زمزمه‌های سیاسی شدن یک معاونت غیرسیاسی رئیس جمهور

به گزارشافکارنیوز،معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری یکی از معاونت هایی است که به دلیل داشتن رابطه با کلیدی ترین رکن جامعه، می تواند نقش اثرگذاری در بهبود چهارچوب های نهاد ارزشمند خانواده داشته باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید با یک تاخیر یک ماه و نیمه معاون زنان و امور خانواده خود را معرفی کرد.

زمزمه های سیاسی شدن یک معاونت رئیس جمهور / می‌توان سابقه مولاوردی را نادیده گرفت


«شهیندخت مولاوردی؛ معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور شد» انتشار این خبر بر روی خروجی سایت ریاست جمهوری، ‌ حکایت از تغییرات گسترده در خط مشی این نهاد مهم در امور خانواده و زنان داشت.

نگاهی به سابقه مولاوردی نشان می دهد که وی خط مشی سیاسی متفاوتی با دولت اعتدال دارد.

مولاوردی عضو حزب منحله مشارکت است که به گفته برخی از اصلاح طلبان این حزب بارها در طول دوران ریاست جمهوری خاتمی، راه تندروی را پیش گرفته و در کارنامه برخی افراد تاثیرگذار آن، موضوعاتی نظیر تحصن و استعفا از نمایندگی در مجلس ششم به چشم می خورد.

وی در دوران خاتمی نیز مدیر ارتباطات بین الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری بوده است.

نکته جالب اینکه معاون جدید رئیس‌جمهور یکی از اولین منتقدان دولت روحانی است که در اعتراض به عدم وجود زنان در کابینه یازدهم گفت: ‌ سهم زنان در لیست ۳۳ نفره دولت یازدهم صفر است، چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال ۱۶ سال وزیر امورخارجه کشور بوده است.

البته نام مولاوردی تنها در پای مقالات فمنیستی به چشم نمی خورد. وی در ۸ مرداد سال ۱۳۸۸ و در جریان فتنه پس از انتخابات، ‌با امضای بیانیه ای بر دروغ مطرح شده از سوی فتنه گران به عنوان تقلب صحه گذاشت.

در بیانیه امضا شده از سوی مولاوردی آمده است: فعالان جنبش زنان از روزهای نخست اعتراض‌های مدنی مردمی به روند نتایج انتخابات، در کنار مردم و همصدا با آنها از حق خود سخن گفته اند. آنها در دل رودخانه هایی که در خیابانها به حرکت در می آمد حضور داشتند. هم در قلب خیابانها بودند و هم مثل همه خشونت‌ها قربانی ردیف نخست! آنها همصدا با مادر ندا ضجه زدند.»

همه یاران مهمترین زن کابینه!


بنابر این گزارش، اما نکته مهم این است که قرار است معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری چگونه و با چه تفکری اداره شود و آیا این معاونت مهم از این پس قرار است بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد؟

برگزاری مراسم تودیع و معارفه مریم مجتهدزاده و شهیندخت مولاوردی، تا حدود زیادی نوع نگاه جدید به معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری را مشخص کرد.

بیشتر افراد دعوت شده به این مراسم از زنان فعال در امور زنان و البته با گرایش های فمنیستی بودند، محکومان فتنه و چهره های جنجالی نیز در این مراسم حضور چشم گیری داشتند، حضوری که با توجه به دعوت رسمی از سوی دفتر رئیس جمهور، نشان دهنده علاقه مولاوردی در به کارگیری این چهره هاست.

برخی از چهره های حاضر در این جلسه سوابق قابل توجهی در ترویج فمنیسم و البته حمایت از فتنه دارند:

زهرا اشراقی:اظهارنظرهای روزهای گذشته اش درباره حجاب و هنجارشکنی در این زمینه، وی را به چهره ای جنجالی تبدیل کرده است که از مهمانان ویژه مراسم معارفه مولاوردی بود.

فخر السادات محتشمی پور:وی همسر تاج زاده و از محکومان فتنه ۸۸ است که با ارسال گزارش های روزانه در فیس بوک اقدام به جنجال آفرینی درباره وضعیت تاج زاده می کند، محتشمی پور در گزارش های خود تهمت و افترا به مسئولان جمهوری اسلامی را در دستور کار دارد.

شهلا شرکت:وی به عنوان وکیل تعدادی از متهمان فتنه ۸۸ فعالیت می کرده و در مصاحبه های خود با برخی رسانه ها مدعی وضع بد موکلانش و شرایط سخت برای دفاع از آنان شده است.

نرگس محمدی:
روزنامه نگار و یکی از فعالان حقوق بشر است که مدتی را به دلیل فعالیت در کانون غیرقانونی مدافعان حقوق بشر(وابسته به شیرین عبادی) در زندان به سر می برد. رسانه های ضد انقلاب مدت ها با مانور بر روی محکومیت او، اقدام به تبلیغات رسانه ای علیه ایران می کردند.

مرضیه قاسم پور:یکی از فعالان زنان و دارای گرایش های فمنیستی است.

مینو مرتاضی: ‌عضویت در انجمن ملی مذهبی و انجمن مادران صلح، گوشه ای از سوابق مرتاضی است. وی در جریان فتنه ۸۸ با امضای بیانیه هایی بر ادعای بروز تقلب در انتخابات تاکید کرد.

زهره عالی پور:فعالیت در زمینه حقوق زنان با گرایش فمنیستی از مهمترین سوابق عالی پور است.

نیره اعظم خوش خلق:عضو مجمع زنان اصلاح طلب و یکی از نمایندگان عارف در انتخابات ریاست جمهوری گذشته است. خوش خلق با امضا نامه ای که از سوی برخی فعالان حقوق زنان در تیرماه سال جاری انتشار یافت، خواستار آزادی سران فتنه شد.

زهرا صدراعظم نوری:وی عضو مجمع زنان اصلاح طلب و دارای گرایش های فمنیستی است.

در کنار افراد نامبرده الهه کولایی، ‌فاطمه راکعی، سهیلا جلودارزاده، اشرف گرامی زادگان، ‌ شهلا حبیبی و زهرا شجاعی، چهره های مطرح دیگری بودند که در این مراسم حضور داشتند.

با توجه به سابقه مولاوردی و همچنین چهره هایی که در اولین مراسم رسمی در کنار وی حضور پیدا کرده اند، حکایت از بروز اتفاقات جدیدی در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری دارد. اتفاقاتی که می تواند این معاونت را در روزهای آینده به کانون توجه رسانه ها تبدیل کند.