خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ویژگی های مشترک جریان های انحرافی در طول انقلاب گفت: بت کردن ایران و ایرانیت منهای اسلام خیانت به انقلاب اسلامی است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز افزود: یکی از محورهای مشترک جریان های انحرافی در طول انقلاب اسلامی کمرنگ کردن دین در جامعه است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: هم در فتنه سال۸۸ و هم در فتنه اخیر این موضوع دیده می شود، به طوری که طرح مکرر و شبهه برانگیز مکتب ایرانی، در حالی که مراجع و علما با آن مخالفت کردند؛ مصداق این موضوع است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: در این که همه ما به میهن اسلامی عشق داریم جای شکی نیست اما بت کردن ایران منهای اسلام خیانت به انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی گفت: آنچه سبب هم افزایی امت اسلامی و الگو شدن ایران در جهان شده؛ ایران اسلامی است و کسانی که دم از مکتب ایرانی می زنند هیچ ربطی به نظام و انقلاب اسلامی ندارند و سلیقه شخصی خود را می گویند و نباید این حرف ها را پای نظام گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی دومین محور مشترک در جریان های انحرافی پس از انقلاب را استفاده ابزاری از مقدسات دانست و گفت: در فتنه سال۸۸ افرادی پشت سنگر امام(ره) ایستادند و نظام را مورد حمله قرار دادند و در جریان فتنه اخیر نیز عده ای تلاش کردند از اعتقاد به مهدویت سوء استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: اعتقاد به مهدویت از ریشه دارترین و محکم ترین اصول اعتقادی مردم است اما متاسفانه شاهد هستیم در دو سال گذشته با تطبیق های نادرست تلاش شده است از این اعتقاد مردم استفاده ابزاری و تجاری کنند.

خطیب نماز جمعه تهران هشدار داد نباید این اعتقاد مقدس ملعبه دست افراد سودجو واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران، مقابله با عالمان دین و مقابله با اصل ولایت فقیه را دو محور مشترک دیگر در جریان های انحرافی بعد از انقلاب بیان و اضافه کرد: محور مشترک دیگر جریان های انحرافی ترویج ابتذال در جامعه است.

وی با اشاره به تلاش دشمن در ترویج بدحجابی در جامعه گفت: حجاب از مسلمات دین اسلام است و نباید به دشمن اجازه داد در ترویج ابتذال در جامعه اسلامی موفق باشد.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به حوادثمنطقه گفت: روزهای اخیر روزهای خونباری در یمن و بحرین بود و این جنایات با مدیریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و با اجرای آل خلیفه و آل سعود انجام می شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بحرین اکنون به زندانی بزرگ با اعمال شاقه تبدیل شده است و اظهارات برخی افراد که مورد شکنجه قرار گرفته اند عمق جنایات آل خلیفه را بیشتر مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی عملکرد آمریکا را در قبال مسایل منطقه بزرگترین رسوایی این کشور دانست و گفت: رمز نفرت مردم در ایران و جهان از آمریکا و رژیم صهیونیستی ناشی از همین عملکرد نادرست آنهاست.

وی به هفتم خرداد، سالروز تاسیس نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سال۱۳۵۹اشاره کرد و گفت: مجلس به تعبیر امام(ره) در رأس امور است؛ در نظام مردم سالاری دینی همه مسئولان نظام به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم انتخاب می شوند که نمونه بارز آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

خطیب نماز جمعه تهران کارنامه مجلس هشتم را درخشان دانست و گفت: حرکت مجلس هشتم در خط ولایت، تصویب قوانین بسیار کلیدی مثل هدفمندکردن یارانه ها، برنامه پنجم توسعه و مجازات های اسلامی و تعامل خوب با مجالس کشورهای دیگر از جمله اقدامات ارزشمند مجلس هشتم است.

وی با اشاره به آخرین سال فعالیت مجلس هشتم به نمایندگان مجلس توصیه کرد علاوه بر افزایش تعامل با دو قوه دیگر، نظم و انضباط بیشتری برای حضور در جلسات داشته باشند و از بخشی نگری پرهیز کنند و در مدت باقی مانده به مسایل فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران همچنین از کشف شبکه جاسوسی سازمان جاسوسی آمریکا " سیا " در کشور به عنوان خدمت ارزشمند سربازان گمنام امام زمان(عج) نام برد و از وزیر اطلاعات تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ضمن بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر به برگزاری مراسم روز زن و سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: کامل ترین نوع نگاه به زن در مکتب اسلام دیده شده است و زن در نگاه غربی ها از شان انسانی خود فاصله گرفته است.

امام جمعه موقت تهران گفت: قرآن کریم در باب عفت اجتماعی، مردان و زنان را به پاکدامنی و پاک پوششی توصیه کرده اما بر عفت بانوان و رفتار عفیفانه آنان تاکید بیشتری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز نیز در ادامه بحثهای خود در باب اصول اخلاقی اسلام افزود: همانطور که در هفته های گذشته عنوان شد انس با خداوند از اصول اساسی اخلاق اسلامی است.

وی اظهار داشت: ما دعا را به عنوان یکی از زیرمجموعه های اصول اساسی اخلاق برشمردیم و در هفته های گذشته در باب استجابت دعا مطالبی بیان شد.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: همانگونه که مطرح شد حضرت علی(ع) در سوال یکی از افراد که در خطبه های نمازجمعه ایشان مطرح شد؛ رو راست نبودن را یکی از موانع استجابت دعا برشمردند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: همچنین امیرالمومنین(ع) در پاسخ به این فرد فرمودند شما در لسان خود پیروی از پیامبر(ص) را نشان می دهید اما پیروی را در عمل به نمایش نمی گذارید.

وی گفت: امام علی(ع) عمل نکردن به قرآن کریم در عین قرائت آن را یکی دیگر از موانع استجابت دعا می داند.

امام جمعه موقت تهران افزود: امیرالمومنین(ع) می فرمایند " شما کتاب خدا را خواندید و گفتید که عمل می کنیم ولی در عمل به قرآن عمل نکردید ".

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: قرآن کریم دربرگیرنده عناوین وسیعی در عرصه فردی، سیاسی و اجتماعی است بنابراین به تناسب ضرورت های روز یکی از قوانین مسلم قرآن که در جامعه ما برخی هنجارشکنان که چه بسا اهل قرآن نیز هستند در ملاء عام آن را زیرپا می گذارند توضیح می دهم.

وی به موضوع عفاف و حجاب و رعایت آن در جامعه اسلامی اشاره و اضافه کرد: به تعبیر امام علی(ع) عفت به معنای عام آن، افضل عبادت هاست.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان این که عفاف معنای گسترده ای دارد، گفت: پاک زبانی، عفت لسان و پاک لقمه ای، عفت البطن است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ادامه داد: پاک لباسی، پاک نگاهی و پاکدامنی نیز از ابعاد عفاف است که انسان با شخصیت آن را رعایت می کند و هر چه شخصیت انسان بالاتر و والاتر باشد رعایت عفت در او بیشتر است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: ایشان می فرمایند عفت، انسان را حفظ می کند از این که شخصیت انسانی او ضربه بخورد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی توصیه قرآن به زنان و مردان را در مورد رعایت عفت مورد اشاره قرار داد و افزود: البته در این باره به بانوان تاکید بیشتری شده است.

وی پاک نگاهی را یکی از ابعاد عفت زنان برشمرد و گفت: همانگونه که مردان نباید نگاه آلوده به گناه داشته باشند زنان هم حق ندارند نگاه گناه آلود به نامحرم داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: پوشش چادر یکی دیگر از تاکیدات قرآن کریم است که البته برخی می گویند این در قرآن نیامده اما در آیه۵۴ سوره احزاب کلمه " جلباب " به معنای چادر است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار داشت: زن و مرد در جامعه باید از بوجودآوردن جاذبه جنسی برای یکدیگر بپرهیزند.

وی گفت: این که یک نفر یک شال بر سر بیندازد و گردن و سر او پیدا باشد چیزی جز بازی با حجاب و شکستن حرمت حجاب نیست.

امام جمعه موقت تهران پرهیز از سخنان عشوه گرانه را یکی دیگر از ابعاد عفت بانوان برشمرد و افزود: زن عفیف نباید عشوه گرانه سخن بگوید و چه خانم های شاغل و چه خانم های غیرشاغل باید این موضوع را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی رفتار عفت آمیز و پرهیز از نمایش دادن زینت و زیورآلات را از ابعاد دیگر عفت بانوان در جامعه اسلامی برشمرد و گفت: بنا به گفته حضرت علی(ع) یکی از رازهای مستجاب نشدن دعاها رعایت نکردن حجاب است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: البته موضوعی که من حمل به صحت می دانم این است که برخی از بانوان مسایل را به درستی نمی دانند اما این خطبه برای آنان که می شنوند در این باره حجت است و از این پس نمی توانند بگویند ما نمی دانستیم.