حميدرضا ترقي، با بيان اينكه تاكيدات حضرت امام(ره) در مورد مسائل جهان اسلام روي چند محور دور ميزند، گسترش و حفظ وحدت سياسي در جهان اسلام و ميان ملتهاي اسلامي و دولتهاي اسلامي را از جمله اين محورها عنوان كرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنین تشکیل حزب مستضعفین در سراسر جهان اسلام در جهت دفاع و حمایت از مستضعفان جهان اسلام و حتی غیرمسلمان تاکید بر پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین و مقابله با اسرائیل به عنوان غده سرطانی در قلب جهان اسلام و ضرورت تلاش ملت‌های اسلامی برای از بین بردن این غده سرطانی و در ادامه مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا و جلوگیری از سلطه‌طلبی و توسعه‌طلبی این کشور در جهان و خصوصا منطقه خاورمیانه از دیگر محورهای مورد توجه حضرت امام در مورد مسائل جهان اسلام است.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این‌که به جز تشکیل حزب مستضعفین در مورد هیچ کدام از سیاست‌های عنوان شده غفلت و بی‌توجهی صورت نگرفته است، اظهار کرد: در مورد مسائل داخلی هم سیاست‌های حضرت امام(ره) در توجه به اسلام برای اداره کشور، همچنین توجه به جایگاه ولایت فقیه برای حفظ مسیر صحیح انقلاب و آرمان‌های مقدس آن و عدم تفکیک دین از سیاست در اداره کشور قابل اهمیت است.

وی افزود: در کنار این مسائل باید تاکید حضرت امام(ره) در جاری شدن اسلام در تمامی ارکان نظام چه در بعد دولت‌سازی و چه در بعد جامعه‌سازی اسلامی و حفظ آزادی در چارچوب اسلام در عرصه سیاسی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

ترقی مقابله با جریان‌های نفاق‌افکن در داخل کشور و جلوگیری از آلوده شدن مسوولان اجرایی کشور به دنیاپرستی، اشرافی‌گری و مادی‌گرایی را از دیگر موارد مهم در اندیشه حضرت امام قلمداد و اظهار کرد: علی‌رغم این‌که طی ۳۰ سال گذشته دولت‌هایی تلاش کردند از این خطوط عدول کنند اما به نظر می‌رسد رهبری معظم انقلاب اسلامی در داخل این چارچوب نظام را هدایت و مدیریت می‌کند.

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با بیان این‌که در مقاطعی مثل دولت سازندگی گرایش به اشرافی‌گری و دور شدن از مستضعفان ایجاد شد و در دولت خاتمی نیز گرایش به سمت آزادی‌های لیبرالی و غیراسلامی پدید آمد، تصریح کرد: این در حالی است که با کنترل مقام معظم رهبری در دولت نهم، مسیر مورد نظر به طور کامل به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی برگردانده شد و اجازه انحراف از مسیرهایی که حضرت امام تبیین کردند داده نشد.

وی همچنین بازتعریف اندیشه‌های سیاسی و اعتقادی حضرت امام(ره) را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: البته اگر در برخی موارد این اندیشه‌ها نیازمند بازخوانی و بازتعریف و بازنگری باشد در حوزه اختیارات ولی فقیه زمان است که بر اساس تئوری اجتهاد پویا که حضرت امام آن را بنیانگذاری کردند متناسب با شرایط زمان و مکان انجام خواهد شد. ولی چون عمده اندیشه حضرت امام خمینی به الگوی علوی، نبوی و سیره اولیای الهی برمی‌گردد نیازمند بازنگری در این راستا دیده نمی‌شود.

ترقی در ادامه تاکید کرد: ما باید برای نهادینه کردن اندیشه، تفکر و عملیاتی کردن آن به سمت قانونی کردن این اندیشه‌ها پیش برویم و صرفا نبایستی به استفاده هدایتی و ارشادی از سوی مبلغان اکتفا کرد.

وي گفت: به جاي اينكه در مقاطع خاص به صورت احساسي انديشههاي حضرت امام(ره) را بازخواني كنيم بايد دستگاه قانونگذاري ما اين انديشهها را با طرحها و لوايح مختلف به سمت اجرايي شدن سوق دهد.