به گزارش افکارنیوز، آبراهام سوفیر در نیویورک‌تایمز ضمن حمله به سپاه‌پاسداران نوشت؛ موضع‌گیری تند آمریکا موجب نمی‌شود که انگیزه دیپلمات‌های ایرانی برای مذاکره کاهش یابد. در زمانی که من مشاور قانونی وزارت خارجه آمریکا بودم روی پرونده ادعاهای قانونی دو کشور از زمان انقلاب اسلامی کار می‌کردم.

پس از یکی از اقدامات آمریکا علیه سپاه در اواخر دهه ۸۰، تصور من بر این بود که دیپلمات‌های ایرانی نمی‌خواهند صحبت کنند، اما اشتباه می‌کردم. زمانی که من یکی از جلسه‌های مربوط به رسیدگی به این پرونده‌ها را لغو کردم، همتای ایرانی‌ام از من خواست مذاکرات را ادامه دهم. ما مذاکرات را ادامه دادیم.

این در حالی است که هر زمانی که آمریکا از اقدام نظامی در خاورمیانه استفاده کرده است - شامل حمله به کویت، افغانستان و عراق - ایران به لحاظ دیپلماتیک تعامل بیشتری نشان داده است.
وی می‌افزاید: طبق قانون ‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران مسئول حفاظت از کشور است. این سازمان نیروی زمینی، هوایی و دریایی متعلق به خود را دارد و سرویس اطلاعاتی و نظارتی سپاه نیز تنها ویژه همین ارگان است.

از سوی دیگر سپاه نقش محوری در افزایش نفوذ ایران در بین مسلمانان شیعه در لبنان، عراق و سوریه ایفا می‌کند و نفوذ آن در داخل کشور نیز بسیار زیاد است. این در حالی است که ایالات متحده همواره از اینکه اقداماتی جدی علیه سپاه به عمل آورد، پرهیز دارد.

این سازمان قدرتمند در جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تعامل با ایالات متحده به جایی نمی‌رسد و نحوه عملکرد آمریکا نیز بر این نگرش مهر تایید می‌زند. اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران می‌گوید تعامل بهتر با جامعه بین‌المللی به نفع کشور است و از این رو واشنگتن باید اقداماتی انجام دهد که موضع روحانی در داخل کشور تقویت شود.

سوفیر نوشت: این نخستین‌ باری نیست که منافع آمریکا با ایران همپوشانی دارد. در جنگ‌های افغانستان و عراق نیز ایران با غرب همکاری موثری داشت. اما ایالات متحده در آن زمان مرتکب اشتباهات فاحشی در نحوه برخورد با مقامات تهران شد.

ایالات متحده اکنون این فرصت را در اختیار دارد که این الگو را تغییر دهد و از مقاماتی که در ایران به دنبال تعدیل تنشها و بهبود وجهه بینالمللی کشور هستند؛ حمایت کند. در این راه واشنگتن باید مجازاتهایی را برای ناقضان قوانین در نظر بگیرد و در عین حال به شیوه موثری مذاکره کند تا موضع روحانی در ایران تقویت و موضع مخالفان توافق هستهای تضعیف شود.