واکنش نمایندگان ملت به قطعنامه ضد ایرانی اتحادیه اروپا

به گزارش افکارنیوز، پس از قطعنامه سیاسی پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص مباحثحقوق بشری نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این عمل مداخله جویانه اعتراض و خواستار واکنش جدی به این عمل شدند.

*پارلمان اروپا با قطعنامه‌های ضدایرانی وقت را تلف می‌کند / دولت موضع‌گیری قاطع داشته باشد

صفر نعیمی‌زر نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قطعنامه ضدایرانی در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، اظهار داشت: آمریکا و پارلمان اروپا و غرب همواره به دنبال نقض قواعد بازی هستند.

وی افزود: همانطور که امام‌خمینی(ره) فرمودند همه افرادی که به دنبال ستیز با جمهوری اسلامی ایران هستند، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ اتحادیه اروپا و غرب با تصویب چنین قطعنامه‌هایی به جایی نمی‌رسند و باید گفت تصویب اینگونه قطعنامه‌ها جز اتلاف وقت و نقض قواعد بازی نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: از آنجایی که غرب و پارلمان اروپا همواره در برابر جمهوری اسلامی ایران با شکست‌های متعددی مواجه شدند، به همین دلیل اینگونه اقدامات را انجام می‌دهند تا سرپوشی بر شکست‌های خودشان بگذارند.

وی تصریح کرد: دولت باید در برابر شیطنت‌های بیگانگان و افرادی که به دنبال ستیز با نظام و انقلاب هستند، قاطعانه و سرسختانه موضع‌گیری کند.

*نمایندگان ایران خواهان بازدید از زندان‌های اروپا هستند / ادعای نقض حقوق اقلیتها در ایران خنده‌دار است / اروپا ماجراجویی نکند

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع مفاد قطعنامه موسوم به راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: ‌ مجازات اعدام در ایران متکی به اصل ۳۶ قانون اساسی است که مرتبط با جرائم و مجازات‌هاست.

وی با تأکید بر قانونی بودن مجازات اعدام بیان کرد: ‌ ۲ نوع اعدام در ایران داریم که یکی در اصل، قصاص است و برای برقراری نظم در جامعه، حفظ امنیت شهروندان و جلوگیری از قتل نفس، ‌ معین شده و نوع دیگر اعدام که عمده‌اش مجازات حاملان مواد مخدر است، ‌ که همه‌اشان با علم به نوع مجازاتشان، ‌ این ریسک را انجام می‌دهند.

دواتگری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بخش قابل توجهی از هزینه‌های ممانعت از انتقال مواد مخدر به خاک اروپا به‌جای کشورهای غربی را می‌پردازد، ‌ گفت: ‌ جمهوری اسلامی ایران هم در مسیر مبارزه با سوداگران مرگ، شهید می‌دهد و هم زمانی که قاچاقچیان مواد مخدر را از بین می‌برد به نقض حقوق بشر متهم می‌شود.

وی به بند دیگر قطعنامه پارلمان اروپا در مورد کشورمان اشاره و تصریح کرد: ‌ موضوع نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، ‌ فکاهی و خنده‌دار است، ‌ زیرا ۵ نماینده از آن‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور دارد که دارای حق رأی برابر با نمایندگان مسلمان هستند، ‌ این در حالیست که در پارلمان رژیم صهیونیستی که بخش قابل توجهی از جمعیتش را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند، ‌ یک نماینده مسلمان هم حضور ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هدف پارلمان اروپا از تصویب قطعنامه راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران را تحریک و تشویش افکار عمومی ذکر کرد و گفت: ‌ جمهوری اسلامی ایران در بحثحاکمیت درونی و حفظ استقلال خود، تحت تأثیر گزارش‌های مغرضانه نهادهای به‌اصطلاح حقوق بشری غرب قرار نخواهد گرفت.

وی به بند دیگر این قطعنامه که به لزوم دسترسی هیأت‌های اعزامی از اتحادیه اروپا به زندانیان سیاسی اشاره کرد و افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران به هیأت‌های اروپایی اعتماد ندارد، ‌ نمی‌تواند اجازه دیدار آن‌ها از زندان‌های کشورمان را بدهد.

دواتگری در ادامه گفت: آیا اگر حقوقدانان ایرانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بخواهند از زندان‌های اروپا بازدید کنند، ‌ کشورهای اروپایی اجازه خواهند داد؟ قطعاً خیر. لذا ما هم نمی‌توانیم این بازی را به‌صورت یک‌طرفه به پیش ببریم.

وی با یادآوری راهبرد یک‌جانبه غرب در پیش‌داوری، صدور حکم و تعیین مجازات در مورد دیگران تأکید کرد: ‌ هیچ توجیهی ندارد که ما استقلال سیاسی و قضایی خود را فدای مطالبات غرب کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ‌ ما هم متقابلاً از آمریکا و اروپا می‌خواهیم درهای زندان گوانتامو را باز کنند تا نمایندگان و حقوقدانان ما از آن بازدید کنند، ‌ چرا که ما هم در این زمینه مدعی بوده و حرف برای گفتن داریم.

وی دیدارهای دزدانه هیأت‌های اعزامی اروپایی با محکومان فتنه را غیر اخلاقی خواند و اضافه کرد: ‌ ما به اروپا توصیه می‌کنیم بیش از آنکه به‌دنبال ماجراجویی باشند و در خلال مذاکرات هسته‌ای بحث‌های حقوق بشری را پیش کشند، ‌ به‌دنبال حل مسالمت‌آمیز اختلافات و پیگیری منافع مشترک باشند.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در مورد وظیفه دولت و دستگاه سیاست خارجی کشورمان در قبال قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گفت: ‌ به دستگاه‌ دیپلماسی کشورمان تذکر می‌دهیم که در برابر اروپا، راهبرد سه‌گانه «عزت، حکمت و مصلحت» را در پیش گرفته و مواضع حکیمانه اتخاذ کنند.

*اعدام قاچاقچیان به نفع اتحادیه اروپاست / خود غرب باید هزینه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر را بدهد

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای قطعنامه موسوم به راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران که در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا به تصویب رسید، گفت: ‌ این قطعنامه‌ها بیشتر جنبه سیاسی داشته و دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست، لذا هیچ ارزش حقوقی ندارد.

وی در مورد درخواست پارلمان اروپا از ایران برای لغو مجازات اعدام اظهار کرد: ‌ مجازات اعدام در قانون کشور ما به صراحت مطرح شده است و اظهار نظر دیگر کشورها در این مورد، به‌مثابه ورود به حوزه حقوقی یک کشور مستقل است.

جوکار به تصویب برخی قوانین خلاف فطرت بشری همچون هم‌جنس‌بازی در پارلمان‌های اروپایی اشاره کرد و گفت‌: ‌ در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با وضع مجازات اعدام برای قاچاقچیان، ‌ در برابر ورود مواد مخدر به خاک اروپا ایجاد سپر کرده است.

وی هزینه فراوان کشورمان از جمله قربانی شدن جوانان و شهادت پرسنل نیروی انتظامی برای ممانعت از ترانزیت مواد مخدر از مسیر ایران به اروپا را یادآور شد و تصریح کرد: اتحادیه اروپا حتی یک مرتبه هم به‌صورت لفظی در این باره از جمهوری اسلامی ایران قدردانی نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ‌ به نظر می‌رسد اگر ما از زیر بار هزینه مبارزه با انتقال مواد مخدر از خاکمان شانه خالی می‌کردیم و اجازه ترانزیت آن را به اروپا می‌دادیم، دیگر، ‌ اروپا به خود اجازه نمی‌داد با این الفاظ در مورد اعدام قاچاقچیان با ما سخن بگوید.

وی با تأکید بر عمق تلاش بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با ورود مواد مخدر به کشورهای اروپایی بیان کرد: ‌ ما باید در این باره تجدید نظر کرده تا خودِ غرب هزینه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر را متحمل شود، ‌ تا دیگر از روی آسایش و عافیت علیه جدیت ایران در ایجاد سدی در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا قطعنامه صادر نکند.

نماینده مردم یزد به ناسپاسی اروپا در قبال کشورمان اشاره کرد و گفت: ‌ قاچاقچیان مواد مخدر با جان مردم بازی می‌کنند و اعدام آن‌ها به سود اروپا است، ‌ در حالی که اگر خودشان در خط مقدم درگیری با قاچاقچیان باشند، ‌ دیگر علیه مبارزه با آن‌ها اضافه‌گویی نمی‌کنند.

*اجازه تأسیس نمایندگی اتحادیه اروپایی به قصد مداخله در امور ایران صادر نمی‌شود

حمید رضا طباطبایی نائب‌رئیس اول کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی س در مورد درخواست کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا از سرویس خارجه اتحادیه اروپا برای تأسیس دفتر نمایندگی در جمهوری اسلامی ایران که در بخشی از قطعنامه «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» مطرح شده است، ‌ گفت‌: تأسیس این دفتر نمایندگی دو جهت دارد؛ اگر نشانه و یا مقدمه توسعه روابط میان دو طرف باشد، امری مثبت است، که البته در این صورت هم باید با رعایت کامل ضوابط صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ‌ وزارت امور خارجه باید نهایت دقت را در این زمینه به خرج داده تا فعالیت‌های دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در چارچوب دیپلماتیک باقی مانده و از آنچه در موافقتنامه ژنو پیش‌بینی شده است، ‌ فراتر نرود. طباطبایی درباره جهت دوم احتمالی گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران گفت: ‌ ورود این نمایندگی به مسائلی نظیر اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و یا اظهار نظر در مورد سایر قوانین داخلی کشورمان پذیرفتنی نیست. وی از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه حفظ حقوق متهم یاد کرد و ادامه داد: ‌ حقوقی که در ایران برای متهمان در جریان دادرسی موجود است، ‌ حتی در آمریکا هم نیست.

نائب‌رئیس اول کمیسیون قضایی مجلس گفت: ‌ اگر غرض از راه‌اندازی نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران، ‌ مداخله در مسائل حقوقی و قضائی داخلی ایران باشد، ‌ این دفتر اجازه تأسیس نخواهد گرفت، ‌ اما اگر صرفاً به‌منظور گسترش روابط دو‌جانبه با حفظ احترام متقابل باشد، در این صورت از طرف ایران جای بررسی دارد.

*قطعنامه اتحادیه اروپا دخالت آشکار در امور ایران است / وزارت ‌خارجه با قدرت واکنش نشان دهد

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران، این قطعنامه را دخالت آشکار در امور ایران دانست و گفت: اتحادیه اروپا به جای بیان حرف‌های تکراری بهتر است دودستگی خود را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: امروز در خیابان‌های کشورهای اروپایی که سبب بیکاری، گرانی و اقتصاد ورشکسته شاهد تظاهرات مردمی هستیم که این نشان‌دهنده سوءمدیریت در این کشورهاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌هایی برای فراموش شدن مشکلات و مسائل داخلی خود گاه و بیگاه اظهارات مداخله‌جویانه در قبال جمهوری اسلامی ایران دارند تصریح کرد: این اظهارات مصرف داخلی دارد و البته دخالت آشکار در امور داخلی ایران است.

کامران در ادامه گفت‌وگوی خود یادآور شد: اروپایی‌ها ظلم‌های زیادی به ایرانیان کردند که از آن جمله می‌توان به آثار به‌جا مانده از ستم‌های پرتغالی‌ها، ایتالیا‌یی‌ها، انگلیسی‌ها و اسپانیا‌یی‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امروز اروپایی‌ها با فریب آمریکا و رژیم صهیونیستی به مسائل عراق، افغانستان و سوریه وارد شده‌اند خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که زمان تغییر کرده و دیگر مانند گذشته نمی‌توانند بر سایر ملل ظلم و ستم کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران را یک درخت تنومند و با ریشه‌های عظیم توصیف کرد و گفت: کشورمان با مشکلاتی که دارند اما با قدرت در تمامی صحنه‌ها حضور دارند زیرا آنها دل‌بسته اسلام و انقلاب هستند.

کامران در همین زمینه با بیان اینکه اروپاییان در عملیات‌های خود ضمن ورود به خاک سایر کشورها، کودکان و زنان آنها را قتل‌عام می‌کنند تصریح کرد: امروز اروپایی‌ها اولین حامیان تروریست هستند و در چنین شرایطی می‌خواهند در زمینه حقوق بشر به جمهوری اسلامی ایران گوشزد کنند؛ آنها خود اولین ناقضان حقوق بشر هستند.

وی خواستار پاسخگویی وزارت امور خارجه در این زمینه شد و افزود: دستگاه دیپلماسی باید طبق سند چشم‌انداز و برنامه‌های کشور دیپلماسی فعال و در برخی موارد دیپلماسی تهاجمی را در دستور کار قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت خارجه باید خود را به حرکت عظیم مردم در ۲۲ بهمن رسانده و فعال‌تر شود، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی باید در واکنش به چنین مواردی با قدرت بیشتری وارد شده و پاسخ دهد.

کامران ابراز امیدواری کرد که در سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و همت جهادی» تمامی دست‌اندرکاران فرهنگی کشور با یک نگاه اعتقادی تلاش خود را برای تعمیق فرهنگ کشور به کار گیرد و از اقدامات انفعالی پرهیز کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار ساماندهی سفرهای خارجی مسئولان شد و تاکید کرد: اگر مسئولان قصد داشتند به سفر خارج از کشور بروند ارز دریافت نکنند.

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه علی‌رغم نام‌گذاری سال‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به اقتصاد تصریح کرد: اما مسئولان همچنان زندگی اشرافی دارند که این آثار منفی در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که رفتار قوای سه‌گانه در سال ۹۳ در عدم توجه به زندگی اشرافی وضعیت مطلوب‌تری به خود بگیرد.

*مجلس پاسخ قطعنامه مداخله‌جویانه اروپایی‌ها را می‌دهد / مسئولان وزارت خارجه از اظهارات منفعلانه پرهیز کنند

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خانه ملت با انتقاد شدید از قطعنامه مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا، گفت: این قبیل اقدامات اروپایی‌ها ناشی از برخی اظهارات منفعالانه در داخل کشور است.

وی افزود: اروپایی ها احساس می‌کنند که ما به مذاکرات هسته‌ای نیازمندیم و با برداشت غلطی که نسبت به تحریم‌ها دارند جسارت خود را گام به گام افزایش می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کرد: اقدامات اروپایی‌ها و صدور این قطعنامه‌ها پیش‌بینی مسئولان عالی‌‌رتبه نظام مبنی بر اینکه بحثآمریکایی‌ها و ۱ + ۵ با جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای نیست و حتی حقوق بشر و موشکی هم نیست بلکه آنها با اصل و هویت نظام و استقلال ایران و الگو قرار گرفتن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند به اثبات رسید.

زارعی با اشاره به مباحثاجتماعی و حقوق بشر، این پرسش‌ها را مطرح کرد که چرا در انتخابات فرانسه شاهد کاهش حضور مردم در انتخابات اخیر بودیم؟ چرا در کشوری مانند فرانسه مردم از ایفای نقش خود در تعیین سرنوشت کشورشان خودداری می‌کنند؟ مگر با آنها چه رفتاری صورت گرفته است که در تعیین سرنوشت خود شرکت نمی‌کنند؟

وی با طرح این پرسش که در لایه‌های پنهان کشور فرانسه چه می‌گذرد که مردم حاضر به مشارکت برای تعیین سرنوشت خود نیستند، تصریح کرد: امروز در فرانسه مردم به حاشیه رانده شده و سرمایه‌داران و شرکت‌های بزرگ با در دست داشتن رسانه‌های عظیم فضای اجتماعی اروپا را پر می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان خانه ملت در قبال جسارت‌های مسئولان اروپایی و اقدامات آنها ساکت نخواهند نشست، گفت: ما امروز باید از اروپایی‌ها بخواهیم که درباره برخورد با مردم کشورشان توضیح دهند.

زارعی ادامه داد: اروپایی‌ها با جسارت تمام انتخابات ابتدایی جمهوری اسلامی را که با حضور ۹۸ درصد مردم برگزار شد و انتخابات بعدی را و حتی انتخابات سال ۹۲ با آن حضور گسترده ملت را انکار می‌کنند که در چنین شرایطی آنها باید به ما جواب دهند که چرا مردمشان حضور کمتری در انتخابات دارند.

وی از مسئولان وزارت خارجه خواست از اظهارات منفعلانه پرهیز کنند و در همین زمینه گفت: اگر روند کنونی ادامه پیدا کند معلوم نیست این جسارت‌ها تا کجا افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت ایران همواره با مقاومت و ایستادگی حقانیت خود را در عرصه‌های گوناگون نشان دهند، خاطرنشان کرد: ایران همواره در تمامی عرصه‌ها با ایستادگی و مقاومت توانست از حقوق خود دفاع کند.

*انتخابات‌های برگزارشده در ایران از آزادانه‌ترین انتخابات‌ در دنیاست / اتحادیه اروپایی پایش را از گلیمش درازتر نکند

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قطعنامه موسوم به «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» که حاوی مفاد مداخله‌جویانه در امور کشورمان است، اظهار داشت: اعضای اتحادیه اروپا اگر داعیه‌دار و مدعی حقوق بشر هستند بهتر است در مورد مسائل داخلی کشورهای عضو این اتحادیه اظهارنظر کنند انها چه‌کاره اند که در امور داخلی یک کشور مستقل و آزاد و قانونی دخالت می‌کنند.

آصفری ادامه داد: اتحادیه اروپا بهتر است پایش را از گلیمش بیشتر درازتر نکند آنها اگر دلشان نسبت به حقوق بشر می سوزد بهتر است نسبت به اتفاقات فلسطین، میانمار و سوریه موضع نشان دهند.

وی با اشاره به یکی از بندهای این قطعنامه مبنی بر استاندارد نبودن انتخابات در ایران گفت: انتخابات های برگزار شده در ایران یکی از آزادانه ترین و قانونی ترین انتخابات ها در دنیاست، آنها اگر راست می‌گویند اجازه دهند جمهوری اسلامی نسبت به یکی از انتخابات های آنها نظارت داشته باشد تا تخلفات آنها مشخص شود، که برخلاف ایران که مردم تصمیم گیر هستند، در کشورهای اروپایی احزاب یا گروه هایشان حرف اصلی را می زنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اینگونه اظهارات نظر مردم اروپا نیست، گفت: برخی دولتمردان اروپایی خوی استعمارگری دارند، معتقدم اینگونه اظهارات و موضع‌گیری آنها جایگاه قانونی ندارد و مجلس و دولت نیز قصد پاسخ‌گویی به این اظهارات پوچ و بی اساس را ندارند.

*ایران در سیاست ممانعت از انتقال مواد مخدر به اروپا تجدید نظر کند / خانم اشتون پشت گوشش را ببیند که دوباره به ایران بیاید

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا که به راهبردهای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخته است، گفت: ‌ این قطعنامه دخالت جدی در امور داخلی ایران است.

وی با اشاره به اینکه اروپاییان خودشان حقوق ملت‌ها را سرکوب می‌کنند، ‌ بیان کرد: ‌ آیا لشکرکشی به آفریقای مرکزی در راستای حفظ حقوق بشر است؟ آیا در خود اروپا مسلمانان می‌توانند از حقوق رسمی خود دفاع کنند؟

حقیقت‌پور گفت: الان در اروپا دولت‌ها با مردم خود در حالت قهر هستند، آیا مشارکت پایین در عمده انتخابات اروپا و آمریکا با مشارکت ۷۲ درصدی مردم ما در انتخابات ریاست‌جمهوری قابل مقایسه است؟ در کدام حکومت‌، مردم بیشتر، نقش ایفا می‌کنند؟

وی با اشاره به اینکه برخی انتقادهای اروپایی‌ها از ایران صحیح است، اظهار کرد: ‌ چرا جمهوری اسلامی ایران باید مبادرت به دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر کند و در این راه پنج هزار شهید بدهد؟

نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ‌ ایران از این به بعد دیگر نباید هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به خاک اروپا را بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه‌ اگر مقصد قاچاق، ‌ ایران باشد، ‌ به شدیدترین نحو ممکن با آن مقابله می‌کنیم، تصریح کرد: ‌‌ اما در مورد ممانعت از انتقال مواد مخدر به اروپا ایران باید تجدید نظر کند، چون ما نه مبدأ و نه مقصد قاچاق هستیم؛ کاروان‌های قاچاقچیان بیایند و مواد را به اروپا ببرند و میان اروپاییان توزیع کنند تا حال دولت‌های اروپایی جا بیاید، لذا انتقادشان از ایران برای اعدام قاچاقچیان درست است.

حقیقت‌پور به حمایت پارلمان اروپا از آزادی سران فتنه اشاره کرد و گفت: هر چقدر اروپاییان بیشتر از فتنه‌گران حمایت کنند، ‌ ما بیشتر شکمان به یقین تبدیل می‌شود که این‌ها با اجازه اروپایی‌ها از خط قرمزهای نظام عبور کردند.

وی اضافه کرد: ‌ اگر قرار باشد سران فتنه محاکمه شوند، طبق قوانین جمهوری اسلامی محاکمه می‌شوند و اگر هم بی‌گناه شناخته شوند، باز هم به توصیه اروپایی‌ها آزاد نخواهند شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از دخالت غرب در امور داخلی اوکراین سخن گفت و بیان کرد: ‌ اروپایی‌ها باید پاسخ‌گوی جنایاتشان در اوکراین باشند و از بابت کودتای مدرنی که آنجا انجام دادند، ‌ معذرت‌خواهی کنند و البته بدانند ایران، اوکراین نیست.

وی در ادامه گفت: ‌ شیرمردان جمهوری اسلامی ایران اجازه کوچکترین تحرکی به اروپا برای فتنه‌گری در ایران نخواهند داد.

نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: خانم کاترین اشتون پشت گوشش را ببیند که دوباره به ایران بیاید.

*دستاورد سفر اشتون زیر سؤال بردن انتخاب روحانی است / عیدی آمریکا به دولت نپذیرفتن سفیر پیشنهادی ایران بود

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مفاد قطعنامه موسوم به راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران اشاره کرد و گفت: در این قطعنامه به صحت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ که به پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی منجر شد، خدشه وارد شده است که این دستاورد سفر کاترین اشتون به ایران است.

وی با یادآوری خوشبینی برخی افراد در داخل که سفر امثال اشتون به ایران دارای دستاورد برای کشورمان می‌شمارند، ‌ اظهار کرد: ‌ خوب است این دوستان نظاره کنند که اروپا که پایین‌ترین درصد مشارکت را در انتخابات خود دارد، ‌ چگونه به ساحت یک ملت و دولت بی‌احترامی می‌کند.

بذرپاش از وظیفه مجلس در قبال صدور قطعنامه کمیته روابط خارجی اروپا سخن گفت و بیان کرد: ‌ مجلس نباید در این مورد، منفعل باشد، بلکه باید به‌عنوان یک رکن وارد عمل شده و منتظر موضع‌گیری دولت نماند، زیرا این دولت نشان داده است که خیلی اهل موضع‌گیری مقتدرانه علیه اتهامات بی‌اساس نیست.

وی مجلس را مکلف به موضع‌گیری فعال و نقش‌آفرینی در برابر توهین‌های روزانه چند کشور غربی برشمرد و گفت: ‌ شایسته کشور ما نیست که سفیر پیشنهادی‌مان برای سازمان ملل توسط آمریکا پذیرفته نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی کشورمان به‌عنوان عیدی دولت آمریکا به دولت ایران یاد کرد و افزود: ‌ این‌ هم نشانه‌ای برای کسانی است که در داخل به آمریکا امید بسته‌اند تا بیدار شوند و ببینند که این امامزاده شفا نمی‌دهد.

*اروپا به ‌جای حمایت از قاچاقچیان قدردان شهدای انتظامی ما باشد

علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با موضوع بند مربوط به حقوق بشر قطعنامه موسوم به راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران که اخیراً از سوی کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا صادر شده است، گفت: این قطعنامه نه اولین از نوع خود است و نه آخرین آن خواهد بود.

وی با اشاره به ادعاهای حقوق بشری اروپا تصریح کرد: در طول این ۳۵ سال برای ما ثابت شده است که این‌ها در ادعاهای حقوق بشری خود دروغ می‌گویند که فقط یک مورد آن حمایت آن‌ها از صدام در جنگ تحمیلی علیه میهنمان است.

جلیلیان تحریم‌های غذایی و دارویی و دیگر قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: غرب این تحریم‌ها به بهانه ممانعت از دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای انجام می‌دهد، در حالی که علیه رژیم صهیونیستی با این همه کلاهک هسته‌ای حتی یک قطعنامه هم صادر نکرده است.

وی انتقاداتی را که اروپا در ذیل بحثحقوق بشر به ایران وارد می‌کند، مصداق بارز مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل با قوای مستقل برشمرد و افزود: ‌ نیروهای انتظامی و نظامی ایران در راه مبارزه با ورود مواد به مخدر به کشور و انتقال آن به اروپا شهید می‌شوند، اما کشورهای اروپایی به‌جای قدردانی از ما از قاچاقچیان حمایت می‌کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: ‌ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مستقل هیچ‌گونه ارزشی برای چنین قطعنامه‌هایی قائل نیست.

*دخالت اروپایی‌ها در مسائل ایران به دلیل سهل‌انگاری وزارت ‌خارجه است / مجلس موضوع را پیگیری می‌کند

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت با انتقاد شدید از قطعنامه مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا، خواستار پاسخگویی وزارت خارجه در این زمینه شد. وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری، مسامحه و موضع انفعالی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، اروپایی‌ها جرات پیدا کردند در مسائل داخلی کشورمان دخالت کنند و نسبت به حقوق ملت تعرض پیدا کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جسارت‌های اروپایی‌ها ناشی از انفعال دستگاه دیپلماسی است تصریح کرد: وزارت خارجه بایستی در این زمینه هم مواضع لازم را اتخاذ کرده و هم اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت است تصریح کرد: مردم و ملت ایران مقابل سنگ‌اندازی‌های غربی‌ها ایستادگی می‌کنند و در چنین شرایطی دلیلی ندارد برخی به گونه‌ای رفتار کنند که اقتدار نظام خدشه‌دار شود.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند در حقوق داخلی ملت ایران دخالت کنند اظهار داشت: کسانی که به حقوق مردم به کشور بی‌تفاوت هستند باید به خود بیایند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تحریم‌ها و اقدامات غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سابقه قبلی دارد خاطرنشان کرد: آنها قصد دارند با بهانه‌های واهی برای کشورمان چالش ایجاد کنند در حالی که مردم ما در برهه‌های مختلف نشان دادند از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.

موسوی‌نژاد خواستار پاسخگویی رئیس جمهور و وزارت خارجه به اقدام مداخله‌جویانه اروپایی‌ها شد و گفت‌: مجلس شورای اسلامی هم طبق قانون به این موضوعات ورود کرده و نظارت‌های لازم را انجام خواهد داد؛ نمایندگان مردم اجازه تحقیر و دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورمان را نخواهند داد.

*اگر اشتون را از کشور اخراج می‌کردیم شاهد دخالت اتحادیه اروپایی در امور‌مان نمی‌بودیم

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، اظهار داشت: تصویب این قطعنامه مداخله آشکار در امور داخلی کشورمان است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که بخواهد در مورد مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کند، افزود: اتحادیه اروپا اصلاً حق دخالت در امور کشورمان را ندارد، تصویب چنین قطعنامه‌هایی نه تنها به بهبود روابط و مناسبات بین ایران و اروپا کمک نمی‌کند بلکه تصویب آن نشان می‌دهد آنان اصلاً به دنبال بهبود روابط دوجانبه نیستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به بخشی از این قطعنامه که تصریح دارد باید در کنار مذاکرات هسته‌ای با ایران مسائلی مانند حقوق‌بشر نیز مورد بحثقرار گیرد، تأکید کرد: تصویب این قطعنامه ضدایرانی اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و روابط کشورهاست، همان‌طوری که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده مذاکرات ایران با ۱ + ۵ فقط درباره مسائل هسته‌ای است و اجازه نمی‌دهیم هیچ نوع مسئله دیگری به آن اضافه شود.

نقوی خاطرنشان کرد: به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز گفته شده که در صورت مطرح شدن مسئله‌ای خارج از موضوعات هسته‌ای، حق ادامه مذاکرات را ندارند، لذا مذاکرات بین ایران و ۱ + ۵ فقط در چارچوب مسائل هسته‌ای است؛ متأسفانه تصویب این نوع قطعنامه‌ها جزء اینکه روابط بین ایران و اتحادیه اروپا را مختل می‌کند، تأثیر دیگری ندارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعاً تصویب چنین قطعنامه‌ای را در جلسات هفته آینده این کمیسیون مورد بحثو بررسی قرار می‌دهد و انتظار داریم دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخی قاطع، محکم و انقلابی در قبال این اقدام خارج از عرف دیپلماتیک به اتحادیه اروپا بدهد.

نقوی متذکر شد: اگر دولت و دستگاه دیپلماسی زمانی که «کاترین اشتون» با محکوم فتنه ۸۸ دیدار کرد، او را اخراج می‌کرد تا سفرش نیمه‌تمام بماند، قطعاً امروز شاهد تصویب چنین قطعنامه‌هایی نبودیم، ما انتظار برخورد انقلابی و قاطعانه در شأن ملت بزرگ ایران در قبال این اقدام اتحادیه اروپا از دولت داریم.

*زیاده‌خواهی اتحادیه اروپا نتیجه نرمش غیر قهرمانانه دولت است

حمید رسایی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدایران در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، اظهار داشت: دوره‌ای که اروپایی‌ها برای ایران تصمیم می‌گرفتند ٣٥ سال است که گذشته و امروز این اروپاست که باید پاسخگوی نقض حقوق‌بشر و سکوتش در برابر ظلم‌های حاکمان مورد حمایتش باشد.

وی افزود: اقدام اتحادیه اروپا در حقیقت زمینه‌چینی برای فتنه‌انگیزی و حمایت از فتنه‌گرانی است که در داخل ایران منافع غرب را جهلاً یا عمداً بر منافع ملی ترجیح می‌دهند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه تأکید کرد: درخواست آزادی سران فتنه و بازگشایی برخی از انجمن‌های منحله توسط اتحادیه اروپا، حکایت از درستی تصمیم نظام در حصر سران فتنه و لغو مجوز برخی انجمن‌های مطبوعاتی و سیاسی است.

وی بر همین اساس توضیح داد: مجامع بین‌المللی اگر واقعاً نگران حقوق‌بشرند، چرا از دولت‌های غربی و دوستانشان مطالبه‌گری را آغاز نمی‌کنند؟! چرا پادشاه عربستان را به دلیل حصر ۱۰ ساله چهار دخترش و ظلم‌های متعددی که در حق زنان عربستانی می‌شود را مورد عتاب و خطاب بین‌المللی قرار نمی‌دهند؟!

رسایی با متناقض خواندن پیش‌نویس قطعنامه پارلمان اروپا، تصریح کرد: اتحادیه اروپا وقتی تشکیل دولت و ریاست جمهوری روحانی را برخلاف استاندارهای دموکراسی و نامشروع می‌داند، چگونه مطالباتی مانند آزادی سران فتنه را از این دولت مطرح می‌کند؟!

مدیر مسئول هفته‌نامه ۹ دی همچنین گفت: به تعبیر قرآن، تا وقتی که ما از جریان استکبار و کفر تبعیت نکنیم، آنها هرگز از ما راضی نمی‌شوند، بنابراین هر سیاستی بر خلاف این قاعده کلی بنا نهاده شود با منطق قرآن محکوم به شکست است؛ هیچ مکتب فکری و سیاسی در دنیا به اندازه اسلام ناب محمدی پایبند حقوق بشر و مدافع حقوق بشر نیست چرا که اسلام ناب محمدی تنها دین خالی از تحریف و مبتنی بر مصالح انسان‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: گستاخی‌های اروپا و آمریکا و دخالت در امور داخلی کشورمان، از جمله ایجاد علامت سؤال در رأی آقای روحانی و نامشروع خواندن ریاست‌جمهوری وی بر اساس استاندارهای انتخاباتی اروپا، نتیجه نرمش غیرقهرمانانه و حرکت‌های نابجایی است که در سایه سیاست لبخند دولت در برابر ظالمان مطرح می‌شود.

نماینده تهران در مجلس متذکر شد: اگر دولت بخواهد در این امور بنا را بر تساهل و تسامح قرار دهد و دائماً چشم خود را بر زیاده‌خواهی غربی‌ها ببندد، مجلس و دستگاه قضایی چنین مشی‌ای را دنبال نمی‌کنند بلکه با استفاده از ابزار و جایگاه قانونی به وقتش پاسخ می‌دهند.

حجت‌الاسلام حمید رسایی در پایان تأکید کرد: غربی‌ها به سیگنال‌های غلطی که برخی جریانات سیاسی و چهره‌های پیر، خسته و شکست‌خورده می‌فرستند دل خوش نکنند و مانند دفعات قبل با طناب آنها به درون چاه نروند که جز افتضاح، مجدداً نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت.

*بررسی «واکنش منفعلانه دستگاه دیپلماسی به اقدامات ضدایرانی اتحادیه اروپا» در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال واکنش‌های منفعلانه وزارت امور خارجه در برابر اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه مقامات غربی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این واکنش‌های منفعلانه وزارت خارجه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین مکاتبات لازم با وزارت امور خارجه در رابطه با چگونگی اتخاذ مواضع از سوی وزارت خارجه در قبال مواضع گستاخانه و ضدایرانی اتحادیه اروپا با این وزارتخانه انجام و سوالات لازم از این باره از مقامات وزارت امور خارجه پرسیده می‌شود.

*بررسی قطعنامه پارلمان اروپا در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی / دولت و مجلس اجازه دخالت در امور ایران را به احدی نخواهند داد

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قطعنامه مداخله جویانه در پارلمان اروپا در ارتباط با ایران گفت: همه ابعاد این موضوع دخالت آشکار در امور داخلی ایران است و کمیسیون امنیت ملی در اولین جلسه خود در سال ۹۳ این موضوع را مورد بحثو بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر اتحادیه اروپا فکر می‌کند که با اینگونه اقدامات می‌توانند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران تنظیم کنند، باید بدانند که در کج‌راهه‌ای قرار گرفته‌اند که بی‌تردید به نتیجه نخواهند رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این اقدام پارلمان اروپا با تحریک صهیونیست‌ها و عناصر مخالف روند جدید سیاست گذاری اتحادیه اروپا نسبت به جمهوری اسلامی ایران که منجر به سفر تعداد زیادی از وزرا و مسئولین عالی‌ر‌تبه این کشورها در حوزه پارلمانی شد، صورت گرفته و این توطئه یک توطئه صهیونیستی است و توسط افراد صاحب نفوذ در پارلمان اروپا طراحی شده بود.

بروجردی اضافه کرد: البته این کار با هر دلیلی که صورت گرفته باشد غیر قابل قبول و مردود است و دخالت آشکار در امور داخلی ایران به شمار می‌رود و در جمهوری اسلامی ایران نه دولت و نه مجلس اجازه هیچ دخالتی را به طرف اروپایی نخواهد داد.

بروجردی افزود: وزارت امور خارجه باید با فراخوان رئیس اتحادیه اروپا در تهران مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصویب این قطعنامه را به آنها اعلام کند و به آنها تفهیم کند که چنین اقداماتی هرگز جواب نخواهد داد و تفهیم این موضوع که چنین کالایی در بازار ایران خریداری ندارد به اروپایی‌ها وظیفه وزارت امور خارجه است.

*وزارت‌خارجه نسبت به قطعنامه مداخله‌جویانه اروپا واکنش نشان دهد / مجلس سکوت نخواهد کرد

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خانه ملت در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا درباره کشورمان گفت: این قطعنامه ابعاد متعددی دارد که ما باید برای هر کدام واکنش خاصی را از خود نشان دهیم.

وی بر لزوم واکنش قاطعنامه وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی در قبال قطعنامه اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت: وکلای ملت در اولین جلسه خود نسبت به این قطعنامه واکنش نشان خواهند داد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالت خارجی در مسائل داخلی خود را نپذیرفته و به شدت محکوم می‌کند، اظهار داشت: دخالت‌های اینچنینی نشان‌ دهنده خوی استکباری دولت‌های غربی است، آنها تصور می‌کنند می‌توانند به ایران فشار بیاورند در حالی که هیچگاه اینگونه نخواهد بود و مردم ایران تسلیم سیاست‌های زیاده‌خواهی آنان نخواهند شد.

زاهدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با شعار «نه شرقی، نه غربی» به پیروزی رسید، خاطر نشان کرد: مردم در انقلاب به دولت‌های غربی «نه» گفتند و مسئولان نیز به تبع مردم هیچگاه تسلیم چنین قطعنامه‌هایی نخواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با عزمی جدی‌تر در مسیر خود حرکت خواهد کرد، گفت: مردم هیچگاه مقابل استکبار کوتاه نیامده و اجازه نخواهند داد آنها در مسائل داخلی کشورمان دخالت کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید در واکنش به این قطعنامه، بیانیه‌ای صادر کند، خاطر نشان کرد: عواقب چنین قطعنامه‌هایی باید به طرف غربی گوشزد شود؛ این قطعنامه می‌تواند در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و همچنین روابط کشورمان با دول اروپایی آثار منفی داشته باشد.

زاهدی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی بارها موضع خود را در قبال دخالت‌های بیگانگان به منصه ظهور رسانده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی یک مجلس ولایی است و به شدت مقابل مداخله‌های خارجی حساس بوده و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه اروپاییها جامعه ایران را به درستی نمیشناسند، تصریح کرد: آنها اطلاعات غلطی از واقعیتهای ایران دریافت کردهاند و به همین دلیل بر پایه آن اطلاعات غلط تصمیمگیری میکنند؛ ملت ایران پیرو سیدالشهدا هستند و هیچگاه تسلیم زورگویی نخواهند شد.