جاسوسی سیا از اموال «هاشمی رفسنجانی» + اسناد
گروه سیاسی:

آسوشیتدپرس در طی گزارشی خبر داد کهرابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که نزدیک به هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی که رسما تائید نشده بود، برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.


به گزارشافکارنیوز، به دنبال ناپدید شدن لوینسون در سال ۱۳۸۵٬ سه مامور سیا به دلیل استفاده از لوینسون در یک ماموریت جاسوسی تایید نشده٬ شغل خود را از دست داده‌اند و در عین حال سازمان سیا برای بازداشتن خانواده لوینسون از شکایت از این سازمان٬ ۲.۵ میلیون دلار به این خانواده پرداخت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد که لوینسون در زمان مفقود شدنش در ایران با سازمان سیا قرارداد داشته است و می‌افزاید که از اواخر سال ۲۰۰۷(چندماه پس از مفقود شدن لوینسون) از ارتباط لوینسون با سازمان سیا آگاه بوده است. در بخشی از اسناد فاش شده در مورد جاسوسی لوینسون و اینکه این فرد زیرنظر سیا فعالیت می کرده است، لوینسون در پیامی تایید کرده است که ساعت ۸:۳۰ بعد از ظهر روز جمعه جزیره کیش را به مقصد دوبی ترک خواهد کرد! همچنین رقم قرارداد وی ۸۴هزار دلار عنوان شده است.




قسمتی از گزارش نیویورک تایمز در مورد جاسوسی لوینسون از اموال هاشمی رفسنجانی بوده است. به ادعای نیویورک تایمز، باب لوینسون با ایران آشنایی نداشت و بعد از ملاقاتش با یک فراری آمریکایی به نام داود صلاح‌الدین ناپدید می شود.

کسی که باب لوینسون را به ایران علاقه‌مند کرد و می‌توان او را رابط اصلی دانست، یک تهیه کننده سابق تلویزیونی به نام آیرا سیلورمن بود.

در سال ۲۰۰۲ سیلورمن به ایران رفته بود تا با داود صلاح‌الدین دیدار کند. او از صلاح الدین خواسته بود تا اطلاعاتی را از مسئولان ایرانی دراختیارش قرار دهد. او تاکیدویژه ای برای جمع آوری اطلاعات اموال هاشمی رفسنجانی داشت. سیلورمن توانست از طریق ارتباط تلفنی صلاح‌الدین و لوینسون را به یکدیگر معرفی کند. حتی باب لوینسون برای بررسی ادعاهای مطرح شده صلاح الدین درمورد اموال هاشمی رفسنجانی به تورنتو می رود و با اشنایی با یک تاجر لیتوانیایی سعی می کند تا به گروهی از ایرانیان نزدیک شود.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد که از سال ۲۰۰۷، از ارتباط لوینسون با ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مطلع بوده اما به خاطر امنیت جانی او، از انتشار این مساله خودداری کرده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، ناپدید شدن لوینسون، برای سازمان سیا بحران‌ساز بود و سه مسوول این سازمان، شغل‌های خود را از دست دادند، چرا که از لوینسون برای عملیاتی تایید نشده استفاده شده بود. لوینسون، عضو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نبود.