هشدار تحلیلگران درباره انعطاف ایران بر سر برنامه موشکی

به گزارش افکارنیوز، برخی تحلیلگران می گویند احتمال دارد تیم ایرانی درباره مذاکره بر سر موضوع موشک های بالستیک در جریان گفت وگوهای آینده با ۱ + ۵ انعطاف به خرج داده باشد.

ریشه این تحلیل جمله ای است که محمد جواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده ایران روز اول اسفند، پس از پایان مذاکرات، در جمع خبرنگاران گفته است.

وی می گوید: «چارچوب ما آن چیزی است که در توافق آمده و تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای قابل مذاکره است اما هنوز درباره همه مسایل و جزییات به توافق نرسیدیم».

طرف امریکایی چند هفته است اصرار دارد به دو دلیل مذاکره درباره برنامه موشک های بالستیک ایران باید در دستور کار مذاکرات درباره گام نهایی با ایران باشد:

۱ - نخست اینکه این امر در قطعنامه های شورای امنیت آمده است و ایران طبق توافق ژنو موظف به پیگیری رضایت بخش این قطعنامه هاست. بند ۹ اجرایی قطعنامه ۱۹۲۹ از ایران می خواهد برنامه موشکی مرتبط با برنامه هسته ای را برچیند.

۲ - و دوم اینکه بر نامه موشک های بالستیک ایران اساسا یک برنامه مرتبط با برنامه هسته ای است.

رییس جامعه اطلاعاتی امریکا هم در تازه ترین گزارش خود به کنگره اعلام کرده است ارزیابی سازمان های اطلاعاتی امریکا این است که ایران از موشک به عنوان وسیله پرتاب کلاهک هسته ای احتمالی خود استفاده خواهد کرد.

آنچه این گمان را پدید آورده که تیم ایرانی در مذاکرات جدید عملا بحثدرباره برنامه موشکی را پذیرفته باشد این است که ظریف می گوید ایران درباره موضوعات مرتبط با موضوع هسته ای هم مذاکره خواهد کرد و امریکایی ها هم برنامه موشکی را به عنوان یک برنامه مرتبط(با برنامه هسته ای) تحلیل می کنند.

لازم است به یاد داشته باشیم که در توافق ژنو این موضوع به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده است که «هیچ چیز توافق نشده مگر اینکه همه چیز مورد توافق قرار گرفته باشد» و امریکا احتمالا قصد دارد با استناد به همین موضوع تاکید کند که خودداری ایران از بحثدرباره برنامه موشکی مانع نهایی شدن توافق خواهد بود.

این البته بر خلاف بیانات عمومی مذاکره کنندگان ایرانی است که به صراحت گفته اند درباره برنامه موشکی مذاکره نخواهند کرد و از طرف های مقابل خود هم خواسته اند از سورپرایز کردن آنها با طرح موضوعاتی از این دست بپرهیزند.

برخی منابع می گویند به همین دلیل برنامه موشکی جزو آن دسته مسائلی است که هنوز توافق نهایی درباره آن صورت نگرفته است و احتمالا دو طرف در ماه های آینده به آن باز خواهند گشت.

این بدان معناست که ایران پرونده بحثموشکی را در مذاکرات وین نبسته است.

یک مقام امریکایی این موضوع راتایید کرده است.