تماس تلفنی اشتون

به گزارشافکارنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر یک روزه اش به امارات در جمع خبرنگاران اعزامی و در پاسخ به این سوال درباره گفت وگوی تلفنی اش با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: خانم اشتون امروز تماس گرفت که اطمینان دهد ۱ + ۵ نسبت به اجرای تعهداتشان جدی هستند و امیدوارند که بتوانیم کار را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر یک روزه اش به امارات متحده عربی این سفر را خوب برشمرد و گفت: بارها اعلام کرده ایم منطقه اولویت سیاست خارجی ماست و روابط با کشورهای منطقه برای امنیت، توسعه و گسترش روابط خارجی ما به صورت کلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اعتقاد داریم امنیت منطقه برای همه است و امنیت هر کشوری امنیت ما است، خاطرنشان کرد: ما شروع کارمان را در دولت تدبیر و امید با کشورهای منطقه و سفر به عراق آغاز کردیم.

ظریف با اشاره به سفرهای هفته گذشته اش به کویت، عمان و قطر گفت: در اولین فرصت به سفر منطقه ای آمدم تا با کشورهای همسایه در حاشیه جنوبی خلیج فارس درباره مشکلات، فرصت های مشترک و واقعیت هایی که ما را در منطقه به هم نزدیک تر کرده است، گفتگو کنم.

وی عنوان کرد: احساسم این است که با این سفرها صفحه جدیدی از روابط با کشورهای هم نظر و هم فکر باز شده و امیدواریم صفحه جدیدی از روابط را با حسن نیت، همکاری و همفکری شروع کنیم.

وزیر خارجه در ادامه با ذکر این نکته که امروز فرصت خوبی داشتم تا با ایرانیان مقیم امارات و دبی نیز ملاقات کنم، گفت: فرصت ذی قیمتی بود و نیروی فوق العاده ای به من داد که کار و وظایفم را ادامه دهم.

وی افزود: ایرانیان هر جا که هستند برای ما عزیزند و باعثافتخار ایران هستند. امیدوارم هر جا هستند به ایرانی بودن خود افتخار کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در رأس هیئتی صبح چهارشنبه به امارات رفت و در این سفر یک روزه با رئیس کشور، وزیر خارجه و نخست وزیر امارات متحده عربی دیدار و گفت وگو کرد.

دیدار و گفت وگو با ایرانیان مقیم امارات و شرکت در مراسم شام با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مقیم امارات برنامه پایانی سفر ظریف به این کشور بود.

وزیر امور خارجه روز یکشنبه نیز به کویت و عمان و روز دوشنبه نیز به قطر سفر کرد.

وزیر امور خارجه امارات نیز پنجشنبه هفته گذشته سفری یک روزه به تهران داشت.