هزینه نظارت آژانس بر اجرای توافق ژنو را چه کسانی می پردازند؟

به گزارش افکارنیوز، «رضا نجفی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده است هزینه های نظارت آژانس بر توافق ژنو و بازرسی های اضافی از تاسیسات هسته ای ایران را کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ می پردازند، افزود: برخی اعضای شورای حکام آژانس که از اعضای ۱ + ۵ نیز نیستند، به همراه چند کشور دیگر بصورت داوطلبانه هزینه های نظارت آژانس بر اجرای توافق ژنو را می پردازند.

گفتنی است در میان کشورهای یاد شده به غیر از دانمارک، بقیه کشورها برای دوره بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شمار می روند. از مجموع ۱۶۰ کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی ۳۵ کشور عضو شورای حکام این نهاد بین المللی هستند.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر پرداخت هزینه های بازرسی های اضافی و نظارت آژانس بر توافق ژنو از سوی گروه ۱ + ۵ یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان منتشر شده بود.

مجموع هزینه های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۴۴ میلیون یورو برآورد می شود که از این میزان، ۱۲۱ میلیون یورو به فعالیت های نظارتی آن اختصاص می یابد.

آژانس برای اجرای توافق ژنو ابتدا درخواست مبلغ ۶ میلیون یورو کرده بود که به گفته منابع مطلع، اکنون این مبلغ را ۸ میلیون یورو اعلام کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انژری اتمی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره ایجاد احتمال تاسیس دفتر غیرثابت آژانس در ایران با توجه به اجرای توافق ژنو گفت: آژانس فقط در دو کشور ژاپن و کانادا دفتر نمایندگی دارد و فعالیت های هسته ای ایران در حد آنها نیست که آژانس بخواهد در ایران دفتری دائمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی صریحا اعلام کرده است که ایجاد دفتر دائمی نه لازم است و نه آژانس چنین قصدی دارد، افزود: اگر منظور این است که یک نفر مثلا در هتلی در اصفهان ثابت بماند تا کارهای پشتیبانی مانند رزرو هتل یا اجاره ماشین را انجام دهد، در صورت درخواست آژانس، ایران آن را بررسی می کند ولی برای این منظور نیز آژانس تاکنون درخواستی ارائه نکرده است.