به گزارش افکارنیوز، به دنبال اظهارات غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران مبنی بر اینکه «بعید نیست اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری در انتخابات مجلس اجماع کنند»، روزنامه‌های زنجیره‌ای آفتاب یزد و اعتماد به استقبال فضاسازی در این باره رفتند و این در حالی است که انتخابات مجلس دهم اسفند ۱۳۹۴(دو سال و نیم دیگر!) انجام خواهد شد.

در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد از قول زیباکلام نوشت: آقای کرباسچی گزینه بسیار مناسبی را مطرح کرده است. به این دلیل که اجماع اصلاح‌طلبان بر روی آقای عارف باعثمی‌شود که اصولگرایان به دست و پا بیفتند تا اجازه ندهند اصلاح‌طلبان به مجلس راه یابند، ما باید همان سیاستی را که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در پیش گرفتیم در انتخابات مجلس دهم هم پیاده کنیم یعنی سرمایه‌گذاری بر روی شخصیتی که اصولگرایان را خیلی دچار ضدیت با اصلاح‌طلبان نکند.

زیباکلام می‌گوید: اگر ما به دنبال این باشیم که آقای عارف به ریاست مجلس دهم برسد، همانطور که گفتم این یعنی رد صلاحیت گسترده دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آینده در این صورت درست است که ما عارف را به مجلس فرستادیم اما از طرفی با رد صلاحیتی که برای اصلاح‌طلبان به وجود می‌آید عارف هرگز در بدنه مجلس دارای رأی خاصی نمی‌باشد. زیرا که در انحصار اصولگرایان است. اما اگر اصلاح‌طلبان بر ناطق اجماع کنند، حساسیت‌ها برای رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلب‌ها به حداقل خواهد رسید.

وی همچنین به آریا گفته «فایده این کار این است که ناطق نوری و اصولگرایان معتدل مجبور می‌شوند جلوی رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب را بگیرند. اگر اصلاح‌طلبان بدون توجه به ناطق نوری و با محوریت عارف بخواهند وارد مبارزات انتخاباتی شوند تقریباً تمامی نامزدهای تابلودار اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند.

بنابراین دلیلی ندارد که ما به دنبال گزینه‌ای باشیم که می‌دانیم هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. آقای ناطق نوری رئیس مجلس دهم می‌شود و محمدرضا عارف نائب رئیس اول و سایر اصلاح‌طلبان جز هیأت رئیسه مجلس خواهند شد و علی لاریجانی هم می‌تواند رئیس یک فراکسیون شود.

با این حال آذر منصوری از اعضای حزب منحله مشارکت گفته که «متعجبم چگونه برخی مباحثدرباره اجماع روی اشخاص خاص در انتخابات مجلس بیان می‌شود چرا که اصلاً در جلسات شورای مشورتی اصلاح‌طلبان مشخص نشده که حتی ساز و کار ورود به انتخابات مجلس چگونه باشد.

حسن رسولی از اعضای ستاد انتخاباتی عارف نیز در گفت‌وگو با «فرارو» به اظهارات کرباسچی واکنش منفی نشان داد و گفت این مباحثمنتهی به توسعه اختلافات درون جریانی می‌شود و کاری شتاب‌زده است.

فرهمند علی‌پور همکار فراری نشریات زنجیره‌ای ضمن تحلیل در سایت مشرق پارسی(وابسته به روزنامه الشرق الاوسط) با پیش کشیدن بحثاجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری، نوشت: «یک سال پیش چهره‌هایی شاخص اصلاح‌طلب که امیدی به حضور مجدد در قدرت نداشتند همراه با برخی از اصولگرایان معتدل در تلاش برای قانع کردن ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بودند.

موضوعی که ناطق نوری آن را رد کرد. این اجماع یک بار دیگر می‌تواند از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حول ناطق نوری شکل بگیرد. اما وضعیت محمد رضا عارف چه خواهد شد؟ فردی که تلاش بسیار کرد نظر اصلاح‌طلبان را برای حمایت از خود در انتخابات ریاست جمهوری جلب کند. او در این هفته‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کرده تا برای مجلس دهم و کرسی ریاست مجلس آماده شود. اما آیا برای اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف دارای چنان جذبه‌ای خواهد بود که بتوانند او را محور اجماع خود قرار دهند و ردای ریاست مجلس را بر تن او اندازه کنند؟ یا آنگونه که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شاهد بودیم یکبار دیگر اصلاح‌طلبان چهره‌ای قدرتمندتر را به او ترجیح خواهند داد و او را تنها در حد یک نامزد و نه سر لیست و شاخص نامزدهایشان معرفی خواهند کرد».

شایان ذکر است رسانه‌های زنجیره‌ای در دوره تلاقی مجلس پنجم با دولت اصلاحات، بارها از قول اصلاح‌طلبان نوشتند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم»!