به گزارش افکارنیوز، خبر نشست مشترک وزیر کشور با ۴۸ حزب اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل ظرف ۲۰ روز آینده، باعثشده است بسیاری از احزاب و تشکل‌ها برای بازگشت به «خانه» امیدوار شوند.

* دیدار احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور


جمشید ایرانی دبیر جبهه اعتدال‌گرایان اولین دبیرکلی بود که در زمینه تعامل احزاب و دولت از برگزاری نشست مشترک برخی احزاب با میرولد معاون سیاسی وزیر کشور در هفته گذشته خبر داد و گفت: در جلسه با معاون سیاسی وزارت کشور مقرر شد تا جلسات و رایزنی در خصوص خانه احزاب ادامه داشته باشد تا منجر به احیای خانه احزاب شود.

همچنین مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری از ارائه طرح احیای خانه احزاب به وزیر کشور به فارس خبر داد و گفته بود: بنده ملاقاتی با آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور داشتم و طرحی را به ایشان در خصوص احیای خانه احزاب ارائه کردم. به آقای رحمانی فضلی گفتم که اساسنامه خانه احزاب را می‌توان در یک مجمع عمومی به گونه‌ای تغییر داد که خانه احزاب هیچ‌گاه بدست یک جناح خاص، نیفتد و خانه همه احزاب باشد و اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و کسانی که نه اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب در آن عضو باشند.

* نشست مشترک ۴۸ حزب با رحمانی فضلی

بر پایه این گزارش، حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور در همین زمینه از‌ نشست رحمانی‌فضلی وزیر کشور با دبیران ۴۸ تشکل سیاسی شناسنامه‌دار در کمتر از ۲۰ روز آینده به فارس خبر داده بود.

وی در این زمینه گفته بود که «دبیران ۲۴ حزب اصلاح‌طلب، ۲۰ حزب اصولگرا و ۴ حزب مستقل در این نشست حضور خواهند داشت.»

همچنین رحمانی فضلی وزیر کشور نیز ۲۰ آذرماه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، از نشست خود با احزاب سیاسی کشور خبر داد و گفت: در این نشست که تلاش می‌کنیم ظرف دو هفته آینده برگزار شود، سیاست‌ها و دیدگاه‌های دولت در مورد احزاب را تشریح خواهیم کرد و نقطه‌نظرات احزاب را نیز جویا می‌شویم.

*آمادگی وزارت کشور برای احقاق حقوق صنفی احزاب


حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور درباره جزئیات نشست با ۴۸ حزب و بازگشایی خانه احزاب، از امیدواری وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب تا آخر سال و در زمستان خبر داد و گفت: ما در این جلسه نقطه نظرات دبیران احزاب را می‌شنویم و یکی از مسائل قطعاً‌ خانه احزاب خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما از حقوق صنفی احزاب که یکی از مصادیق آن خانه احزاب است، ‌ دفاع می‌کنیم، لذا نظارت احزاب را در این زمینه می‌شنویم و در حد قوانین به پیشنهادات ترتیب اثر می‌دهیم.

*امیدواری احزاب برای بازگشت به خانه


در همین زمینه ابوالقاسم رئوفیان عضو شورای عالی جبهه ایستادگی که پیش از این به همراه برخی احزاب اصلاح‌طلب با میرولد معاون سیاسی وزیر کشور دیدار کرده بودند، در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصمم بودن وزارت کشور برای احیای خانه احزاب گفت: وزارت کشور مصمم است زمینه فعالیت خانه احزاب را فراهم کرده تا مجمع عمومی آن تشکیل و اعضای شورای مرکزی‌اش انتخاب شوند.

رئوفیان افزود: وزارت کشور نشان داده آماده است که تا قبل از پایان سال تکلیف خانه احزاب را مشخص کند از این رو نشست مشترک ۴۸ حزب با وزیر کشور برای تعامل بین احزاب و دولت امر مبارکی است و در این نشست درباره خانه احزاب بحث خواهد شد چراکه ما به دلیل آمادگی دولت، بازگشایی این نهاد را به صورت جدی در دستور کار قرار دادهایم.