم‌ها و فشارها را جبران کند. این ویروس که " استاکس‌نت " نام داشت، در تابستان سال ۸۹ شناسایی شد. استاکس‌نت از یک کامپیوتر به کامپیوتر بعدی توزیع می‌شد. بعد از آلودگی یک کامپیوتر، با اتصال یو اس‌بی به ‌آن، این ویروس تکثیر پیدا می کرد که البته حدود ۶۰ درصد کامپیوترها در ایران به این ویروس آلوده شدند.

آنچنان که رالف لانگنر مدیر شرکت لانگنر که در زمینه ساخت آنتی‌ویروس‌ فعالیت می‌کند، می‌گوید " کامپیوترهای آلوده شده به این ویروس دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند اما دستگاه‌های صنعتی که به آن متصل هستند را دچار اختلال می کند ".

بعدها مشخص شد که این کرم در سیستم‌های کنترل سانتریفوژهای گاز که با فرکانس بسیار بالا برای غنی‌سازی اورانیوم کار می‌کنند، اختلال ایجاد می‌کرد. این کرم پس از آلوده کردن سیستم‌های کنترل سانتریفوژها، فرکانس دستگاه را درطول یک ماه بالا و پایین می‌برد و حتی می‌توانست باعثانفجار سانتریفیوژها شود.

* شرکت لانگنر: استاکس‌نت ساخت آمریکاست


اما مشخص شدن این نکته که این کرم، تنها برای تبدیل فرکانس در دو نوع سانتریفیوژ که یک نوع آن ایرانی است، ساخته شده، به نوعی دست‌های پشت پرده آن را افشا کرد. شرکت لانگنر با رسیدن به این موضوع و آنالیز کدهای این بدافزار به گستردگی برنامه‌ریزی این ویروس که ۲۰ برابر بیشتر از کدهای ویروسی دیگر پیچیده‌تر بود پی برد و اعلام کرد که این اقدام تنها از یک ابرقدرت سایبری برمی‌آید که آن ابرقدرت تنها و تنها آمریکاست. این شرکت اعلام کرد که البته نشانه‌هایی در دست است که اسرائیل در آن نقش داشته است.

سال گذشته جزئیات بیشتری از عملکرد استاکس نت منتشر شد. براین اساس کدهای مخرب استاکس نت درون ۴۱۷ کنترلر ساخته‌شده توسط زیمنس تزریق می‌شده که کارشناسان ایرانی از کنترلر PLC زیمنس برای باز و بسته کردن دریچه هگزافلوراید اورانیوم یا گاز UF۶ درون دسته‌های سانتریفیوژ استفاده می‌کردند. این ویروس دریچه‌ها را قبل از موعد معمولشان می‌بسته تا فشار پنج‌برابر از حد طبیعی وارد شود و گاز جامد ‌شود و سانتریفیوژ از بین برود.

استاکس نت حتی ابزارهای ساخت آن را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. دامنه‌ها و آی‌پی‌ها قبل از وحشی شدن ویروس استاکس‌نت توسط ویروس دیگری شناسایی شده و به صورت جاسوسی نرم‌افزاری برای تجهیز استاکس‌نت به آن‌ها آماده شده بود.

حمله‌کننده‌ای که استاکس‌نت را در مراحل نهایی ساخته دقیقا از مراحل تولید سانتریفیوژ در نطنز آگاهی کامل داشته و حتی تعداد ۴۱۷ PLC را نیز کاملا براساس کدها تعریف کرده بود. استاکس‌نت کدی در خود دارد که نمی‌گذارد تعمیرکنندگان به دریچه دسترسی پیدا کنند و هنگام حمله اجازه تعیین و تعریف حمله را برای مقابله با خطر به ایرانی‌ها نداده است. وارد کردن سرعت زیاد و کم کردن سرعت باز و بسته کردن دریچه‌ها در نسخه یک استاکس‌نت نشان می‌دهد تخریب اصلی در این بخش برای جلوگیری از غنی‌سازی انجام شده است.

* تشدید حملات سابری علیه ایران در دوران اوباما


به گزارش تسنیم، خرداد سال گذشته(۱۳۹۱) روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی افشا کرد که باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که با شعار تغییر بر سر کار آمد و سخن از دراز کردن دست دوستی به سوی ایرانیان گفت، از روزهای نخستین آغاز به کارش دستوری سری برای حمله‌های سایبری به مراکز غنی‌سازی اورانیوم ایران صادر کرده است. این روزنامه که معتقد است " این گونه حملات ابتدا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش شکل گرفتند و سپس در دوره اوباما و مطابق توصیه بوش به او تدام یافته و تشدید شدند " به نحوه انتشار آن در سار کشورها اشاره کرده و افزوده " استاکس‌نت به دلیل خطایی در برنامه‌نویسی از تاسیسات نطنز به اینترنت نشت پیدا کرد و کامپیوترهای دیگری را آلوده ساخت. اما اوباما به رغم این اشتباه خواهان شتاب بخشیدن به برنامه‌های حمله سایبری علیه ایران شد. برآورد داخلی دولت آقای اوباما این بود که این ضربه وقفه‌ای یک و نیم الی دو ساله در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد ".

اما در اسفند سال گذشته شرکت سیمانتک که در زمینه امنیت سیستم فعالیت می‌کند در گزارشی مدعی شد که " نسخه بتای استاکس‌نت دو سال قبل از نسخه اصلی، تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد حمله و شناسایی قرار داده بود ". به نوشته این شرکت، " استاکس‌نت نسخه ۵.۰ قدیمی‌ترین نسخه کرم کامپیوتری بود که ساخت آن به نوامبر ۲۰۰۵ برمی‌گردد. بعدا در عملیات فوق سری توسط آمریکا و اسراییل نسخه نهایی آماده می‌شود که به‌وسیله بوش رییس‌جمهور وقت ایالات متحده و بعدا اوباما برای حمله به تاسیسات ایرانی مورد تایید رسمی این مقامات واقع می‌شود.

* محاکمه یک ژنرال برای درز اطلاعات استاکس‌نت


اگرچه تاکنون آمریکا ساخت این ویروس را بر عهده نگرفته است ولی در اقدامی باورنکردنی قرار است این کشور از جیمز کارترایت از ژنرالهای سرشناس بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده در ارتباط با درز اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران، تحقیقات شود.

به هر روی، اکنون و پس از سالها کشمکش ایران و آمریکا درخصوص پرونده هستهای، تاملی کوتاه بر مسیر هستهای شدن کشورمان، چرایی بیاعتماد بودن ملت ایران به آمریکا مشخص است؛ چه اینکه این کشور در مسیر پیشرفت کشورمان از هیچ فشار و دستاندازیای دریغ نورزیده است.