خانواده " ضراب " با رشوه تابعیت ترکیه گرفته است
گروه بین الملل:

تودیز زمان، روزنامه ترکیه ای در گزارشی مدعی شد که خانواده رضا ضراب، با دستورهای خاص وزارت کشور ترکیه توانسته اند تابعیت این کشور را دریافت کنند.

به گزارشافکارنیوز، خانواده رضا ضراب، تاجر ایرانی که در هفته گذشته در جریان تحقیقات فساد مالی در این کشور دستگیر شد، با زمینه ها و علل خاص و به دنبال دستور وزارت کشور ترکیه شهروند ترکیه شده اند.

آنطور که تودیزمان می نویسد، رضا ضراب ۵میلیون دلار به معمر گولر وزیر کشور ترکیه رشوه داده است تا این وزیر به خانواده او، تابعیت ترکیه ای را اعطا کند. معمر گولر پس از آنکه پسرش در جریان این موضوع دستگیر شد، استعفا داد.

طبق اسنادی که به دست این روزنامه رسیده است، رضا ضراب توانسته بود برای برادر، زن برادر و پدر خود که سه تن از مدیران شرکتش برای مدتی کوتاه بودند، تابعیت ترکیه را بگیرد. طبق قانون ترکیه، تابعیت این کشور یا از طریق ازدواج، یا ۵سال زندگی در این کشور و یا از طریق روش های خاص قابل اخذ است. اخذ تابعیت از طریق راه های استثنایی تنها با معرفی نامه وزارت کشور یا یکی از اعضای کابینه مقدور است. اگر وزارت کشور ترکیه دلیل موجهی برای اعطای تابعیت ترکیه به شخصی پیدا کند، به او تابعیت کشور ترکیه را اعطا خواهد کرد.

با توجه به اسناد موجود، مدارک خانواده ضراب همگی در تبریز ثبت شده است. رسانه های ترکیه چندی پیش مدعی بودند رضا ضراب در باکوی آذربایجان متولد شده است ولی آذربایجان این موضوع را تکذیب کرد و گفت که ضراب متولد این کشور نیست.