سخنرانی دریادار سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه

به گزارشافکارنیوز،امیر دریادار " حبیب‌الله سیاری " فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات مروارید، در تشریح دلایل نامگذاری ۷ آذر به نام نیروی دریایی، اظهارداشت: علت این نامگذاری، عملیات موفقیت‌آمیز نیروی دریایی ارتش در ۷ آذر به نام مروارید بود؛ چرا که دشمن سراپا مسلح تصمیم داشت علاوه بر حمله به مرزهای زمینی و هوایی، همزمان از دریا نیز حمله کند و نیروی دریایی ما را با شکست مواجه کند و سیادت دریایی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

دریادار سیاری افزود: دشمن برآورد کرده بود که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران توان مقابله در عرصه دریا را ندارد و فکر می‌کردند با به کارگیری ناوها و موشک‌اندازها می‌توانند به راحتی در عرصه دریا حضور پیدا کنند، اما اشتباه فکر می‌کردند.

وی تصریح کرد: طی جنگ ۸ساله عراق توان نظامی نداشت بلکه با همکاری کشورهای همسایه به جنگ ادامه داد.

امیر سیاری در تشریح دستاوردهای نیروی دریایی افزود: نیروی دریایی تنها یک نیروی نظامی نیست و ما امروز یک نیروی دریایی اقیانوسی هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه محل انجام عملیات مروارید شمال خلیج فارس و زمان آن به مدت یک ماه بود، به ویژگی‌های این عملیات اشاره و تصریح کرد: عملیات مروارید دقیقا در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس رخ داد و آنها فکر نمی‌کردند که جمهوری اسلامی ایران در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس آمادگی رزمی و نظامی آنچنانی داشته باشد.

امیر سیاری هدایت و راهنمایی امام(ره) در اجرای موفقیت‌آمیز عملیات مروارید را از دیگر ویژگی‌های این عملیات عنوان کرد و افزود: فرزندان امام و انقلاب بی‌ریا پای کار آمدند و این پیروزی را به دست آوردند؛ والا برآورد دشمن درست بود و اگر قدرت خدا و وجود امام بزرگوار و قوت قلب مقام معظم رهبری نبود، ما در این عملیات موفق نمی‌شدیم.

وی تصریح کرد: حضور مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام در ارتش بودند، از ویژگی‌های دیگر عملیات مروارید بود که موفقیت ما را دوچندان کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهداف نظامی، اقتصادی و سیاسی عملیات مروارید خاطرنشان کرد: انهدام دو پایانه نفتی عراق و محاصره دریایی و عدم ورود کشتی‌های تجاری به بنادر دشمن را از اهداف ما در این عملیات بود که به این اهداف دست یافتیم، چرا که بالای ۹۰ درصد از صادرات و واردات از طریق دریا است. بنابراین ضربه بزرگی به لحاظ اقتصادی و نظامی به دشمن وارد کردیم.

سیاری با بیان این مطلب که با ضربه‌ای نظامی که ما به عراق وارد کردیم، دشمن نمی‌توانست بیش از ۶ ماه جنگ را ادامه دهد، به نقش کشورهای منطقه در تامین تجهیزات رژیم بعثی عراق اشاره کرد و افزود: این کشورها همان‌هایی بودند که حرف امام بزرگوار را گوش نکردند و حقیقت همانی شد که امام فرمودند و صدام بعد از ایران به سراغ آنها رفت و به آنها حمله کرد.

وی حفظ سیادت جمهوری اسلامی ایران بر آب‌های خلیج فارس را از دستاوردهای سیاسی عملیات مروارید عنوان و خاطرنشان کرد: دشمنان در این عملیات به عینه توانمندی جمهوری اسلامی ایران در دریا را دیدند که به چه میزان است؛ هم کشورهای منطقه و هم کشورهای فرامنطقه فهمیدند که ایران چقدر توانمندی دریایی دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دیگر کشورها پس از شکست دریایی ارتش عراق بالای ۲ هزار میلیارد دلار کمک نظامی به عراق کردند و آنجایی که قصد داشتند تجهیزات را از شرق تنگه هرمز وارد عراق کنند، ما که کنترل این منطقه را در دست داشتیم، مانع آن شدیم و اجازه ندادیم. اما آنها تجهیزات را از طریق هوا وارد عراق و آنها را در دریا تجهیز کردند تا رژیم بعثی بتواند چاه‌های نفتی ما را در شمال خلیج فارس منهدم کند و ترمینال نفتی جزیره خارک را از بین ببرد.

دریادار سیاری با بیان اینکه تصمیم دشمن بر این بود که راه ورودی ما را به بندر امام ببندند تا ضربه اقتصادی به کشور ما وارد کند، به عملیات اسکورت نیروی دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: مروارید و اسکورت نتایج و بازتاب‌های ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشت و سیادت و آقایی ما را در دریا برقرار ساخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نیروی دریایی تنها یک نیروی نظامی نیست و ابعاد دیگری نیز دارد، بیانات امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را ۲ سند ارزشمند نیروی دریایی برشمرد و به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی نیروی دریایی پرداخت و افزود: فرمانده کل قوا می‌فرمایند کشور ما دریایی است و نیاز داریم که نیروی دریایی برجسته و ممتازی داشته باشیم. بنابراین به موقعیت جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم، ۳ هزار کیلومتر در شمال و جنوب مرز دریایی داریم. یعنی یک سوم مرزهایمان دریایی است و منابع متعددی در دریا داریم و باید بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به منابع غذایی فراوان در دریا افزود: بزرگترین محل منابع انرژی نفتی و گاز، بزرگترین بهره‌وری پزشکی، گردشگری و توسعه‌محور در دریا موجود است و صورت می‌گیرد. از ۳۰ درصد مرزهای دریایی کشور حدود ۹۳ درصد واردات و صادرات انجام می‌گیرد، اما از ۷۰ درصد مرزهای خشکی فقط ۷ درصد واردات و صادرات داریم و این، اهمیت دریا را نشان می‌دهد و می‌طلبد که برنامه‌ریزی مدون و منظمی را برای حضور موفقیت‌آمیز در دریا داشته باشیم.

دریادار سیاری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حضور در آب‌های آزاد، اظهارداشت: همانگونه که فرمانده معظم کل قوا فرمودند، ما اهل تعرض به منافع دیگر کشورها نیستیم، اما با توجه به نقش دریاهای آزاد و از آنجا که متعلق به همه کشورهاست، اهل حضور در دریا هستیم و با داشتن یک نیروی دریایی راهبردی می‌توانیم امنیت دریاها را برقرار کنیم.

وی استقرار در سواحل جنوب شرق کشور از بندرعباس تا پسابندر یکی از اقدامات مهم نیروی دریایی عنوان و افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موظف شده است در سواحل جنوب شرق کشور استقرار پیدا کند و امیدواریم با حمایت همه‌جانبه دولت که تاکنون هم از حمایت‌هایشان هم برخوردار بودیم، این استقرار را هرچه زودتر به اتمام برسانیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش استقرار در آب‌های آزاد تا مدار ۱۰ درجه را از دیگر اقدامات مهم نیروی دریایی برشمرد، افزود: این استقرار برای ما ارزشمند است، چرا که ۲ هزار کیلومتر از چابهار به جلوتر استقرار پیدا کردیم و امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عمدتا به عنوان نیروی آبهای عمیق و اقیانوسی می‌شناسند.

وی با اشاره به نقش نیروی دریایی در تامین خطوط مواصلاتی تصریح کرد: ما حدود ۵ سالی است که با ناکامی دزدان دریایی، نقش محوری در تامین امنیت دریاها داشته‌ایم. تا به امروز حدود ۲ هزار کشتی در منطقه اسکورت کرده‌ایم و ۱۵۰ مورد درگیری موفقیت‌آمیز با دزدان دریایی داشته‌ایم. همین روز گذشته ساعت ۶ صبح، یک کشتی خارج را از دست دزدان دریایی نجات دادیم.

امیر سیاری حضور مستمر در آب‌های آزاد، ارتقای توان رزمی و توان بازدارندگی، ساخت انواع ناوهای موشک‌انداز، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها و پرورش نیروی انسانی مومن و متخصص را از برنامه‌های عمده این نیرو در آینده دانست و افزود: نیروی دریایی برای تامین تجهیزات مورد نیازش برای حضور در آب‌های آزاد هیچ نیازی به خارج از کشور ندارد، اگر حمایت باشد در داخل قادر به تامین تجهیزات خود هستیم.

وی تاکبد کرد: نیروی دریایی در عرصه دریاها خوش درخشید و از چاه‌های نفت کشور محافظت کرد و حتی یک روز صادرات نفت کشورمان قطع نشد، نیروی دریایی نزدیک به ۲ هزار کشتی نفتی را اسکورت کرد و نتیجه عملیات اسکورت به تعبیر رهبری این بود که اقتصاد کشور سالم ماند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: "راه ما راه حسین" شعار همیشگی ماست و با این شعار مقدس در عرصه دریا و آبهای آزاد آماده خواهیم بود و تحت تدابیر فرمانده معظم کل قوا و با پشتیبانی و دعای خیر ملت ایران عزیز نیروی دریایی همان نیروی دریایی را سازماندهی خواهد کرد.