دیدار ظریف با وزرای خاجه اتریش، آلمان و فنلاند

به گزارش افکارنیوز، وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجهکشورمانبر تمایل کشور متبوعش برای سطح و توسعه روابط دو جانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.

ظریف در این ملاقات که در حاشیه اجلاس امنیتیمونیخصورت گرفت با اشاره به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در مجمع عمومی، لزوم تداوم رفت و آمدها و ملاقات‌های مسئولین بلندپایه دو کشور را خاطر نشان ساخت.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر ظرفیت‌ بالای دو کشور در حوزه فرهنگی و سوابق این روابط اظهار امیدواری نمود که از ظرفیت‌های بالقوه این حوزه استفاده بیشتری شود.

وزیر امور خارجه اتریش با تأکید بر علاقمندی کشور متبوعش برای تسریع در ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و آمادگی‌های لازم جهت تعمیق روابط فرهنگی، گسترش آنها را به نفع دو کشور و در جهت منافع مردم دانست.

وزیر خارجه اتریش در این دیدار با ابراز اطمینان از حمایت وین برای اجرای هر چه بهتر توافقات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱ + ۵ از برگزاری دوره بعدی مذاکرات دو طرف در مقر اروپایی سازمان ملل در وین استقبال نمود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در ملاقات با وزیر خارجه فنلاند با اشاره به سابقه خوب و طولانی روابط تهران و هلسینکی و تصویر مثبت دو ملت از یکدیگر بر ضرورت استفاده از ویژگی‌ و ظرفیت‌های موجود در همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور تأکید نمود.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با استقبال از پیشرفت و دستاوردهای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با ۱ + ۵ در مباحثهسته‌ای، توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران را در راستای منافع دو کشور دانست و بر تعمیق هر چه بیشتر آن تأکید کرد.

همچنین در جریان دیدار اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ آخرین وضعیت و تحولات روابط دو جانبه، آینده همکاری‌های اقتصادی و فنی دو کشور و روند گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱ + ۵ مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

اشتاین مایر که کشورش یکی از اعضای گروه ۱ + ۵ می‌باشد از روند جاری پیشرفت مذاکرات دو طرف و چشم‌انداز آینده آن که بایستی به صورت جدی دنبال شود، استقبال نمود.

دکتر محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به همکاری‌های گسترده و همه جانبه دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و فنی، در گذشته نه چندان دور، اظهار امیدواری نمود که در پرتو تحولات جدید و فرصت‌های ایجاد شده برای ارتقاء همکاری‌ها، دو کشور بتوانند در جهت منافع ملی خود از این فرصت‌ها بهره‌مند گردند.

وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات با یادآوری تاریخ جدید مذاکرات ۱ + ۵ و جمهوری اسلامی ایران که در ۲۹ بهمن ماه در مقر اروپایی سازمان ملل در وین برگزار خواهد شد، خاطر نشان نمود که روند گفت‌وگوهای آتی و اعتماد‌سازی هر چه بیشتر به دو طرف کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به موضع اصولی این کشور در حمایت از حضور جمهوری اسلامی در کنفرانس مربوط به حل و فصل بحران سوریه، ابراز امیدواری نمود که جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به راه صلح‌آمیز در این بحران نقش مؤثر خود را ایفا نماید.

تحولات سوریه و زمینههای مشترک همکاریهای منطقهای جمهوری اسلامی ایران و آلمان نیز در این دیدار مورد گفتوگو قرار گرفت.