تریبون مجلس دادگاه نیست

به گزارش افکارنیوز، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی صبح امروز ‌(چهارشنبه) پارلمان در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به دیر اجازه دادن رئیس جلسه به وی برای بیان تذکرش انتقاد کرد و گفت: در آئین‌نامه نوشته شده هر گاه نماینده ای تذکر داد باید بلافاصله آن را مطرح کند بنده از صبح تذکر داشتم اما الان اجازه داده شد که آن را مطرح کنم، به نظر می‌رسد بهتر است آئین‌نامه را اصلاح کنید و بنویسید هر وقت رئیس جلسه تشخیص داد.

وی افزود: در ماده ۱۱۰ آئین‌نامه گفته شده در هر جلسه قبل از ورود به دستور رئیس می‌توانند درباره حوادثمهم و مسائل فوری روز، مطالبی را که آگاهی مجلس از آنها ضروری باشد، به اطلاع نمایندگان برساند.

وی افزود: از نطق خوب آقای لاریجانی تشکر می‌کنیم اما می‌خواهم به همکاران یادآوری و سؤال کنم که آیا آزادی بیان خود مردم مهمتر است یا نماینده مردم؟

کوچک‌زاده تاکید کرد: در چند روز گذشته یک نشریه را به دلیل مخالفت با اظهارنظر منتقدانه نسبت به قوه قضائیه و دولت توقیف کردند، پرونده هفته نامه ۹ دی و روزنامه وطن امروز را نیز به دادگاه فرستادند و سایت‌های متعددی را به دلیل همین ویژگی تعطیل کردند، آیا این مهمتر بود یا ایرادگیری نسبت به این که چرا دادستان یک نماینده مجلس را احضار کرده است؟

وی ادامه داد: ‌البته آقای دادستان هم به نظرم می‌توانست کار بهتری انجام دهد، به جای بیانیه وشعار دادن، یک شب کسی را که به قضات کشور گفته وابسته‌اند و فرمانبر بازجوها هستند و هر توهینی که خواسته انجام داده، می‌گرفتند و نگه می‌داشتند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی به خود همین نماینده مجلس همین نسبت‌ها را بدهد، آیا او تذکر ماده ۷۹ نخواهد داد؟ اگر کسی به همین رئیس جلسه امروز بگوید حرف‌های شما ناشی از قرابت و خویشاوندی با این نماینده مجلس بود، او حداقل به استناد ماده ۷۹ آئین‌نامه تذکر نمی‌داد؟ پس آقای رئیس بدانید این طور نیست که نماینده مجلس هر حرفی را بتواند مطرح کند، کسانی که می‌آیند در این جا برای ما نهج‌البلاغه می‌خوانند که بگوید چرا اجازه نمی‌دهید یک نماینده مجلس به قضات کشور تهمت بزند، بدانند نهج‌البلاغه‌دان در این مجلس زیاد است ولی این اقدامات یک خدعه است.

نماینده تهران در محلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: امروز نزدیک‌تر از امام روح‌اله به امام علی(ع) در این کشور نداریم، امام خطاب به نمایندگان مجلس می‌فرماید " حسب موازین شرعی اگر کسی مطلع باشد که یک نفر مشخص خلاف کرده و متجاهر به فسخ نباشد، بگویید قضات، افشای آن فسخ مخالف شرع است، اگر در ادارات یا جای دیگری کسی مرتکب گناهی شد نباید در تریبون افشا شود بلکه باید به محاکم صالحه اطلاع داد تا جلوگیری کنند ".

وی در پایان تاکید کرد: تریبون مجلس دادگاه نیست.

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: تشخیص مهم بودن موضوع طبق آئین‌نامه بر عهده رئیس جلسه مجلس است و اگر نه اگر قرار باشد رئیس از نمایندگان بپرسد چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست کار پیش نمی‌رود.

پس از این سخنان باهنر، کوچک‌زاده با صدای بلند شروع به بیان جملاتی کرد که صدای او به باهنر نمی‌رسید و خطاب به باهنر گفت شما وحشت دارید تریبون من را باز نمی‌کنید.

باهنر نیز به کوچکزاده پاسخ داد بنده وحشت ندارم، تریبون آقای کوچکزاده را باز کنید.