عمر هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي هفتم خرداد ماه سال آينده به پايان ميرسد و مجلس جديد كه امام امت آن را عصاره فضايل ملت ميناميدند، شكل ميگيرد.
هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹بود که نخستین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور منتخبان ملت تشکیل شد؛ علت انتخاب این روز، تقارن آن با روز میلاد با سعادت بزرگمرد تاریخ و معجزه دهر حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) بود.
حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در این روز و در پیام خود به منتخبان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ توصیه را به عنوان چراغ راه این مجلس و مجالس بعدی برشمردند.
تاکید بر پیاده ‌کردن عدالت اسلامی، رسیدگی به حال مستضعفان و مستمندان کشور، ایستادگی در مقابل قدرت‌های شیطانی و نهراسیدن از هیچ قدرتی غیر از خداوند قادر، مخالفت صریح با طرح‌هایی که مغایر با شرع مقدس است، سعه صدر و احترام متقابل در مذاکرات مجلس، تسریع در تصویب طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت بخصوص مستضعفین است، لغو قوانین دست و پاگیر و توجه به اقلیت‌های مذهبی از جمله پیام‌های ایشان به منتخبان اولین دوره مجلس شورای اسلامی است.
ایشان همچنین از فقهای شورای نگهبان خواستند که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروهها را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند.
هرچند هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز سال پایانی فعالیت خود را آغاز می‌کند اما سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برای این مجلس و مجالس آینده بوی تازگی دارد و بهترین معیار برای ارزیابی نمایندگان از عملکرد چهار ساله خود در مقام نمایندگی مجلس به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد بازخوانی پیام امام راحل و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس در سال پایانی مجلس کنونی ضروری است تا وکلای ملت با تاسی به رهنمودهای آنان در فرصت باقیمانده گام‌های بلند‌تری برای پیشرفت کشور بردارند.