به گزارش افکارنیوز، از همان فردای انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ قابل پیش‌بینی بود، جماعتی که پشت دکتر روحانی جمع شده‌اند، روزی علیه او شورش خواهند کرد و رفتارهای او را بر نمی‌تابند. چه آنکه حسن روحانی به واسطه سابقه انقلابی، مسئولیت‌های خطیر و مواضع او در بزنگاه‌های تاریخی کمترین تناسب و مشابهتی با آنان نداشت.

اما رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت درباره ۹ دی چه گفته بود که اینگونه خواب جماعتی را آشفته کرده است. دکتر روحانی یک‌شنبه هفته گذشته با اشاره به فرارسیدن روز ۹ دی و نامگذاری آن به عنوان روز بصیرت، گفته بود: مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.

رئیس‌جمهور با تأکید براینکه حضور مردم در این روز، برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین(ع) و حمایت از انقلاب و رهبری بود، اضافه کرده بود: مردم برای حمایت از جناحی خاص به میدان نیامدند، آنچه مردم را به حرکت در آورد، دلدادگی مردم ایران به عاشورا و ارزش‌های انسانی برآمده از آن بود.

گرچه این انتظار منطقی از رئیس‌جمهور محترم وجود داشت همانگونه که ریشه‌های خارجی اهانت به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) را افشا کردند، به عوامل داخلی و کسانی که نقش پیاده نظام دشمن خارجی را بازی کردند، اشارتی می‌کردند، اما افراطیون همین مقدار روشنگری از رئیس‌جمهور را هم برنتافتند.

آنچه بیش از هرچیزی اقلیت افراطی مدعی حمایت از رئیس‌جمهور را عصبانی کرده است، تأکید روحانی بر روز ۹ دی به عنوان روز بصیرت است. این در حالی بود که ساعاتی قبل از مواضع رئیس‌جمهور، مصطفی تاج‌زاده و همسرش ادعا کرده بودند ۹ دی به زودی فراموش خواهد شد!

پس از آن بود که صادق زیباکلام در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، او را با انواع و اقسام اهانت‌های اتو‌کشیده! نواخت و روحانی را به تاثیرپذیری از اصولگرایان متهم کرد که او را ناگزیر کرده‌اند برای خالی نبودن عریضه درباره «داستان فتنه و ۹دی!» اظهارنظری بکند.

زیبا کلام همان کسی است که عباس عبدی(فعال اصلاح‌طلب) پیش از این در اظهار نظری از او به عنوان بادنجان دورقاب‌چین سیاستمداران یاد کرده و گفته بود: هر سیاستمداری با داشتن دوستانی چون آقای زیباکلام بی‌نیاز از دشمنی کینه‌جویان واقعی یا خیالی خواهد بود.

زیباکلام که به عقیده عبدی «دستگاه کهنه شده انگیزه شناسی خود را به‌کار انداخته» در نامه خود به رئیس‌جمهور بدون توجه به جنایاتی که با هدایت سران فتنه در هشت ماه پس از انتخابات سال ۸۸ بر ملت رفت، به کار بردن الفاظی مانند «طاغی»، «باغی»، «محارب» و «مفسد فی‌الارض» را که از سوی برخی علما و فقها در باره سران فتنه به کار رفته مورد تمسخر قرار داده و سپس از دکتر روحانی خواسته است: به همان میزان که ناگزیرى جنابتان از هم‌نوازى با سمفونی فتنه در ۹ دی قابل درک است، انتظار می‌رود عزم و اراده‌ای را که به نظر مى‌رسید از ابتداى دولتتان براى رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی داشتید، همچنان و پیگیرانه وجهه همت خویش بدارید.

اما هجمه به مواضع اصولی رئیس‌جمهور درباره ۹ دی به همین جا ختم نمی‌شود. سایت فیلتر شده کلمه که در جریان فتنه ۸۸ به تریبون رسمی یکی از سران فتنه تبدیل شده بود، «جناح راست تدبیر روحانی را کمی شور توصیف کرده» و ضمن انتقاد از وی که چرا از این روز به عنوان «روز بصیرت» یاد کرده نوشته است: حالا کارتان گیر بود و باید چیزی می‌گفتید و گفتید، دیگر بحثاز عاشورا چیست؟ کلمه سپس خطاب به روحانی نوشته است: حتماً به ما حق می‌دهید که این سؤال در ذهنمان شکل بگیرد که آیا مواضعی که اخیراً از جانب شما و برخی مقامات دولت صادر می‌شود در دوران تبلیغات انتخاباتی جایی داشت یا نه. اجازه ندهید احساس کنیم که بعد از انتخابات گازانبری با ما برخورد شده است.

جماعتی دیگر رئیس‌جمهور را به درخت تلخ سرشتی توصیف کردند که اگر به باغ بهشت نشانده شود و در پای آن انگبین و شهد ناب بریزند، باز هم میوه تلخ به بار خواهد آورد.

داستان حمایت دروغین این جماعت از رئیس‌جمهور روحانی خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم به فصل‌های پایانی نزدیک شد. آنها در تخیلات خود از دکتر روحانی چهره‌ای ساخته بودند که نقش کاتالیزوری را بازی می‌کند که روند فروپاشی نظام را دنبال خواهد کرد، غافل از اینکه مواضع و رفتار سیاسی او کمترین تناسبی با این آرزوهای باطل افراطیون ورشکسته ندارد.

کسانی که چنین اراده باطلی از رئیس‌جمهور دارند کافی است به مواضع ایشان در اجتماع مردم در ۲۳ تیر ۷۸ در واکنش به حوادث۱۸ تیر بیندازند. آنجا که وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: گروهک‌های سیاسی ورشکسته و منزوی در جامعه ما، مزدوران و وابستگان به قدرت‌های خارجی خواستند از این فرصت سوءاستفاده کنند، آنها فکر کردند این مقطع فرصت مناسبی برای اهداف شوم و پلید آنهاست.

روحانی می‌گوید: مسئله ولایت مسئله فرد نیست، مسئله شخص نیست، ولایت در کشور ما مظهر اسلامیت نظام و استقلال کشور است. آن عاملی که امروز ملت ما را متحد کرده است و پیوند ناگسستنی در ملت ما ایجاد کرده است، اسلام است و مظهر این اسلامیت، رهبری و مقام ولایت است.

روحانی سپس گریزی هم به رفتارهای آشوب‌طلبانه آفرینندگان حوادث۱۸ تیر زده و می‌گوید: در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود. اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم.

داستان رويارويي افراطيون با روحاني آغاز شده و گويا تجربه عبور بار ديگر براي آنها موضوعيت پيدا كرده است. بايد ديد عبور علني از روحاني كي و چگونه كليد خواهد خورد. با اين تفاوت كه روحاني هيچگاه خاتمي نبوده است؛ او روحاني است با مختصاتي كه از او در ذهن داريم.