مرد پشت پرده مذاکرات هسته ای

به گزارش افکارنیوز، «بیل برنز»، دیپلمات ۵۷ ساله آمریکایی، اولین تماس های خود را در سال ۲۰۰۸ میلادی با مقام های جمهوری اسلامی ایران در باره موضوع هسته ای برقرار کرد.

او از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه آمریکاست که سه زبان عربی، فرانسوی و روسی را بخوبی می داند و حساس ترین ماموریت دولت اوباما را برعهده دارد.

اگر او در دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی توفقیق یابد، درخشانترین برگ دوران ۳۱ ساله خدمت وی در کارنامه اش به ثبت خواهد رسید: توافقنامه هسته ای با تهران.

اگر موفق نشود، زبان منتقدان، از سیاست های واشنگتن در نرمش با ایران به جای تشدید فشارها باز می شود.

چهار وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بر این باورند که برنز، بخاطر حساسیت های لازم در درک دیدگاه های ایران، و پافشاری بر منافع آمریکا، انتخابی مناسب برای انجام این ماموریت است.

رویترز ادامه خبر خود را از یک دیپلمات ایرانی بدون نام و عنوان نقل می کند که «برنز ایران را خوب می شناسد و به فرهنگ، انتظارات و موقعیت منطقه ای ایران آشناست» و می نویسد: گاهی در خلال مذاکره، بعضی از دیپلمات های ایرانی عصبانی می شدند و او را تحت فشار می گذاشتند، اما او آرامش خود را حفظ می کرد.

برنز همراه با جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما، در طی ۹ ماه گذشته ۵ بار مخفیانه با مقام های ایرانی ملاقات کرده است.

رویترز نوشته است که برخی از این ملاقات ها در عمان و برخی دیگر در سوییس صورت گرفته است.

اینک با علنی شدن توافق هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در ‍ژنو، منتقدان این توافقنامه را هدف گرفته اند و می گویند که ارزش تخفیف تحریم ها بیش از آنی است که واشنگتن می گوید و اهرم فشار آمریکا از میان رفته است.