به گزارش افکارنیوز، شبکه خبری بلومبرگ ضمن انتشار این ارزیابی تصریح کرد: بحران اوکراین، تلاش‌های رئیس جمهوری آمریکا در همکاری با روسیه در بسیاری از مسایل از تلاش برای پایان دادن جنگ در سوریه گرفته تا توقف جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، تسهیل خروج آمریکا و نیروهای هم‌پیمان این کشور از افغانستان به خطر انداخته است.

در صورتی که چگونگی رویارویی اوباما با بحران کنونی در اوکراین، تردیدها درباره جدیت وی در رفع چالش‌های خارجی را تقویت کند، همان طور که برخی از منتقدانشان تأکید کرده‌اند، این امر می‌تواند بر روی مسایل مختلفی از جمله مذاکرات صلح فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و موضع بشدت سلطه‌جویانه چین در منطقه تأثیر گذارد.

براساس این گزارش «نیکولاس برنز» معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا به تازگی در کنفرانسی که سازماندهی آن را شورای آتلانتیک، سازمان تحقیقات سیاست خارجی در واشنگتن برعهده داشت، اظهار داشت: «اوباما با دشوارترین بحران بین‌المللی دوران ریاست جمهوری‌اش روبه‌رو است.»

بلومبرگ می‌نویسد: اما صرف‌نظر از رویارویی فزاینده با روسیه، اوباما هم چنین با تغییر فزاینده سیاست‌های تهاجمی چین رو به رو است که علاوه بر تأکید بر اختلافات ارضی‌اش، به ناسیونالیسم فزاینده در ژاپن و کره جنوبی دامن می‌زند. این در حالیست که آمریکا از گذشته با چالش‌هایی در سوریه، عراق و شمال آفریقا و مذاکرات هسته‌ای با ایران دست و پنجه نرم کرده است.

«ریچارد آندرس» استاد امنیت ملی در دانشکده ملی جنگ ایالات متحده در این زمینه گفت: با وجود رویکرد دیپلماتیک اوباما در فشار بر روسیه، وی آن‌قدر «عاقل» است که محدودیت‌های کشورش در رابطه با بحران اوکراین و سایر مناطق از جمله در رابطه با چین و سوریه را درک می‌کند.

وی افزود: «این یک نمونه از مواردی است که محدودیت‌ قدرت ژئوپلتیکی آمریکا را نشان می‌دهد. ما به تازگی شرایط این چنینی را از جمله در سوریه تجربه کردیم. آمریکا در سوریه تصمیم گرفت در اوضاع داخلی این کشور مداخله نکند و این اقدامی است که ما در گذشته انجام نداده بودیم. در ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته به ندرت پیش آمده که ما در بحرانی مداخله نکرده‌ایم.»

به گفته «ایان برمر» رئیس موسسه مشاوره‌ای اوراسیا در نیویورک، ناسازگاری بیشتر روسیه و افزایش کمک‌های مسکو به حکومت «بشار اسد» در سوریه، اجرای توافقنامه درباره انهدام تسلیحات شیمیایی در این کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر، اوباما به پوتین نیاز دارد تا نیروها و تجهیزات آمریکایی و کشورهای هم‌پیمانانش را از افغانستان خارج کند زیرا آمریکا به روسیه به عنوان بخشی از شبکه توزیع خود در شمال نیاز دارد.

بلومبرگ معتقد است: تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه پایان دادن به جنگ‌های عراق و افغانستان، کاهش بودجه نظامی و کاهش کسری بودجه فدرال و همچنین تمرکز بر موضوعات داخلی مورد توجه دقیق دیگر کشورها قرار دارد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌خواهند خود را از سر تعهدات خارجی‌شان رها کنند.

کری هفته گذشته در گفتوگو با خبرنگاران در واشنگتن از انزواطلبی جدید در آمریکا سخن گفت و یادآور شد که آمریکاییها ارتباط بین تعامل با خارج و اقتصاد آمریکایی را درک نمیکنند.