بایدها و نبایدهای مجلس در مذاکرات

به گزارشافکارنیوز،محمد حسن آصفری گفت: شب گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون، وزیر خارجه، معاونین و تیم مذاکره کننده در محل وزارت خارجه برگزار شد که در این جلسه گزارشی از روند مذاکرات ژنو به نمایندگان داده شد.

به گفته‌ی وی، این گزارش شامل بحث‌ها و موارد دنبال شده در مذاکرات ژنو، ملاقات‌های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و کارشناسان و معاونین وزارت خارجه با ۱ + ۵ و همچنین ملاقاتهای وزیر خارجه با وزرای خارجه آمریکا، آلمان، انگلیس و چین و روسیه بود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این جلسه موضوعاتی مورد تاکید کمیسیون و وزارت خارجه قرار گرفت، گفت: در این جلسه هر دو طرف تاکید کردند در موضوع هسته‌یی باید اقتدار و عزت نظام حفظ شود.

وی افزود: خط قرمز‌های مذاکرات نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت به ویژه این که به هیچ وجه موضوع تعلیق غنی سازی و بستن سایت‌های فردو و اراک نباید در دستور کار قرار گیرد. همچنین خروج مواد تولید شده به خارج از کشور نیز نباید در دستور کار باشد.

آصفری ادامه داد: در این جلسه تاکید شد که موضوع برداشتن تحریم‌ها یکی از موارد بسیار مهمی است که باید دنبال شود و این که اگر کنگره و سنای آمریکا بخواهد لایحه‌ی جدیدی با مضمون اعمال تحریم‌های جدید یا تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تصویب برساند دیگر لزومی به ادامه‌ی مذاکرات وجود ندارد و باید ادامه‌ی مذاکرات تعلیق شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این رویه که از یک طرف کنگره آمریکا لایحه‌ای در خصوص تشدید تحریم‌ها مصوبه داشته باشد و از طرف دیگر دولت ‌آمریکا مذاکره نماید، مورد قبول نیست. این موضوعی است که مورد تاکید ما و وزارت خارجه است.

آصفری با بیان این که در این جلسه تلاشهای صهیونیست‌ها و فرانسوی‌ها در جریان مذاکرات ژنو مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در مذاکرات ژنو فرانسه به عنوان بازیگری بود که سناریوی صهیونیست‌ها برای ناکام ماندن مذاکرات را دنبال می‌کرد. این موضوع در این جلسه بحثشد دلیل عمده مخالفت فرانسه فشار صهیونیست‌ها بود چون آنها از این موضوع عصبانی هستند که چرا آمریکایی‌ها آنها را بازی ندادند و چرا مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است.

وی در عین حال گفت: البته این موضوع مطرح شد که ممکن است تفاهمی بین آمریکا و فرانسه و سایر اعضای گروه ۱ + ۵ صورت گرفته باشد تا آنها برای گرفتن امتیاز بیشتر چنین سناریو و بازی را شروع کرده باشند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع بندی جلسه شب گذشته کمیسیون گفت: ‌ در این جلسه تاکید شد که رویکرد مذاکرات باید به سمت و سوی اقتدار و عزت جمهوری اسلامی باشد و نباید از آن کاسته شود. همچنین تا زمانی مذاکرات دنبال می‌شود که تحریم‌ها کنار گذاشته شود چون ادامه مذاکرات و ادامه تحریم‌ها معنایی ندارد و مطمئنا در این حالت باید تعلیق مذاکرات دنبال شود.

آصفری همچنین در مورد درخواست مجلس برای حضور یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مذاکرات ژنو گفت: ما از دولت درخواست کردیم یک نفر از نمایندگان در تیم مذاکره کننده حضور داشته و همراه تیم مذاکره کننده باشد که هنوز منتظر پاسخ دولت هستیم.