ظریف: سفر زیباری در تهران در آینده نزدیک

به گزارش افکارنیوز، محمدجواد ظریف پس از دیدار با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران گفت: بسیار خوشبختم که برای دومین بار به کشور دوست و برادر عراق سفر می کنم و از مهمان نوازی که دوست و برادر عزیزم آقای زیباری داشتند تشکر می کنم.

وی افزود: ما با اشتیاق منتظر سفر زیباری به تهران ظرف دو، سه هفته آینده هستیم که در این سفر توافقات قبلی بسیاری مهمی که بین همکاران ما در چند روز گذشته در تهران به انجام رسیده است را نهایی و زمینه را برای بهره برداری مردم دو کشور از اروندرود فراهم کنیم.

ظریف با تاکید بر اینکه زمینه برای همکاری میان ایران و عراق بسیار گسترده است، اذعان داشت: دو کشور هم فرصت ها و هم تهدیدها و چالش های مشترک دارند.

وی با بیان این که افراط، فرقه گرایی و تروریسم برای منطقه ما خطری جدی محسوب می شود ادامه داد: عراق یکی از اولین قربانیان این خطر بوده و ما هم به عنوان قربانی این پدیده شوم امیدواریم که در اجلاس آتی در ژنو اقدامات مناسبی برای مبارزه با تروریسم به عنوان یک پدیده بسیار خطرناک و پایان دادن درگیری ها در منطقه صورت گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تنها مردم سوریه می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند، تاکید کرد: امیدواریم که کنفرانس ژنو با مشارکت بسیار سازنده برادران عراقی و سایر دولت های منطقه بتواند کمک کند که گروه های مختلف سوری در مسیر گفتگو و رسیدن به تفاهم قرار گیرند و نهایتاً این امکان را برای مردم سوریه فراهم کنند که سرنوشت خودشان را بدون دخالت کشورهای خارجی و گروه های افراطی خودشان تعیین کنند.

در ادامه وی با بیان اینکه ایران همواره در کنار دولت و مردم عراق در مقابله با افراط و تروریسم خواهد بود گفت: امیدواریم به برکت میلاد پیامبر رحمت، وحدت بین مسلمانان عراق و همه اقشار این کشور فراهم شود و شما می توانید همیشه مردم ایران را در کنار خودتان ببینید.

همچنین هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز در جمع خبرنگاران ضمن خوشامدگویی به ظریف برای سفرش به ایران گفت: روابط ایران و عراق، بحران سوریه و مذاکرات ژنو ۲ از مهمترین محورهای گفتگوی میان دو کشور بوده است و ما تقریباً در این زمینه ها با یکدیگر موضع مشترک داریم.

وی با اشاره به اجلاس ژنو ۲ گفت: مشارکت همه کشورها از جمله مشارکت ایران در اجلاس ژنو ۲ می تواند کمکی برای مردم سوریه باشد.

وزیر امور خارجه عراق ضمن تاکید بر حضور ایران در اجلاس ژنو ۲ گفت: مشارکت ایران در اجلاس ژنو ۲ در به نتیجه رساندن دستاوردهای آن می تواند تعیین کننده باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که ایران چه کمکی می تواند به عراق در مورد عملیات تروریستی و گروه های مسلح در الانبار بکند، گفت: از همان اول ایران آمادگی خود را برای کمک به عراق برای کنترل موضوع امنیتی در استان الانبار اعلام کرد و ما نیز از این موضع جمهوری اسلامی قدردانی می کنیم.