کارت زرد تعیین‌کننده تعامل دولت و مجلس نیست

به گزارش افکارنیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان این‌که «دادن کارت زرد به وزرا از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه ساز شکل گیری رابطه غیرعادی بین مجلس و دولت است» اظهار کرد: همانطور که می‌دانید وزیری که سه کارت زرد از نمایندگان مجلس بگیرد، وارد روند استیضاح خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که «بین مجلس و دولت زمینه‌های اختلافی وجود دارد که هر چه فعال‌تر شوند، به ضرر رابطه دولت و مجلس و کل کشور است که نیازمند سامان و ثبات مدیریتی است» افزود: دولت و مجلس از ما حصل خود نتوانستند برای ایجاد رابطه منظم و پایدار بهره بگیرند.

فلاحت پیشه با بیان این‌که «اختلافات موضوعی دولت و مجلس در مسائل حوزه‌های داخلی و خارجی از جمله موارد اختلاف دولت و مجلس است که آخرین اختلاف را در حوزه فرهنگ و ارشاد شاهد بودیم» تصریح کرد: موضوع عزل و نصب‌ها نیز از دیگر موارد اختلاف‌ انگیز دولت و مجلس است؛ چراکه عزل و نصب‌ها در چند ماه اول در حوزه‌های ملی و مدیریت میانی استانی بود که در سال آینده به حوزه شهرستانی هم کشیده خواهد شد و این موضوع اختلافاتی را به دنبال خواهد داشت، مگر اینکه در قالب ساز و کار قانع‌کننده‌ای برای طرفین این اتفاق‌ بیفتد تا مانع اختلافات بیشتر بشود.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که «موضوعات مربوط به بودجه نیز از جمله اختلاف دولت و مجلس است» توضیح داد: یک دهم طرح‌هایی که دولت گذشته و نمایندگان فعلی وعده آن را دادند، توسط دولت در سال آینده قابلیت کار دارد و به خاطر محدودیت بودجه از سه هزار طرح عمرانی دولت تنها برای کمتر از ۳۰۰ طرح می‌تواند بودجه اختصاص دهند که این موضوع می‌تواند تبدیل به مباحثاختلافی دولت و مجلس شود.

وی افزود: لازم است که دولت و مجلس در قالب مکانیزم‌هایی همچون نشست مشترک سران سه قوه و تشکیل کمیسیون کارشناسی مشترک بخشی از اختلافات خود را تعدیل کنند.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که «باید از افراطی‌گری در دولت و مجلس پرهیز شود» توضیح داد: در حوزه مدیریتی دولتی‌ها باید توجه کنند تا عزل و نصب‌های گذشته تبدیل به موضوعات اختلافی نشود و مجلس هم به گونه‌ای عمل نکند که طیف یا اشخاص افراطی خط مشی مجلس را مشخص کنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراطگری جرم نیست، اما در حوزه مدیریتی حتما آفت به حساب میآید تصریح کرد: معتقدم برخی افراد که نگاه افراطی به مسائل سیاسی و مدیریتی کشور دارند اگر حاکم بر رفتارهای مجلس شوند حتما رابطه خوبی بین دولت و مجلس که به سود و سامان مدیریت کشور باشد، شکل نخواهد گرفت.