ذوالنور: مذاکره ایران و ۱ + ۵ باید شفاف شود

به گزارشافکارنیوز،مجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عدم شفاف‌سازی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ اظهار داشت: بحثمذاکره دو بخش است؛ یک بحثمربوط به موضوع هسته‌ای است که در قالب مذاکره با ۱ + ۵ انجام می‌شود و روحانی نیز اعلام کرد که از سوی رهبر انقلاب و نظام از اختیار ویژه‌ای برخوردار است.



ذوالنور با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا اهل مذاکره بوده اما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست تصریح کرد: در دور جدید جمهوری اسلامی با هیئت مذاکره کننده و دیدگاه جدیدی وارد بحثمذاکرات شد و رهبری نیز از تحرکات دیپلماسی دولت حمایت کرد. اما ما نگران محرمانه بودن مذاکرات با ۱ + ۵ هستیم.



این کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه به در جریان بودن رژیم صهیونیستی از جزئیات مذاکره اشاره کرد و افزود: ما همچنین می‌بینیم که مقامات اروپایی درباره موارد مذاکره اظهار نظر می‌کنند.



وی با تاکید بر اینکه اگر مذاکرات محرمانه است، باید برای همه محرمانه بماند، ادامه داد: آقای ظریف گفته که موارد منتشر شده درباره مذاکره با ۱ + ۵، توهم است اما با این جریان سازی رسانه‌های غربی، این موضوع به برخورد شدیدتری نیاز دارد.



ذوالنور تصریح کرد: اگر آنها بگویند که تا زمان اقدام عملی ایران و کوتاه آمدن ما در بحثغنی‌سازی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند، ممکن است تیم مذاکره کننده ایرانی نیز وعده‌هایی داده باشد که مورد قبول ملت قرار نگیرد از این رو مذاکرات نیاز به شفاف‌سازی دارد.



این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی باید بر اصول و خط قرمزهای جمهوری اسلامی در مذاکرات تاکید کند، یادآور شد: ما از حق غنی‌سازی در داخل کشور در هر درصدی که نیاز داشته باشیم مطابق NPT برخورداریم.



وی افزود: بازرسان آژانس می‌توانند در قالب NPT و نه پروتکل الحاقی که مورد قبول ما نیست، حداکثر ظرفیت نظارتی NPT را با حفظ حقوق‌مان انجام دهند اما در این صورت تحریم‌ها باید لغو شوند.



ذوالنور در پایان یادآور شد: سطح مذاکرات باید کاملا مساوی باشد و اگر آنها بخواهند از موضع برتر با ما برخورد کنند قابل قبول نخواهد بود و از این رو تیم مذاکره کننده ایرانی نباید در این مذاکرات دچار ذوقزدگی شود.