به گزارش افکارنیوز، دکتر حجت عبدالملکی از کارشناسان اقتصادی ضمن اشاره به این موضوع گفت: مشکل اساسی که در این دولت در حوزه اقتصاد وجود دارد این است که رویکردهای اصلی نظام برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی کنار گذاشته شده است؛ برای نمونه بحثالگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که مقام معظم رهبری در سال ۸۷ خیلی جدی و مصرانه مطرح کردند با هدف بازسازی الگوی پیشرفت کشور بیان شد.

دولت دهم که اقدامات خاصی را در جهت این طرح انجام نداد؛ حال سؤال این است که دولت جدید در ارتباط با این طرح چه رویکردی دارد؟ اصلاً به این طرح اعتقاد دارد؟

وی در مصاحبه با «دانا» افزود: دومین اشکال وارد بر دولت رویکرد اقتصاد مقاومتی است که وزیر اقتصاد دولت در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه دادند یک بند راجع به این موضوع آورده بودند و اینکه حداقل از یکی از مسئولان دولت یازدهم این واژه شنیده شد.

امیدوار به اعتقاد دولت در این زمینه شدیم. اما امروز با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از فعالیت‌ها می‌بینیم هیچ حرف و بحثی از این طرح در عمل وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: نباید جنبه‌های مثبت کار را فراموش کنیم؛ وزارت بهداشت در حوزه تأمین دارو - که یکی از اقلام بهداشت و درمان است - حرکت‌های خوب و مثبتی انجام داده است که جای تقدیر و تشکر دارد؛ اما نه به این معنی که کار در این حوزه تمام شده باشد بلکه تازه کار شروع شده است.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از برخی چالش‌آفرینی‌ها از سوی مسئولان دولتی اظهار داشت: در برخی حوزه‌های اقتصادی نه تنها حرکت جدی تا به حال صورت نگرفته است بلکه به اعتقاد بنده به نوعی چالش‌آفرینی هم شده است؛ مثلاً در بحثمسکن، دوست و دشمن اعتراف کردند که طرح مسکن مهر طرح درستی بوده است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: خیلی‌ها با اجرای همین طرح خانه‌دار شدند و امروز خیلی‌ها به سرانجام این طرح دل بسته‌اند به طوری که در نظرسنجی‌ها مشخص گردید ۷۰ یا ۸۰ درصد افرادی که خانه ندارند به این طرح امید دارند؛ در حال حاضر حدوداً ۳ تا ۴ میلیون خانوار فاقد مسکن مناسب داریم؛ حال در مقابل طرحی که امید این عده است، یک دفعه صف‌آرایی می‌شود.

عبدالملکی افزود: یک طرح عجیبی که معلوم نیست ابتدا و انتهای آن کجاست و بر مبنای کدام تئوری اقتصادی است می‌گویند مسکن اجتماعی می‌دهیم. مبلغی را پس‌انداز می‌کنید بعد شش برابر آن وام خرید می‌دهیم که بنده صراحتاً عرض می‌کنم یک فرد را هم پیدا نکردم که بگوید مردم با این طرح خانه‌دار می‌شوند. بلکه همه اذعان می‌کنند این طرح به طور وحشتناکی تورم‌زاست.

وی بیان داشت: انتقاد می‌کنند مسکن مهر حجم نقدینگی را افزایش داده است - که البته بی‌نظمی‌های مالی که در اجرای این طرح اتفاق افتاد درست است و باید اصلاح شود - در مقابل طرحی را مطرح می‌کنند که شش برابر وام بدهند.

مثلاً شخص می‌خواهد یک خانه ۳۰۰ میلیونی بخرد. اول باید ۵۰ میلیون نقدی داشته باشد تا بتواند شش برابر آن که ۳۰۰ میلیون می‌شود وام بگیرد. صرف نظر از اینکه فرد این ۵۰ میلیون را چطور داشته باشد و از کجا تهیه کند و یا اینکه چند سال طول می‌کشد این مبلغ را تهیه کند، فرض کنیم بتواند ۳۰۰ میلیون وام بگیرد، حال سؤال این است که این شوکی که اینگونه وام‌ها، به بازار مسکن وارد می‌کند را چطور می‌توانند کنترل کنند؟

عبدالملکی گفت: فردی که ۳۰۰ میلیون وام می‌گیرد چه طور می‌خواهد این وام را پس بدهد؟ و دیگر اینکه دولت به چند نفر می‌خواهد و می‌تواند ۳۰۰ میلیون وام بدهد؟

همین مسکن مهر که دولت فعلی اذعان می‌کند نقدینگی را ۴۰ درصد افزایش داده است یا درصدی در همین حدود، یعنی اینکه وقتی دولت در ازای هر مسکنی ۲۰ میلیون به افراد وام داده است این میزان تورم ایجاد کرده است. حال سؤال این است که دولت محترم در نظر نمی‌گیرد وام ۳۰۰ میلیونی چه تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک مشکل اصلی که دولت دارد این است که مکرراً و به طرق مختلف دولت قبلی را نقد می‌کند ولی باید به یاد داشته باشد این شرایط را قبلاً قبول کرده و وعده حل مشکلات را داده است.