ماجرای بیلبوردهای " صداقت آمریکایی " چه بود؟!

گروه سیاسی: کوتاه زمانی پس از آنکه گفتگوی تلفنی اوباما و حسن روحانی در رسانه ها منتشر شد مردم در نمازجمعه تهران و شهرستانها با آتش کشیدن پرچم امریکا اعتراض خود را نسبت به این گفتگو نشان دادند؛ ‌ این پایان ماجرا نبود و پس از آن پوسترهایی در سطح شهر نصب شد که با زبان هنر ماهیت مذاکرات را گویاتر عنوان می کرد.

به گزارشافکارنیوز، این پوسترها با عنوان «صداقت آمریکایی» با حمایت سازمان رسانه‌ای اوج و توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی واکنشی خودجوش به ماهیت مذاکره با آمریکا عنوان شده است.
نکته‌ای که در این تصاویر جالب توجه است این است که هرچند طرف آمریکایی مذاکره کننده با نماینده جمهوری اسلامی در بالای میز ژستی دیپلماتیک گرفته اما در زیر میز همچنان از ابزار خشونت و سلاح‌هایی که به‌سمت مقام ایرانی نشانه رفته استفاده می‌کند.

افکار نیوز در خصوص چگونگی انتشار و نصب این پوسترها در شهر به سراغ محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران رفته است؛ ‌وی اقدام هنرمندان طراح این پسترها را بسیار نجیبانه می داند چرا که دولت امریکا گزینه نظامی را در مواجهه با ایران روی میز دارد اما در این پوسترها برخورد نظامی از سوی امریکا زیر میز است. پیرهادی خاطر نشان کرد: وجاهت بین المللی مذاکرات برای ما بسیار اهمیت دارد اما نباید این مسئله باعثشود تا جنایات امریکایی ها علیه ایران را فراموش کرده و ژست سلطه گری امریکا را از یاد ببریم.

عضو شورای شهر تهران ضمن تقدیر و تشکر از هنرمندان طراح این پسترها به بازتاب آن در رسانه های داخلی و بین المللی اشاره کرده و گفت: بازتاب گسترده نصب این پسترها در سطح شهر نشان می دهد که وقتی چهره واقعی امریکا و غرب را نشان می دهیم آنها به هم می ریزند از این رو این حرکت می تواند شروعی باشد برای افقهای بلندتر در نشان دادن چهره واقعی امپریالیسم و قدرتهای سلطه گر جهان.


وی تشکل‌های خودجوش مردمی را طراح این پسترها معرفی کرده و می گوید که شهرداری برای نصب پوستر ها مجوز صادر نکرده است در عین حال بسیج شهرداری تهران از نصب آنها اطلاع داشته و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشده است چرا که محتوای آن‌ها خارج از سیاست‌های نظام نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: اصولا تشکیلات بسیج در همه سازمان‌ها و نهادها از جمله در شهرداری تهران تشکیلات مستقلی دارند و به‌طور مستقل هم عمل می‌کنند. یک روز پیش از نصب پوسترها در جلسه‌ای به من گفتند که قرار است این کار انجام شود، نگران این بودند که ممکن است پس از نصب این پوسترها را جمع کنند یا هنگام نصب کسی مانع آن‌ها شود به همین دلیل با من صحبت کردند و من هم روند کلی کار را در راستای فرموده‌های مقام معظم رهبری دیدم و مانع نشدم.

پیرهادی در پاسخ به این سوال که آیا مجوز نصب این پوسترها را بسیج شهرداری تهران صادر کرده است؟ مجوز که نه، این‌طور نبوده که بسیج شهرداری به صورت مکتوب تاییدیه صادر کرده باشد، من دیدم کار خوبی انجام می‌دهند و مانع نشدم، گفتم اگر جایی به مشکل خوردید بگویید ما حمایت می‌کنیم.



مسئول بسیج شهرداری تهران افزود: کسی حق کار بدون هماهنگی و بدون مجوز ندارد و من اصل کار را دیده بودم. نصب هر تبلیغاتی در تهران ضابطه‌مند و قانونی است و البته که کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد. در ارتباط با تشکل‌های دیگر هم اگر با شهرداری هماهنگ کنند ایرادی ندارد و می‌توانند در مناسبت‌ها از فضاهای محیطی تهران استفاده کنند. به‌هرحال سازمان فرهنگی و هنری اوج که در زمینه طراحی و نصب پوسترهای اخیر فعال بوده سازمانی با سابقه شناخته شده و در حوزه کارهای ارزشی خوشنام بوده است و به همین دلیل هم حمایت کردیم.

وی در خصوص مضمون پوسترها توضیح داد: ‌ این پوسترها به مناسبت ۱۳ آبان طراحی و نصب شده و ما این کار را خارج از وظایف ارزشی بسیج ندیدیم و به همین دلیل حمایت کردیم و مانع نشدیم. کار فرهنگی و ارزشی بسیج، صیانت از آرمان حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری است و هرجا که احساس تکلیف کنیم با هماهنگی مسئولان و نیروهای خودمان، اقدام و فعالیت می‌کنیم. این موضوع هم از روال عمومی برنامه‌ها و اقدامات بسیج خارج نبوده، گروه‌های مختلف ارزشی عموما به‌طور خودجوش طرح‌هایی را می‌دهند و شهرداری هم قسمت بسیج را می‌گویم مانع نشده چون این پوسترها را خارج از سیاست‌های نظام ندیده است.

وی گفت: ما حمایت‌کننده دولت در مذاکرات هسته‌ای هستیم، حوزه تخصصی من روابط بین‌المللی است و حتما طوری عمل نمی‌کنیم که با حرکت دولت در این شرایط مغایر باشد یا آن را خنثی و تضعیف کند. به‌هرحال تا جایی که مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده حمایت ‌کنند ما هم در بسیج حمایت می‌کنیم اما حتما این نگاه در ما وجود دارد که باید پشتیبان دولت باشیم و هستیم اما درعین‌حال وظایف دیگری هم داریم که انجام می‌دهیم. من معتقدم برخلاف آنچه منتقدان می‌گویند، این پوسترها و حرکتی که انجام شده در راستای کمک به دولت برای پیشبرد مذاکرات بوده است. به‌هرحال دنیا باید بداند که دولت در چه شرایط داخلی در حال پیشبرد این مذاکرات است.

پیرهادی ادامه داد: ‌ایران در حال مذاکره با کشورها و قدرت‌هایی است که سابقه خوبی ندارند. آن‌ها می‌بینند که در این پوسترها چهره واقعی خودشان ترسیم شده و نگرانند که چهره واقعی آن‌ها برای مردم بیش از این آشکار شود. در چنین شرایطی قدرت رسانه‌ای آن‌ها به این سمت می‌رود که داخل کشور اختلاف ایجاد کنند. آنچه در این پوسترها ترسیم شده تنها بخشی از سابقه آمریکاست، قسمت بسیار کوچکی از جنایات آمریکایی‌ها که بر کسی پوشیده نیست. این پوسترها مساله مخفی و پنهانی را روشن نکرده‌اند.

آقای اوباما بعد از مذاکره ایران را تهدید کردند که گزینه نظامی همچنان روی میز است در همین پوسترها هم می‌بینید که طرف مذاکره‌کننده آمریکایی اسلحه در دست دارد، این عین همان واقعیتی است که اتفاق افتاده است. نمونه دیگری که بخواهم مثال بزنم صحبت‌های خانم شرمن است که از طرف آمریکا در مذاکرات ۱ + ۵ با ایران حضور داشت، پس از مذاکرات در گزارش خود به سناتورهای آمریکایی گفت: به طرف ایرانی اعتماد ندارد، زیرا فریب و دروغ بخشی از ژن ایرانی‌هاست.

این نشان‌دهنده نگاه توهین‌آمیز و از بالا به پایین آن‌ها به ایران است و این‌که همیشه می‌خواهند با پیش‌شرط سلطه و قدرت نظامی با ایران مذاکره کنند.

پیر هادی در پاسخ به این سوال که «در این پوسترها طرف ایرانی که روبه‌روی نماینده آمریکا نشسته، تداعی‌کننده چهره آقای ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی است، این تصویر را که دیدید چنین برداشتی نداشتید؟» گفت: ‌من از این پوستر چنین برداشتی نداشتم و ندارم، به هیچ‌وجه بحثاشخاص یا دولت در میان نبوده است. لازم است از آقای ظریف که با وجود بیماری برای پیشبرد مذاکرات و در جهت تامین منافع ملی کشور به ژنو سفر کردند تشکر کنیم نه این‌که خدای نکرده بخواهیم ایشان یا تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم. تاکید می‌کنم آنچه ارائه شده در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری است که فرمودند من به دولت آمریکا بی‌اعتماد هستم.
وي در پايان گفت كه مخالفتي با اين تصاوير از سوي هيچ فردي نشده است و اصولا نیروهای متدین و مومن و انقلابی و کسانی که نسبت به حرکتهای جمهوریاسلامی و دشمنان کشور حساس و آگاه هستند از این حرکتهای خودجوش استقبال میکنند البته ممکن است که افراد من باب سلیقه حرفی درباره گرافیک پوسترها داشته باشند.