پولی که احمدی نژاد می‌خواست به آژانس بدهد!

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی در بخشی از کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» که در شرح خاطراتش از مذاکرات هسته ای است، از نفوذی که برخی کشورها در آژانس دارند سخن می گوید و اشاره می کند که این نفوذ از طریق تامین بودجه آژانس به دست این کشورها قابل حصول است. او در بیان این ماجرا و نشست فوری آژانس برای تامین بودجه بازدید از تاسیسات صلح آمیز اتمی ایران به گفت وگویش با محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ اشاره می کند که از روحانی پرسیده بود چرا آژانس تحت نفوذ آنهاست؟

«گفتم برای اینکه هم بیشتر بودجه آژانس را آنها می‌دهند و هم بر اکثر کشورهای عضو، نفوذ دارند. ایشان گفتند هزینه‌های آژانس در سال چقدر است؟ گفتم نمی‌دانم، مثلا چندصد میلیون دلار. گفتند شما همین حالا به البرادعی زنگ بزنید و بگویید ما کل مخارج آژانس را می‌دهیم. گفتم اولا آژانس نمی‌تواند بپذیرد، چون برای مخارج آژانس و بودجه آن، مقرراتی وجود دارد و ثانیا ما هم چنین حق و اختیاری نداریم چون اگر به جایی بخواهیم کمک بلاعوض کنیم، مجلس باید تصویب کند. گفتند من به شما می‌گویم، شما چه کار دارید! گفتم روش کاری من اینطور نیست و من چنین کاری نمی‌کنم. اگر اصرار دارید، خودتان با البرادعی صحبت کنید…»



آمانو گفته است اجرای توافقنامه ژنو برای آژانس بین المللی انرژی اتمی ۶ میلیون یورو هزینه دارد



این خاطره روحانی این روزها که توافقنامه ژنو در حال اجراست، نمود عینی هم یافته است. اما این بار حسن روحانی که با سازوکار پرداخت بودجه آژانس آشناست، قطعا به محمد جواد ظریف یا رضا نجفی نماینده ایران در آژانس نخواهد گفت که به آمانو پیغام بدهید بودجه آژانس برای بازرسی از ایران را ما می دهیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برای اجرای ۶ ماهه این توافقنامه حدود ۶ میلیون یورو نیاز است و در آژانس بحثبر سر این است که چه کسی این ۶ میلیون یورو را که به پول ایران مبغلی نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان است پرداخت می کند.

بخشی از این مبلغ به خاطر حضور مکرر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران است. بخشی از آن احتمالا به واسطه راه اندازی دفتری در تهران به آژانس تحمیل می شود. دفتری که هنوز درباره راه اندازی آن بحثو حرف و حدیثزیاد است و ایران اعلام کرده است که چنین چیزی در دستور کار نیست.

این خبر را ابتدا خبرگزاری رویترز منتشر کرد و نوشت که یک منبع دیپلماتیک در شهر وین از بازگشایی قریب الوقوع دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران خبر داده است. بهروز کمالوندی سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی این خبر را تکذیب کرده و گفته بود: تا کنون چنین موضوعی در هیچ یک از مذاکرات مطرح نشده است.



بازرسان آژانس ۳۰ دی بر فرآیند تعلیق غنی سازی در ایران نظارت کردند


آمانو در این باره گفته است ما تقریبا باید تعداد کارکنانی را که وقتشان را صرف راستی آزمایی در ایران می‌کنند تقریبا دو برابر کنیم. ما باید تعداد فعالیت‌های راستی آزمایی را که در حال حاضر انجام می‌دهیم‌، افزایش دهیم. آمانو در کنفرانس خبری‌اش گفته است که آژانس ممکن است از ایران اجازه بگیرد تا یک دفتر موقت را برای اهداف لجستیک در تهران برپا کند.

بعد از این سخنان یک مقام آمریکایی اعلام کرد که بخش زیادی از این هزینه ها را کشورش تقبل می کند. سید عباس عراقچی معاون وزیرخارجه کشورمان نیز در پاسخ به پرسشی درباره هزینههای نظارت بر اجرای "برنامه اقدام مشترک" از سوی آژانس توسط کدام یک ازکشورها تقبل میشود؟ اظهار کرد: ۱+۵ نسبت به تامین هزینههای نظارت و راستیآزمایی اجرای توافق ژنو به آژانس اطمینان داده است که آن را تقبل کند. وی گفته که ایران برای نظارت آژانس هزینهای پرداخت نخواهد کرد.