به گزارشافکارنیوز، اگرچه تا زمان انتخابات مجلس دهم زمان زیادی مانده است اما بحث‌هایی که می‌شود بیشتر بر روی این موضوع است که آیا انتخابات آینده تک قطبی خواهد بود یا دو قطبی؟ آیا انتخابات تک قطبی خوب است یا دو قطبی؟ نکته جالب توجه این است که حتی در باره‌ طیف پیروز انتخابات هم از هم اکنون نظر داده می‌شود.


اگرچه برخی از فعالان سیاسی رقبای خود را از مدت‌ها پیش به تبلیغات زودهنگام انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی متهم کرده و می‌کنند، اما فضای سیاسی آشکار کشور چندان رنگ و بوی انتخابات به خود نگرفته است.

با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و وعده وی مبنی بر فضای باز سیاسی، این‌بار برق امید در چهره اصلاح‌طلبان درخشید و آنچه که امروز در لا به لای خبرها جستجو می‌کنیم گواه این دارد که زمینه‌های برگزاری انتخابات مجلس دهم از سوی فعالان اصلاح‌طلبی که امروزه بازار فعالیت را پررونق می‌بینند، درحال آماده‌سازی است.

نکته قابل تامل در این میان فعالیتی آهسته و گاها همراه با سکوت جریان راست سنتی است که اکنون اکثر کرسی‌های مجلس نهم را در اختیار دارد، و از سوی فعالین سیاسی به سکوت معنادار اصولگرایان تعبیر می‌شود.

با توجه به وقایع پیش آمده در دولت دهم و جریان موسوم به جریان انحرافی، همچنین شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این جریان برای به‌دست‌آوردن وجهه خود در افکارعمومی تلاش می‌کند، بنابراین جریان چپ سنتی موقعیت حضور در این دوره را مساعد و فضا را کاملا مثبت ارزیابی می‌کند. و این درحالی است دکتر روحانی خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرده و با شعار میانه‌روی پیروز میدان شد.

با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات آینده ۳ قطب با هم رقابت کنند، یک قطب جریان اصلاح‌طلب است که خود را به دکتر روحانی منتسب کرده و به دنبال سهم‌خواهی است، قطب دوم جریان منتسب به دولت با منش اعتدال است و قطب دیگر جریان اصولگرا که هنوز فعالیت رسمی را شروع نکرده‌ استٰ، در این میان می‌توان طیف دیگری را هم در انتخابات آینده دخیل دانست و آن کاندیدای بینابین است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان به صورت غیر رسمی در میان احزاب خود به اجماع رسیده‌اند، و برای تدوین برنامه‌هایشان تلاش می‌کنندٰ در همین زمینه " مصطفی کواکبیان " با خوشبینی نسبت به حضور اصلاح‌طلبان در مجلس آتی گفت: معتقدم همه چیز باید براساس قانون پیش رود و حتما مجلس دهم اکثرا اصلاح‌طلبان هستند.


دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پنجاه و یکمین همایش فصلی حزب مردم‌سالاری کهبا هدف بررسی مسایل جاری کشور و تعیین راهبرد حزب برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات مجلس خبرگان، برگزار شد،جدول زمان بندی جهت ارائه لیست انتخاباتی را به اعضا ارائه داد و معیارهای معرفی نامزدهای انتخاباتی مجلس توسط حزب مردم‌سالاری را تشریح کرد.(اینجا)

بالا رفتن آستین اصلاح‌طلبان برای شروع فعالیت‌های انتخاباتی در حالی که حدودا دو سال تا انتخابات دهم فرصت باقیست اهمیت ویژه مجلس دهم برای آنان را بیشتر نمایان می‌کندٰ تا جایی که برای نشاندن گزینه خاص خود در کرسی ریاست نیز از استراتژی‌هایی تامل برانگیزی استفاده می‌کنند.

اجماع بر رویناطق‌نورییا همان شیخ میانه‌رو معروف، از سویکرباسچیدبیرکل حزب کارگزاران بر این موضوع صحه می‌گذارد که اصلاح‌طلبان از تجربه انتخابات ریاست جمهوری بهره گرفته و شخصیتی که اصولگرایان را دچار ضدیت با آنان نکند معرفی کنند؛ از این رو ناطق‌نوری چهره‌ای معتدل را مطرح کردند تا از همراهی راست‌های سنتی نیز بهره ببرند.

" غلامحسین کرباسچی " دبیرکل حزب کارگزاران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره احتمال اجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق‌نوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب اصلاح طلب از روش‌های سیاسی معقول و فعال‌تر برای انتخابات مجلس استفاده می‌کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق‌نوری و مجموعه گرایش اصلاح‌طلبان این اتفاق صورت بگیرد، حرکت به سمت ناطق‌نوری چیز عجیبی نیست که باید هماهنگی در مورد آن صورت بگیرد.

ناگفته نماند که ناطق‎نوری در مراسمی که برای قدر‌شناسی از وی در دانشگاه مینودشت استان گلستان برگزار شد، با اشاره به بحث‎های موجود درخصوص حضور او در انتخابات مجلس آینده شده بود، گفت: «به‌عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد و عمر سیاسی من تمام شده است.» وی در ادامه سخنان خود بیان کرده بود که «من جناح راست سنتی نیستم و این مارک اشتباهی است که در مورد من به کار گرفته شده است.»

" محمدرضا عارف "گزینه مطرح دیگری است که این روزها از سوی اصلاح‌طلبان بویژه جبهه اصلاحات بر زبان برده می‌شود، وی با ورود به عرصه سیاست با دلخوری از صحنه فعالیت‌های این عرصه کنار رفت، از جمله فعالان سیاسی بود که زمزمه تشکیل حزب سیاسی نو در فعالیت‌هایش شنیده می‌شد.

اما گمانه‌زنی‌های اصحاب رسانه حتی تقلای نزدیکان عارف جهت تاسیس حزب وزیر اصلاحات هم راه به جایی نبردٰ تا بهارستان مسیر دیگر او باشد که شاید شاهراه اصلی یا فتح‌الفتوح بعدی عارف تعبیر شود.

اظهارات اخیر عارف نشان می‌دهد که وی به‌دنبال مرحله جدیدی از فعالیت‌های سیاسی در مجلس است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وعده‌های تحقق نیافته جریان اصلاحات به وی از جمله موضوع ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و معاون اولی، در واکنش به اظهارات کرباسچی گفت: حتماً در مجلس مشارکت جدی خواهیم داشت.

گفتنی است؛ " سیدحسن رسولی " عضو بنیاد باران از برنامه‌های مشترک " محمدرضا عارف " و " محمد خاتمی " جهت ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

در راستای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی " جمشید ایرانی " دبیر جبهه اعتدال‌گرایان از دیدار اعضای این جبهه به دعوت جبهه اصلاح‌طلبان با " محمدرضا عارف " خبر داد که راهبردهای انتخاباتی را از جمله نتایج حتمی این ملاقات برشمرده بود.

لازم به ذکر است؛ " عوض حیدرپور " سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس چگونگی شکل‌گیری و عمکلرد این هیات در دوران فعالیتش را تشریح کرد و گفت: نمایندگان متخلف در پرونده سه هزار میلیاردی دیگر بهارستان‌نشین‌ نیستند.

عارف پس از پیروزی دکتر روحانی اعلام کرد: نمی‌خواهد در پست‌های دولتی حضور داشته باشد و با این جملات نشان داد که فعلا تمایلی به حضور در صحنه ندارد؛ این درحالی است که دولتی‌ها تاکنون تمایل چندانی به حضور عارف در سکانداری مجلس نشان ندادند.

برخی معتقدند مطرح شدن گزینه‌هایی چون ناطق‌نوری که عضوی از راست سنتی به شمار می‌رود در کنار محمدرضا عارف که یک اصلاح‌طلب صرف بوده است، نشان از ارائه لیست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان دارد چراکه آن‌ها می‌خواهند از این حربه برای پیروزی در برابر اصولگرایان استفاده کنندٰ این گمانه‌زنی‌ها درحالی است که عده‌ای عارف را دارای پتانسیل کمتری در رقابت می‌دانند.


با این اظهارات ضد و نقیض مشخص نیست اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند پیروز دهمین انتخابات مجلس باشند؟

در این میان شروع فعالیت انتخاباتی جریان اصلاح‌طلب تاکنون نتوانسته تلنگری به جریان اصولگرا بزندٰ؛ این جریان که آغاز فعالیت‌ها را زودهنگام می‌داند به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال بازسازی است تا فعالیت و هنوز برای گرفتن گوی سبقت از جریان رقیب خیز برنداشته است.

با این حال اصولگرایان می‌دانند که اگر خواهان پیروزی در انتخابات آینده مجلس هستند، باید به وحدت رسیده و از انتشار لیست‌های چندگانه پرهیز کنند. اگرجریان اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری درس نگیرند در انتخابات آتی مجلس با شکست مواجه خواهند شد و این موضوعی است که حتما جریان اصلاح‌طلب از آن بهره خواهد برد.

استارت جلسات انتخاباتی در میان اصولگرایان از حزب پیشینه‌دار موتلفه اسلامی آغاز شده است

" محمدنبی حبیبی "،دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون فعالیت اصولگرایان و حزب متبوعش در انتخابات مجلس دهم، گفت:ما مقدمات مربوط به انتخابات را در موتلفه اسلامی شروع کردیم و معتقدیم با توجه به شرایط فعلی، سایر جریانات اصولگرا هم باید بحث‌های انتخابات را از الان در درون تشکیلا‌ت‌شان شروع کنند، البته پیشنهاد می‌کنیم اصولگرایان ماحصل تبادل نظر خود را در جمعی که بعدا از سوی اصولگرایان تشکیل می‌شود، مطرح کنند.

در همین زمینه" حمیدرضا ترقی "عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: ما بنای کار تبلیغاتی نداریم و کارمان تنها به امور مطالعاتی ختم می‌شود،قصد نداریم که فضا را تبلیغاتی کنیم و تنها قصد داریم یک آسیب‌شناسی از انتخابات قبلی انجام داده و مشخص کنیم که برای انتخابات بعدی چه اقداماتی باید انجام دهیم.

گذشته از خیز بلند جریانات سیاسی، دو سال و ۳ ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده استٰ؛ حال باید دید،راست و چپ سنتی از فصل برگ‌ریزان ۹۲ شرایط دشوار رسیدن به بهارستان ۹۴ را به جان می‌خرند یا در کوران، مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند؟