آخرین باری که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرد، به ‌اوایل سال ۱۳۸۸ ‌برمی‌گردد.

پس از آن بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، ‌ محمود احمدی‌نژاد که به لحاظ جایگاه ریاست جمهوری یکی از اعضای حقوقی و ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در تمام جلسات این مجمع غایب بود.

چند ماه‌ که از غیبت احمدی‌نژاد در جلسات مجمع گذشت، یکی از سایت‌های حامی دولت ‌از درخواست ‌هاشمی رفسنجانی از ‌احمدی‌نژاد برای شرکت در جلسات مجمع تشخیص به دلیل حساسیت جلسات و برای رعایت مصالح عمومی خبر داد و نوشت که رئیس جمهور نیز در پاسخ به این دعوت ‌از برنامه‌ریزی خود برای شرکت مستمر در جلسات این مجمع از آینده نزدیک خبر داده است.

‌چندی بعد، محمود احمدی‌نژاد ‌در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۸۸ انجام شد، درباره دلایل ‌غیبت‌ خود در جلسات مجمع ‌گفت: " نرفتن به مجمع تشخیص دلایل خاص خودش را دارد. "

البته برخی نزدیکان رئیس جمهور نیز تاکنون دلایلی برای شرکت نکردن احمدی‌نژاد در جلسات مجمع ارائه کردند؛ علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ‌یکی از این افراد است که ابتدا دلیل غیبت‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع را " برنامه‌های فشرده‌ای که رئیس جمهور داشت " ذکر کرد اما پس از گذشت چند روز علت این غیبت را حضور " ‌افرادی که رودر‌روی نظام و رهبری ایستاده‌اند و با مواضع، اظهارات و رفتار خود، تنور توطئه‌های دشمن علیه اسلام، کشور و مردم را گرم می‌کنند " عنوان کرد و نشستن رئیس جمهور در کنار این افراد و هم‌سخنی با آنها را انتظار درستی نداست.

غلامحسین الهام نیز علت نرفتن احمدی‌نژاد به جلسات مجمع را خوب اداره نکردن مجمع توسط آقای هاشمی دانست و ‌گفت: اگر مجمع تشخیص در جایگاه عالی مصلحت نظام فراتر از نگرش‌های جریانی و حزبی اداره می‌شد، این اتفاقات پیش نمی‌آمد که مثلاً خیلی سطحی و خیابانی مسائلی راجع به اساس فتنه و تقلب در انتخابات در جلسات مجمع مطرح شود.
وی در این گفت‌وگو تأکید کرد که " احمدی‌نژاد بعد از جریان فتنه به جلسات مجمع نرفته است و قبل از آن را نمی‌توان گفت که نمی‌رفت. آقای احمدی‌نژاد نسبت به مسائل حاکمیتی مشکل نداشت؛ چراکه هم جلسات را می‌رفت، هم در جلسه‌ای که با پیشنهاد خبرگان در سال ۸۶ یا ۸۵ تشکیل شد و رئیس خبرگان و رئیس مجمع در آن حضور داشت شرکت کرد. ایشان بحثو باب ارتباط حکومتی و حاکمیتی را نبسته بود. در جلسات مجمع شرکت می‌کردند و حالا اگر در برخی جلسات نبودند، به دلیل حجم زیاد فعالیت‌هایش بود. ولی با سوءاستفاده از ظرفیت مجمع تشخیص علیه گفتمان اصولگرایی ناب که احمدی‌نژاد از دولت نهم عامل آن بود و به عنوان گفتمان امام نیز مطرح شد، عمل و با این گفتمان مخالفت و مشکل‌سازی شد. بحثآقای موسویان از دل مجمع بیرون آمد. چه بود مسئله؟ این جلوه‌ای از مشکلات بود. "

سید‌مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور اما از علت ‌شرکت نکردن احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار بی‌اطلاعی کرد و به خبرنگاران گفت " این را از خود آقای رئیس‌جمهور بپرسید. "

اکنون مدت غیبت‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام ‌حدود ۱۷ ماه شده و البته انتقاداتی را به دنبال داشته است.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان یکی از منتقدین این موضوع است که اعتقاد دارد: " اینگونه جلسات، نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… با چارچوب قانونی و حضور قانونمند و تعریف شده اعضای آن شکل گرفته و کوتاهی اعضاء از شرکت در این جلسات و شوراها می‌تواند به پی‌گیری اهداف ضروری و تعریف شده آن آسیب برساند و باید توجه داشت شخصیت حقوقی اعضای این مجامع و شوراها، متعلق به شخص خودشان نیست. امانت مردم است که به آنان سپرده شده و صد البته، حفظ امانت ایجاب می‌کند که در چارچوب تعریف شده آن به کار گرفته شود. "

سیدمرتضی نبوی‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دلیل مهم و تأثیرگذار بودن ‌سیاست‌های‌ مصوب مجمع تشخیص بر برنامه‌های دولت، حضور رییس جمهور در این جلسات ‌را بسیار ضروری می‌داند و معتقد است: علاوه بر اینکه ‌این مسئله یک مطالبه قانونی است ‌و قاعدتاً سایر مردم ‌این انتظار را دارند، مطالبه رهبری نیز هست.

به گزارش فارس، ‌ اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که شامل اعضای حقیقی و حقوقی است، هر پنج سال یکبار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی معین می‌شوند.

محمود احمدی‌نژاد به موجب حکم رهبر معظم انقلاب و به لحاظ جایگاه حقوقی خود یعنی ریاست جمهوری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معین شده است و ادای این مسئولیت مهم‌ ‌که از سوی مقام معظم رهبری بر دوش رئیس جمهور نهاده شده است، از وظایف محمود احمدی‌نژاد و نیز سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

از سوی دیگر جایگاه ریاست جمهوری امانتی است که مردم به محمود احمدی‌نژاد سپرده‌اند و رسم امانتداری آن است که رئیس جمهور به همه وظایف خود ‌که یکی از آنها شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به بهترین وجه ممکن جامه عمل بپوشاند.

غیبت بیش از ۱۷ ماهه رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی ادامه دارد که ممکن است اجرای تصمیماتی که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ‌اتخاذ می‌شود، ‌دولت را ‌با مشکل مواجه کند و یا ‌موضوعاتی در ‌جلسات مجمع طرح شود که حقی را از دولت ضایع کند، بنابراین حضور احمدی‌نژاد در این جلسات به منظور دفاع از موضع دولت ‌و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ضروری است.