اوباما: توافق با ایران دستاوردی بزرگ است

به گزارش گروه سیاسیافکارنیوزبه نقل از یورونیوز، وزیران امور خارجه شش قدرت بزرگ جامعه جهانی همراه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دستیابی به توافق بر سر فعالیت های اتمی تهران با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

بر اساس توافق صورت گرفته در سومین دور مذاکرات اتمی با گروه ۵ بعلاوه یک، فعالیت های اتمی ایران طی شش ماه آینده تحت نظارت مستقیم طرفین مذاکره خواهد بود. همچنین در این مدت ایران اجازه توسعه تاسیسات اتمی اراک، نظنز و فردو را ندارد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست با خبرنگاران در ژنو، این توافق را «گام نخست» خواند و رئیس جمهوری آمریکا در واشینگتن نیز دقایقی پس از اعلام رسمی نتیجه مذاکرات ژنو سخنرانی کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در واکنش به توافق صورت گرفته، طی سخنانی گفت: «امروز دیپلماسی راهی تازه را در برابر جهان گشود؛ راهی که بیشتر امن است. در آینده ای که ما می توانیم تایید کنیم برنامه اتمی ایران صلح آمیز است و نمی تواند منجر به ساخت سلاح هسته ای شود.
در حالی که اعلام امروز تنها گام نخست است، این دستاوردی بزرگ نیز هست.»

آقای اوباما افزود: «برای نخستین بار در حدود یک دهه، ما پیشرفت برنامه اتمی ایران را متوقف کرده ایم و بخش های کلیدی برنامه نیز تضعیف می شود. ایران به میزان مشخصی از غنی سازی و خنثی کردن بخشی از ذخایرش متعهد شده است.»

ایران در پی موافقت با کاهش غنی سازی تا سقف ۵ درصد، امکان دسترسی به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی هایش را در خارج از کشور خواهد داشت.

سومین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵ بعلاوه یک از روز چهارشنبه آغاز شد و تا نخستین ساعات بامداد یکشنبه به طول انجامید