سوال‌های نمایندگان از وزرا اخلال در کار دولت یا انجام وظیفه قانونی؟
به گزارشافکارنیوز، در حالی یازده نفر از وزرا باید این هفته برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شوند که از نظر قانون هیچ محدودیتی در مورد سوال نمایندگان از وزرا وجود ندارد و بر اساس قانون پس از طرح سوال نمایندگان، وزیران ظرف مهلت ۱۰ روز باید در مجلس حاضر و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند ولی طرح حدود ۳۲۳ سوال از وزیران کابینه یازدهم در نهایت باعثشد رئیس جمهور حجت السلام روحانی از کثرت سوالات مطرح شده توسط نمایندگان در طول مدت زمان حدود ۳ ماه از کار دولت یازدهم انتقاد کرده و آن را متناسب با حجم بالای کار وزرا نداند.

رئیس جمهور با بیان اینکه گاه برخی از تقاضاها و درخواست‌های نمایندگان نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شودخواستار آن شد تانمایندگان، وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کننداین در حالی است که غلامعلی حداد عادل در واکنش به دلیل کثرت سوال نمایندگان از وزرا گفت: باید در این زمینه ریشه یابی دقیقی شود تا علت این تعداد پرسش ها مشخص باشد و این اقدام نیز به این سادگی نبوده و دولت و وزرا نیز باید مشورت های بیشتری با نمایندگان داشته باشند.

با توجه به اینکه بسیاری از وزیران دولت روحانی در زمان رای اعتماد بیشترین آرا وزیران در طول تاریخ کشور را از آن خود کرده اند ولی در هفته‌های اخیر تعدد سوال نمایندگان از وزرا باعثمطرح شدن مباحثی بین مجلس و دولت شده که در ادامه برخی از سوالات مطرح شده از وزرا و پاسخ وزیران و عکس العمل نمایندگان به همراه برخی از واکنشها آمده است.

ظریف پرکارترین وزیر در پاسخگویی به نمایندگان

ظریف از زمان تصدی وزارت امور خارجه همواره یکی از وزرای پر رفت و آمد به خانه ملت بوده است. وی نخستین بار، نهم مهر ماه به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا دستاوردهای سفر رییس جمهوری به سازمان ملل را برای نمایندگان تشریح کند.

از آن تاریخ به بعد به طور متوسط ظریف هفته های متوالی میهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و «مذاکرات هسته ای»محور اصلی گفت و گوهای رییس دستگاه دیپلماسی با نمایندگان ملت بوده است زیرا مذاکره کننده ارشد هسته ای اصرار بر محرمانه ماندن این مذاکرات داشت اما نمایندگان می خواستند جزئیاتی از گفت و گوها بدانند.

دعوت از ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس به موازات مذاکرات با گروه۱ + ۵نیز ادامه داشت و این کمیسیون چهار بار دیگر از ظریف برای ارایه گزارش از مذاکرات هسته ای دعوت کرد.


وی پس از توافق ژنو، ششم آذر ماه به صحن علنی مجلس رفت تا گزارش کاملی از مذاکرات ژنو به نمایندگان ارایه کند و ابعاد این گزارش را در تریبون رسمی کشور اعلام کند.

کریمیقدوسینماینده مردم مشهد یکی از سوال کننده کنندگان از وزیر امور خارجه پرسید: چرا با توجه به سابقه مقابله جمهوری اسلامی ایران و غرب و حفظ عزت ملت ایران سوال کرد که چرا در روند مذاکرات مواضعی اتخاذ شد و اقداماتی صورت گرفت که بر خلاف این عزت بود.


ظریفدر پاسخ گفت که ما همه تلاش خود را در جهت منافع ملی کشور، حفظ خطوط قرمز نظام، رهبر فرزانه انقلاب و عزت ملت ایران به کار گرفتیم و از این به بعد هم به کار خواهیم گرفت اما سوالکننده از پاسخ های وزیر قانع نشد.

سوال دیگر یکی از نماینده‌ها نیز این بود که «آیا وزارت امور خارجه در کنار نگاه به غرب، به شرق هم نگاهی دارد یا خیر!؟

ظریف در حالی برای دهمین بار میهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد. سوالاتی که تا پیش از این حول مذاکرات هسته ای ایران و گروه۱ + ۵و توافق ژنو می گذشت این بار درباره«نگاه به شرق» بود.

آخوندی پاسخگوی روند ادامه پروژه مسکن مهر

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره سوالات مطرح شده از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه این کمیسیون گفت: یک سوال در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی و همچنین یک سوال در مورد پروژه‌های خاص منطقه‌ای، یک سوال در مورد وضعیت مسکن مهر و سیاست دولت در این باره و سوال دیگر در مورد تامین مسکن جانبازان از وزیر پرسیده شد.

سخنگوی کمیسیون عمران در مورد پاسخ وزیر به این سوالات گفت: توضیحات وزیر در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی قانع‌کننده نبود، همچنین در مورد وضعیت مسکن مهر به نظر می‌رسد که آقای آخوندی هیچ اعتقادی به این پروژه ندارد، بنابراین درخواست ما از وزیر این بود که با توجه به اینکه تامین مسکن یکی از حقوقی است که در قانون اساسی برای ملت دیده شده و به عهده دولت گذاشته شده است، برنامه‌های خود را برای اجرای این حق به مجلس ارائه دهد.

قادرمرزی ادامه داد: وزیر در مورد سوال منطقه‌ای در مورد برخی پروژه‌های معلق مانده از نماینده طراح سوال مهلت دو ماهه خواست تا گزارشی در این خصوص ارائه دهد، در مجموع پاسخ‌های وزیر به سوالات نمایندگان قانع‌کننده نبود.

رضایی نماینده دیگر در مور سوالات پرسیده شد دیگر نیز گفت: سوالات بعدی نیز از سوی محمد قسیم عثمانی و حسن کامران دستجردی نمایندگان بوکان و اصفهان ‌در خصوص مسائل منطقه‌ای و نیز اعطای زمین به جانبازان زیر ۲۵ درصد بر اساس برنامه پنجم مطرح شد که بنا شد در جلسات جداگانه این موضوعات بررسی و مورد حل و فصل قرار گیرد.


شفاف سازی زنگنه درباره پرونده کرسنت

کمیسیون انرژی از زنگنه برای پاسخ به سوالات حمید رسایی، الیاس نادران و قاسم جعفری دعوت کرده که سوال در خصوص کرسنت و برخی از برنامه های وزیر نفت از جمله این سوالات بود. نادر فریدونی رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی، در خصوص محتوای جلسه هفته گذشته این کمیسیون با زنگنه گفت: اظهارات وزیر در باره کرسنت صریح و شفاف بود.

زنگنه علاوه بر پاسخگویی در زمینه پرونده کرسنت ساخت لوله و لوله گذاری شرکت های داخلی را در سطح بالایی ارزیابی و تصریح کرد: درصورتی که تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت نمونه داخلی داشته باشد و مسئولی در این صنعت از کالای ایرانی استفاده نکند به صورت جدی با آن برخورد خواهد شد.

وزیر نفت به حجم درخواست های مردمی مرتبط با اشتغال از نمایندگان مجلس و وزیر نفت اشاره و تاکید کرد: با توجه به مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده و فشاری که از این نظر به نمایندگان مجلس وارد می شود، احساس مسئولیت می کنم؛ از این رو حمایت از اشتغال جوانان و استفاده از ساخت داخل قویا مورد حمایت وزارت نفت است.

روند معمول سوال از نعمت زاده و قانع نشدن نمایندگان سوال کننده

رمضانعلی سبحانی فر درباره جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسه امروز سوالات چند نفر از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که عمده سوالات مربوط به حوزه معادن و شهرک های صنعتی و صنایع کوچک بود.


نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مشکلات شهرک های صنعتی با ابریشمی حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مشکلات حوزه معادن با حضور سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یکی از سوالات درباره مدیریت و تعدیل نیروهای شهرک های صنعتی بود که طبق گفته وزیر صنعت، نیروهای تعدیل شده بازنشسته بودند که نمایندگان از پاسخ وزیر در این بخش قانع نشدند و قرار شد آمار و اطلاعات دقیق تر از سوی سوال کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت بازنگری و مجدد بررسی شود شود تا حقوق فردی ضایع نشود.


وی با بیان اینکه سوال دو نفر از نمایندگان در حوزه معادن و سنگ آهن بود، ادامه داد: مشکلات در این زمینه از سوی محمود نگهبان‌ سلامی نماینده خواف و رشتخوار و غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام مطرح شد که به گفته آنها شرکت ها یا بهره‌برداران معادن توجهی به مسائل زیست محیطی و اجتماعی منطقه ندارند.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قرار شد طی ۲۰ روز آینده معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نتیجه بازدید از معادن سنگ آهن خواف و تربت جام را مورد بررسی قرار گیرد.

در یکی از سوالات مطرح شده از وزیر صنعتدر خصوص حذف ایران کد و طرح شبنم سئوال شد که وی در پاسخ عنوان کرد به دلیل طولانی شدن موضوع ثبت سفارش و تنزل رتبه ایران از لحاظ کسب و کار این اقدام صورت گرفته که نمایندگان نیز اظهار داشتند این طرح حدود دو سال است که اجرا شده و کاهش رتبه مربوط به امسال است و خیلی به اجرای طرح ایران کد وشبنم مربوط نیست.


نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در واکنش گفت: در خصوص حذف ایران کد و طرح شبنم و تاثیرات آن قرار بر این شد در جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان سازمان های مربوطه مانند گمرک این موضوع مورد بررسی بیشترقرارگیرد.

اولین کارت زرد کابینه نصیب وزیری که بالاترین رای اعتماد را گرفت

در بررسی سوال ملی قاسم جعفری نماینده بجنورد از طیب نیا وزیر اقتصاد در خصوص اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در تضعیف پول ملی، وی معتقد بود در اظهارات رئیس کل بانک مرکزی به جای منافع ملی به منافع گروه‌های خاص توجه شده است.

طیب نیا در پاسخ گفت: اولویت کلیدی دولت آن است که از تغییرپذیری نرخ ارز در میان مدت به نحو محسوسی بکاهد و بازار ارز را سامان بخشد و با تقویت قدرت مداخله بانک مرکزی مجددا پاسخگوی کلیه مصارف ارزی باشد. مواضع بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر متمرکز بر ثبات‌بخشی و بازار ارز بوده است. البته طی ماه‌های گذشته پول ملی به صورت اسمی و واقعی در حال تقویت بوده است و امید می‌رود با تداوم کاهش نرخ تورم در ماه‌های آتی، حیثیت پول ملی بیش از پیش اعاده شود.


پس از اظهارات وزیر اقتصاد و تاکید وی بر لزوم افزایش ارزش پول ملی، نمایندگان از توضیحات وی قانع نشده و با ۸۲ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر اقتصاد قانع نشدند.

و اولین کارت زرد به وزیر اقتصاد داده شد و این درحالی است که اگر وزیری ۳ بار کارت زرد بگیرد راه استیضاح وزیر باز می شود.

سوال از وزیر علوم و قانع نشدن نماینده ها، پخش فیلم و کارت زرد دوم

در نشست علنی امروز(یکشنبه ۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی سوال مشترک ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد که نبویان به نمایندگی از آنها به طرح سوال از وزیر علوم پرداخت. نبویان در جلسه کمیسیون فیلمی را از مراسم ۱۶ آذر پخش کرد که در آن فیلم تصاویری از محمد خاتمی و میرحسین موسوی منتشر شده بود واعلام کرد که افراد منصوب شده در وزارت علوم، با فتنه ۷۸ و ۸۸ ارتباط داشته اند.

پاسخ وزیر علوم به سوال کنندگان

حساسیت برخی‌ها قابل قبول است، اما این حساسیت اکنون به معنای مخالفت نیست، بلکه به معنای حاشیه سازی برای وزارت علوم است.

وی ادامه داد: اگر اصل۳۷قانون اساسی بر برائت استوار است و اگر عزیزان حکم مراجع ذیصلاح را بیاورند و یا حکمی که نزدیک قاضی صادر شده باشد من می‌پذیرم و انتصاباتم را تغییر می‌دهم.

وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری با بیان اینکه از آقای علوی وزیر اطلاعات استعلام گرفته شده است، اظهارکرد: در نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات تمام انتصابات خود را مطرح کردم و گفتم اگر شبهه‌ای به کسی وارد است بگویید تا بر کنارش کنم.

وی افزود: وزارت اطلاعات مرجع قانونی است که آیا افرادی که در وزارت منتسب شده‌اند در فتنه حضور داشته‌اند یا خیر.

فرجی دانا ادامه داد: تا آن زمان که وابستگی آنها به فتنه مشخص نشود، حجت شرعی و قانونی دارم که اصلح را به کار بگیرم.

در پایان نمایندگان با ۱۷۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن علنی از پاسخ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قانع نشدند وباهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از کارت زرد مجلس به فرجی دانا گفت: از عدم رضایت نمایندگان در آغاز به کار وزیر علوم متاسف شدیم و امیدواریم وی با درایت بیشتری در این وزارتخانه به ادامه کار بپردازد.


سوال از وزیر اطلاعات و پاسخ وزیر

حجت اله درویش پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این خبر افزود: وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال نمایندگان مبنی به استعلامات وزارت علوم در راستای انتصابات دراین وزارت خانه گفت وزیر علوم از وزارت اطلاعات استعلام هایی را انجام داده است.

درویش پور تصریح کرد: وزیر اطلاعات بیان داشت پاسخ وزارت اطلاعات به بیشتر استعلامات در وزارت خانه علوم مثبت بوده و تنها ۵ الی ۶ نفر استعلاماشان منفی بوده است.

در جلسه دیگر نیز علی مطهری سوال خود را این گونه مطرح کرد که وزارت اطلاعات پس از قریب به ۴ ماه هنوز هیچ گزارشی درباره‌ کارگذاشتن شنود در دفتر وی ارائه نکرده است و خواستار توضیح و بیان علت این موضوع از سوی وزیر اطلاعات شد.

بر اساس این گزارش وزیر اطلاعات نیز در این باره توضیح داد که وزارت اطلاعات بنای دخالت در مسائل خصوصی افراد را ندارد و در این مورد هم کاری نکرده است. مطهری پس از توضیحات وزیر اطلاعات از پاسخ‌های وی قانع نشد.

همچنین در ادامه این جلسه وزیر اطلاعات با اشاره به برخی تهدیدات امنیتی داخلی و گروه‌هایی که از بیرون از کشور تغذیه فکری و مالی می‌شوند گفت: وزارت اطلاعات به این گروه‌ها اشراف کامل دارد و بر رفتارهای آنها نظارت می‌کند، لذا این وزارتخانه تلاش می‌کند با سایر دستگاه‌های امنیتی هماهنگی خوبی داشته و راهبرد این وزارتخانه هماهنگی با سایر دستگاه‌ها‌ست. پس از توضیحات وزیر اطلاعات کمیسیون امنیت ملی سوال علی مطهری را منطقه‌ای تشخیص داد.

سوال از چیت‌چیانوزیر نیرو

اما سوال از چیت چیان وزیر نیرو در رابطه با علت مخالفتش با واگذاری سهام شرکت مهاب قدس بود که وی در پاسخ توضیحاتی ارائه داد و نمایندگان سوال کننده به وزیر۱۰روز فرصت دادند تا نسبت به واگذاری شرکت مهاب‌قدس در ارتباط با پروژه راه‌آهن شیروان، بجنورد و مشهد اقدام کند و در غیر این صورت سؤال به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.

۵ سوال کمیسیون شوراها از وزیر کشور

رحمانی‌فضلی با حضور در جلسه کمیسیون شوراها به پنج سوال مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد که تعدادی از نمایندگان قانع شده و تعدادی نیز قانع نشدند.

یکی از سوالات بحثتوسعه پایدار کشور بود که یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر با طرح این سوال مطرح کرد که توسعه پایدار به عهده وزارت کشور است که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت لذا با توضیحات نماینده سوال‌کننده و همچنین پاسخ‌های وزیر نهایتا نماینده سوال‌کننده قانع نشد و مقرر شد برای تعیین تکلیف به صحن علنی مجلس ارائه شود.

همچنین در این جلسه اکبریان نماینده کرج در مورد انتصابات در وزارت کشور از وزیر سوال خود را مطرح کرد که در زیرمجموعه وزارت کشور افرادی به شکل باندی و فامیلی و خلاف قانون به کار گمارده شد‌ه‌اند و علیرغم اینکه شخص وزیر، رییس‌جمهور و معاونانش از این تخلفات مطلع شده‌اند اما تاکنون اقدام قانع‌کننده‌ای انجام نپذیرفته است.

اما با توجه به توضیحات رحمانی‌فضلی وزیر کشور نماینده سوال‌کننده قانع نشد و نهایتا سوال به هیات رییسه مجلس ارجاع شد تا در صحن علنی تعیین تکلیف شود.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد دیگر سوالها مطرح شده از وزیر کشور افزود: همچنین ایرانپور نماینده مبارکه در مورد بی‌عدالتی در تقسیمات کشوری از وزیر سوال کرد که با توجه به توضیحات وزیر مقرر شد کمیسیون شوراها در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

رضایی خاطرنشان کرد: در مورد بی‌توجهی به تهیه و توزیع موادمخدر که موجب نگرانی خانواده‌ها شده و کشور را تهدید می‌کند هم از وزیر سوال شد و وی توضیحات مفصلی را همراه با برنامه‌های این وزارتخانه ارائه کرد و نهایتا با توجه به اینکه نماینده سوال‌کننده قانع نشد سوال برای تعیین تکلیف به هیات رییسه و صحن علنی مجلس ارجاع شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها در پایان اظهار کرد: لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در خصوص مدیریت یکپارچه شهری از وزیر کشور سوال کرد و با توجه به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات وزیر مقرر شد تا کمیسیون در این مورد تصمیم لازم را اتخاذ کند.

برنامه این هفته مجلس؛ احضار ۱۱ وزیر از ۱۸وزیر برای پاسخ به سوال نمایندگان

اما بنابر این سوالو جوابها این هفته ۱۱ وزیر برای پاسخ بخ سوالات نمایندگان به مجلس می روند که، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان هفته آینده در کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز شوراها و امور داخلی کشور مجلس حضور می‌یابند.


حسن پوربیگلری نماینده سقز و بانه، حسین طلا نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، محمد علی پور نماینده ماکو و چالدران، محمدجواد نظری مهر نماینده کردکوی، بندرترکمن و بندرگز، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار، رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و فتح اله حسینی نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب سوالاتی را از رحمانی فضلی وزیر کشور مطرح کرده اند.


روز سه شنبه ۱۷ دی ماه نیز حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات مهمان این کمیسیون است تا به سوالات احمد آریایی نژاد نماینده ملایر، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، حمید رسایی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، سیدباقر حسینی نماینده زابل و زهک پاسخ دهد.


کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز روز یکشنبه از سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دعوت کرده است و روز سه شنبه نیزمیزبان وزیر کشور برای پاسخ به سوالات نمایندگان است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه شنبه هفته آینده برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به کمیسیون اجتماعی مجلس دعوت شده اند.


اعضای این کمیسیون روز سه شنبه میزبان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پاسخگویی به سؤالات ایران پور نماینده مبارکه، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان، عباسعلی منصوری آرانی نماینده کاشان، غلامرضا اسدالهی نماینده تربت جام و پورابراهیمی نماینده کرمان خواهند بود.


محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برای پاسخگویی به سوال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در جلسه روز سه شنبه کمسیون اجتماعی حضور می‌یابد.

رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که بارها برای پاسخ به سوالات متعدد نمایندگان به کمیسیون آموزش و مجلس دعوت شده، هفته آینده همراه با علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به سوالات نمایندگان به این کمیسیون می‌رود.


اعضای این کمیسیون روز سه شنبه میزبان علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به دو سوال ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان، امیرحسین قاضی زاده نماینده مشهد و کلات به نمایندگی از ۱۵ نماینده و همچنین سوال حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان هستند.


رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای پاسخگویی به سوالات حامد قادرمزی نماینده مردم قروه و دهگلان به نمایندگی از ۴ نماینده، مقداد نجف نژاد نماینده بابلسر و حسین آذین نماینده رفسنجان و انار به نمایندگی از ۴ نماینده به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌رود. محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز سه‌شنبه هفته آینده به ترتیب در کمیسیون‌های صنایع و معاون و عمران مجلس حضور می‌یابند تا پاسخگوی سوال نمایندگان باشند.


کمیسیون صنایع روز سه شنبه میزبان محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت پاسخگویی به سؤالات چهار مورد سوال علی ایرانپور نماینده محترم مبارکه، سیدعبدالکریم هاشمی نماینده میناب، رودان، جاسک، سیر، دو سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه، قاسم جعفری نماینده بجنورد، مانه، سملقان و جاجرم، عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت، کلاله و مراوه تپه، شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر است.


حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز برای پاسخگویی به سوالات یونس اسدی نماینده مشکین شهر، غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام، محمد دامادی نماینده ساری، علی ایرانپور نماینده مبارکه، حسینعلی حاجی نماینده شاهیندژ، عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون دعوت شده است.


محمود حجتی وزیر کشاورزی سه شنبه هفته آینده به جلسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دعوت شده است تا به ۱۰ سوال نمایندگان پاسخ دهد. روز سه شنبه محمود حجتی وزیر کشاورزی برای پاسخگویی به سوالات محمد دامادی نماینده ساری و میان دورود به نمایندگی از سه نفر از نمایندگان و همچنین سوال کمال علیپور خنکداری نماینده قائم شهر، سوادکوه و جویبار به نمایندگی از ۸ نفر از نمایندگان به این کمیسیون دعوت شده است.


محمدحسن آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب، محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا(دو فقره سؤال)، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل(دو فقره سؤال)، امیر خجسته نماینده همدان و فامنین، حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده دماوند و فیروزکوه، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان ازدیگر نمایندگانی هستند که حجتی به سوالات آنان پاسخ می‌دهد.


مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز با حضور در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به سوالات اعضای این کمیسیون پاسخ می‌دهد و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز برای پاسخ به سوالات نمایندگان به کمیسیون اقتصادی می‌رود. کمیسیون اقتصادی روز سه شنبه میزبان علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی است تا به سوال ایرج ندیمی نماینده لاهیجان، مهناز بهمنی نماینده سراب، دو مورد سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه، دو مورد محمدحسن آصفری نماینده اراک توضیح دهد.


حمید رسایی که از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری به شمار می‌رود، دو ماه پیش سوالی را از علی جنتی درباره روزنامه بهار و دلیل تسامح و تساهل وزیر در برابر توهین به مقدسات مطرح کرده بود که توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وی را قانع نکرد و موضوع به صحن علنی مجلس ارجاع شد و قرار است هفته آینده وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس به این سوال پاسخ دهد.

انتقاد روحانی به کثرت سوال از وزیران /از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به مجلس، بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند

رییس‌جمهور با اشاره به طرح ده‌ها سوال از وزرا در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و گاه برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود.باید نمایندگان محترم، وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.


روحانی در عین حال گفت: اما بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس، بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.

رییس‌جمهور خواهان تجمیع توان نمایندگان برای کمک به دولت در راستای حل مشکلات مردم شد و اظهار کرد: منظور این درخواست کمک به رییس‌جمهور یا وزرا نیست، بلکه کمک به تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات مردم است.باید همه قوا با هم متحد و تحت نظارت رهبری معظم کار را به پیش ببرند.

واکنش حداد و نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس به انتقادها از تعدد سوال نمایندگان

حداد عادل در واکنش به سخنان امروز نماینده رشت در ارتباط با گلایه های ریاست جمهوری از نمایندگان مجلس گفت: البته نمایندگان مجلس هم گله های متقابل از دولت دارند.

حداد عادل افزود: نمایندگان مجلس هم معتقد هستند که بسیاری از وزیران در عزل و نصب های خود کمترین اعتنایی به نظرات نمایندگان نمی کنند و سوالات نمایندگان از وزیران به نوعی واکنش متقابل آنان است.

حدادعادل اظهار داشت که گله گذاری از نمایندگان مجلس اختصاص به دولت یازدهم ندارد و همه روسای جمهور در دوره های گذشته این گله ها را از مجلس داشته اند.

وی ادامه داد: باید در این زمینه ریشه یابی دقیقی شود تا علت این تعداد پرسش ها مشخص باشد و این اقدام نیز به این سادگی نبوده و دولت و وزرا نیز باید مشورت های بیشتری با نمایندگان داشته باشند.

کوتاهی از طرف دولت است

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل نیز در گفتگو با مهر در واکنش به انتقاد رئیس جمهور از تعدد سوالات گفت: به نظر من کوتاهی از طرف دولت است وقتی معاون پارلمانی و وزرا را نمی‌توانیم پیدا کنیم چاره ای نداریم مسایل را درقالب سوال و استیضاح مطرح کنیم لذا دولت باید همکاری را بیشتر و مسائل مربوط به نمایندگان را بررسی کند.

وی ادامه داد: البته نمایندگان پارلمانی باید صادق و راستگو باشند.

توکلی: نابهنجاری دولت و گروکشی نمایندگان دلیل کثرت سوالها

توکلی نماینده مردم تهران نیز درباره کثرت سوال نماینده ها گفت: به نظر بنده کثرت سوالات سه دلیل دارد که یکی از آنها این است که نابهنجاری در دستگاه اجرایی زیاد شده است و در نتیجه سوالات هم زیاد می شود چرا که نمایندگاه برای پاسخ گویی به موکلان خود در باره نابسامانی ها به سوال پناه می آورند تا هم توجه دستگاه اجرایی را به نا به هنجاری ها جلب کنند و هم به نوعی فشار منطقی برای حل مشکلات فراهم آورند.
توکلی درادامه گفت: علت دیگر کثرت سوال ها این است که نمایندنگان از روش های دیگر برای طرح سوال خود استفاده نمی کنند مثلا می توانند سوال خود را به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع دهند و آن ها هم این سوالات را پیگیری کنند تا وقت وزرا گرفته نشود در نتیجه استفاده از این امکان برخی از سوالات منتفی خواهد شد چون نتیجه پژوهش ممکن است نشان دهد که موضوع تحلیل دیگری دارد.
نماینده مردم تهران سومین علت کثرت سوالات نمایندگان از وزرا را اینطور عنوان کرد: سومین دلیل این است که متاسفانه برخی نمایندگان گروکشی می کنند البته این یک عیب دو طرفه است چرا که اگر وزرا اهل باج دادن نباشند باج خواهی هم صورت نمی گیرد.