روحانی: گروهی به عنوان عبور از تحریم‌ها منافع ملی را دور زدند

به گزارشافکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز پنجشنبه در آخرین روز از سفر استانی دولت یازدهم به استان هرمزگان در جمع منتخبان این استان با بیان اینکه در این‌گونه جلسات باید شنونده باشیم تا گوینده، گفت: خوشحالم از این فرصتی که در اختیار من و همراهان قرار گرفت تا با فرهیختگان، صنعت‌گران، هنرمندان و دانشجویان و همه عزیزان زحمت‌کش دیدار کنم.

وی افزود: باید بیشترین فرصت برای اقشار مختلف داده شود تا گله و نقد کنند، تا من و همراهان استفاده و بهره برداری کنیم و بدانیم در استان‌ها و دل‌ها چه می گذرد و در مغزها چه نقشه‌هایی برای تدبیر وجود دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید مراکز آموزش عالی را به گونه‌ای طراحی کنیم که فارغ‌التحصیلان این مراکز بتوانند بار مسئولیت بخش‌های مختلف اداره این استان به خصوص در بخش صنعت را بر دوش بگیرند، گفت: اگر بنا باشد جوان‌های استان در رشته‌ای تخصص ببینند که بازار کار در آن رشته در استان نباشد مناسب نخواهد بود. بازار کار نیاز به متخصصانی دارد که در بین بومی‌های این استان تخصص دیده باشند که اگر چنین نباشد متخصصان دیگر استان‌ها می‌آیند و مشغول به کار می‌شوند و بومی‌ها بیکار.

روحانی ادامه داد: البته این را قبول داریم که نقص در آموزش عالی وجود دارد. این نقض آموزش عالی وجود دارد که تربیت نیروی انسانی در کشور متناسب با بازار کار نیست. باید به گونه‌ای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم که بدانیم در ۴ سال آینده چه می‌خواهیم.

وی عدم تناسب در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جتمعه و عدم توازن در کیفیت و کمیت آموزش‌های عالی را دو معضل دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: اگر دانشگاه‌ها فضای لازم را برای آموزش مهیا نکنند و فقط نام دانشگاه را یدک بکشند و همه دنبال دانشنامه باشند مشکلی حل نمی‌شود. البته در گذشته هم دانشگاه‌های ما از لحاظ کیفیت مشکلاتی داشته‌اند و امیدواریم که قدم به قدم این مشکلات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ساماندهی رشته‌های آموزش عالی و کیفیت آنها را باید مسئولان بر دوش بگیرند تا فارغ‌التحصیلان آن بتوانند هم در استان خود و هم در سراسر کشور به نیازمندی‌های تخصصی و کاری پاسخ مثبت دهند.

روحانی انضباط کاری را دیگر مشکل آموزش‌های عالی عنوان کرد و افزود: باید انضباط کاری یعنی متخصصی که تربیت می‌شود و وارد محیط کار می‌شود خود را موظف به اجرای تخصص خود بدانند.

وی به ذکر خاطره‌ای از وزیر نفت سابق پرداخت و گفت: زمانی وزیر نفت سابق می‌گفت وقتی رئیس‌جمهور قصد بازدید از این منطقه را داشت پارس‌جنوبی دو بخش داشت یک بخش از آن را یک مدیر ایرانی مدیریت می‌کرد و یک بخش دیگر را مدیر خارجی که وقتی رئیس‌جمهور به بازدید آمد آن بخشی که مدیر ایرانی بود کارکنان به هم ریخته با حالتی از هم گسیخته به استقبال رئیس‌جمهور آمدند اما آن بخشی که مدیر خارجی داشت مرتب و منظم مشغول به کار بودند و انگار نه انگار که رئیس‌جمهور از آنها بازدید می‌کند و از جایشان تکان نخوردند. ما باید فرهنگ توسعه را بیاموزیم. ایرانی‌ها از لحاظ استعداد، فرهنگ، ایمان و انقلابی بودن جزو برترین‌ها هستند و چرا در انضباط کاری ما برترین نباشیم و چرا به خوبی از توان استفاده نکنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر علم با اخلاق همراه نباشد فسادهای آن چنانی درست می‌شود که شما می‌بینید گروهی به عنوان اینکه تحریم را دور بزنند آمدند و منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند و امیدوارم همه دستگاه‌های کشور بتوانند این پول را به بیت‌المال برگردانند.

وی افزود: نه اینکه نفت خام را به دست آدمی بدهند که ببرد بفروشد. لااقل یک محموله نفت را می‌دادند، نفت را می‌فروخت تا پولش را بیاورد و امتحان پس بدهد. حتی پول نقد هم به او دادند. این دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که گفته می‌شود همه‌اش پول نفت نیست. یک بخش بزرگی پول نقد به او داده‌اند تا برود بدهی‌های ما را در جاهای مختلف پرداخت کند. این چیست؟ نبود اخلاق است. شما فکر می‌کنید بدون مبارزه با فساد و بدون ایستادگی در برابر انحراف کشور ما می‌تواند رشد و توسعه پیدا کند؟ آیا امکان‌پذیر است؟

" یک عده تلاش کنند و زجر و سختی بکشند و یک عده در سختی زندگی کنند و یک عده با حیله بیت‌المال مسلمین را ببرند، آن هم نه یک رقم کوچک. وقتی ۳ هزار میلیارد تومان بود دهن‌ها باز ماند، حالا این رقم ۳ هزار نیست و حدود ۹ هزار میلیارد تومان است؛ تازه مطمئن نیستیم که همه‌اش این باشد. شاید چیزهای دیگری هم باشد که کشف شود و به دست بیاید. "

وی افزود: بدون اخلاق و انضباط مالی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. مگر می‌شود بدون تعهد کشوری پیشرفت کند؟ آنهایی که پیشرفت کردند تعهد به انجام وظیفه داشتند. آنها چند ساعت در اداره کار می‌کنند و ما چند ساعت؟ اگر کشوری پیشرفت کرده بدانید با فساد کشوری پیشرفت نمی‌کند. بدانیم کشوری بدون تعهد، اخلاق و بدون وجدان کاری و بدون انضباط کاری پیشرفت نمی‌کند و امکان ندارد که پیشرفت کند.

روحانی با بیان اینکه تخصص تنها ابزار پیشرفت نیست و ما باید وجدان کاری و فرهنگ پیشرفت را نیز داشته باشیم، اظهار داشت: تخصص باید با اخلاق، پاکی و پاکدامنی همراه باشد. بیاییم همه‌مان امروز دست به دست هم دهیم و روبروی فساد بایستیم. آن وقت ما بی‌خودی با یکدیگر بجنگیم مفسدین هم از این فضا سوء استفاده می‌کنند. باید بیاییم در برابر انحراف بایستیم و دست به دست هم دهیم. برای توسعه کشور تلاش کنیم. توسعه بدون تدبیر امکانپذیر نیست. توسعه بدون مشورت امکانپذیر نیست. توسعه بدون انسجام و وحدت ملی امکان‌پذیر نیست. توسعه بدون ایمان امکان‌پذیر نیست. توسعه بدون اخلاق امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر همیاری در جهت رسیدن به پیشرفت متعالی، اظهار داشت: حتی اگر در یک بیمارستان بهترین جراح و بهترین اتاق عمل باشد اما خدایی نکرده اگر پرستارش وظیفه‌شناس نباشد آن بیمار شفا پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز را از پیش پای مردم برداریم و من بسیار امیدوار به حل این مشکلات هستم، گفت: بنده همه مشکلات را می دانم. قبل از اینکه رئیس‌جمهور شوم به این مشکلات آشنایی داشتم و نه من هراسیدم و نه همکارانم.

روحانی ادامه داد: ما این راه و مسیر را با اطمینان و با تدبیر و مشورت و دقت کار پیش خواهیم برد. ۶ ماه از عمر این دولت نگذشته و در این ۶ ماه دولت قدم‌های مهمی را برداشته است. ۶ ماه پیش را با امروز ببینید. دنیا چه نگاهی به کشور دارد؟ سرمایه‌داران، سیاست‌مداران، متخصصان، دانشگاهیان، نگاه دیگری به کشور دارند.

به گفته رئیس‌جمهور افکارعمومی ۶ ماه پیش نگاه متفاوتی نسبت به زمان کنونی به ایران دارند.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت در سازمان ملل، گفت: شما می‌بینید جمهوری اسلامی ایران یک قطعنامه را پیشنهاد می‌دهد و آن قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب می‌شود. این اقتدار کشور و اقتدار دیپلماسی است. با اینکه خیلی از کشورها برایشان سخت بود که قطعنامه علیه خشونت و علیه افراطی‌گری را تصویب کنند، اما این امر رخ داد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمام افتخارات کسب شده متعلق به مردم است. همه افتخار ما خادمی به مردم و اجرای خاص امورات مردم است.

به گفته روحانی نگاه‌های جهانی نسبت به مردم ایران تغییر کرده و سرمایه‌گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی به دیدار خود با ایرانیان سرمایه‌گذار مستقر در کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: من در دیداری که شب گذشته با این عزیزان داشتم می‌گفتند که امروز فضایی ایجاد شده که می‌خواهیم همه جا بگوییم ایرانی هستیم و حتی وقتی می‌گوییم ایرانی هستیم خارجی‌ها از ما آدرس می‌گیرند که برویم آنجا سرمایه‌گذاری کنند و این فضای مطلوب را خود ملت به وجود آوردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دانشگاه‌ها آرام‌تر و آزادتر از گذشته هستند. البته همیشه ممکن است اشکالاتی در گوشه و کنار باشد. این دولت مدعی نیست که همه مشکلات را حل کرده است. مردم آگاه هستند و براساس ۶ ماه قضاوت می‌کنند. به هر حال دولت به مردم قول داده بود و امروز آرامش نسبی در همه حیطه‌ها و ثبات نسبی در همه فضاها حاکم است.

روحانی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های دیگر کشورها خاطرنشان کرد: هیچ اشکالی ندارد که از فناوری‌های دیگران استفاده کنیم. ما می‌توانیم ابتکار به خرج دهیم و جایی که نیاز به اصلاح آن فناوری باشد ورود کنیم و با توجه به استعدادهایی که ایرانی‌ها دارند حتما این کار را می‌توانند انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما بیشتر به فکر آینده کشور، نسل آینده و خودمان باشیم به موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: یک مقدار باید کمربندها را سفت کنیم. توقعات را کم کنیم و به آینده نگاه کنیم. ما به هر مقوله‌ای که می‌خواهیم وارد شویم عده‌ای می‌گویند تو را به خدا وارد نشوید مگر می‌شود اصلاح نکنیم ما می‌توانیم با این وضع یارانه را به مردم بدهیم؟

روحانی اظهار داشت: ما هر چه پول از قیمت اضافه انرژی به دست می‌آوریم کل آن را جمع می‌کنیم و از جایی دیگر به صورت غیرقانونی به دست می‌آوریم و در حد ۴۵ هزار تومان به مردم می‌دهیم و آیا این وضع مناسب است؟ آن وقت ما به اهداف‌مان در توسعه، اشتغال و درمان‌ دست می‌یابیم؟ ما هر وقت خواستیم چیزی را اصلاح کنیم عده‌ای آمدند و گفتند تو را به خدا این کار را نکنید. عده‌ای ناراحت می‌شوند اما همه باید به میدان بیاییم.

*دولت موظف به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست

" مجلس بار اجرای هدفمندی یارانه‌ها را بر دوش گرفته و دولت را موظف کرده که یارانه‌ها را به کسی بدهد که نیازمند واقعی هستند که البته نیازمند به معنای فقیر نیست. نیازمند یعنی اینکه نیاز واقعی به آن مبلغ دارد که اگر نگیرد زندگیش به هم می‌ریزد. "

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت موظف است این قانون را اجرا کند، تصریح کرد: نتیجه فعلی اجرای این قانون این است که بخش انرژی و برق و آب روز و روز بدتر شده و وضع بهداشت و درمان‌مان نیز نیازمند اصلاح فوری است. ما باید وارد عمل شویم و مردم باید کمک کنند. همه دست به دست هم دهیم و به فکر آینده باشیم تا بتوانیم از این مراحل عبور کنیم.

*آنهایی که نیاز ندارند با یارانه خداحافظی کنند


روحانی گفت: وقتی فرم یارانه‌ها را به مردم می‌دهیم، مردم و آنهایی که نیاز ندارند می‌توانند فرم را پر نکنند و با یارانه خداحافظی کنند، حتی آنهایی که نیاز دارند می‌توانند بگویند که ما نمی‌خواهیم شما بروید محیط زیست، بهداشت و … را درست کنید. دولت موظف به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست و امیدوارم آنهایی که نیاز به یارانه ندارند این فرم را پر نکنند.

وی به ظرفیت‌های استان هرمزگان در بخش حمل و نقل و مسئله احیای جزایر اشاره و تصریح کرد: برخی جزایر این استان خوب است. منطقه آزاد بوده و امور اتش می‌گذرد اما برخی از جزایر وضع خوبی ندارند و مثل همان خلقت ابتدایی خداوند مانده است(با خنده) و هیچ برنامه‌ریزی نشده است. به هر حال باید فرهیختگان نظر دهند و نیاز نیست که صحبت‌ها و جلسات‌شان به تهران انتقال داده شود. همین جا صحبت کنند و مشکلات را حل و فصل کنند و دولت نیز حمایت لازم را انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور به موضوع زنان اشاره کرد و افزود: تاکید من از اول این دولت این بود که ما حقوق شهروندی را رعایت کنیم. در زمینه مشاغل لیاقت و شایستگی شرط است. نباید حزب و جنسیت مطرح شود. هر که شایسته است مسئولیت را بر عهده بگیرد. زنان جامعه ما بسیار فرهخیته هستند و صاحب‌نظر هستند و نوشته‌ها و اقدامات ارزشمندی دارند و باید به صحنه بیایند و دولت نیز فضا را باز کند و همگی با هم زن و مرد، ‌ پیر و جوان و همه اقوام و مذاهب دست به دست هم دهیم و کشور را آباد کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: من امید فراوان به مردم بسیار عزیز، پرتلاش، جوانان ارزشمند و صاحب‌نظر و فرهیخته دارم. امیدوارم ایرانی آباد و آبادتر بسازیم.