منوچهر متکی یکشنبه شب در دیدار با جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طی چندین ماه گذشته خیلی ترغیب شدم که حرفی را بزنم ولی تمرین نگفتن کردم چرا که برای گفتن ونگفتن باید دلیل غیرشخصی داشت و ورود من به این بحث جنبه شخصی پیدا می کند.

به گزارش مهر، وی درخصوص دلایل سفر به سنگال یادآور شد: علت اصلی سفر مشکلی بود که در یکی از معاملات ایران با کشور گامبا روی داد.

وزیر سابق وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت بیشترین مذاکرات را با مسئولان کشور سنگال انجام دادیم افزود: پس از ۲۸ روز قرار شد به کشور سنگال سفر کنیم که در این راستا پس از وارد شدن به این کشور طی ۲۴ ساعت چندین مذاکره با مسئولان ارشد این کشور داشتم.

وزیر سابق امور خارجه ایران گفت: زمانی که با رئیس جمهور سنگال در حال گفتگو بودم کاغذی را به او رساندن که پس از آن بود که رئیس جمهور دگرگون شد و از من تقاضای چند دقیقه استراحت کرد که پس از دقایقی به اتاق جلسه برگشت و به من قول داد که بدون مشورت با من هیچگونه اقدامی انجام ندهد.

وی با اشاره به اینکه در هنگام غذاخوردن از برکناری خود مطلع شدم افزود: پس از اینکه جواب درستی از رئیس جمهور سنگال دریافت کردم به همراه وزیر امور خارجه سنگال به محل غذاخوری رفتیم که پس از دقایقی وزیر امور خارجه سنگال خبر برکناری من را از طریق لب تاب مشاهده کرد و حال دچار دگرگونی شده بود که چگونه این خبر را به من بدهد و من که خبری از این اتفاق نداشتم از یکی از مدیرکل های همراه دلیل این دگرگونی را سئوال کردم که آن موقع متوجه این تغییر و تحول شدم.

متکی ادامه داد: پس از اینکه موضوع را متوجه شدم این من بودم که به وزیر امور خارجه سنگال دلداری دادم.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همزمانی حضور او و خانم کلینتون در یک جلسه باعثبرکناری او نشده است گفت: از اینکه ما دو نفر در یک جلسه حضور داشته باشیم چیز عجیبی نیست و البته در چنین جلسه ای همه افراد با یکدیگر حال و احوال می کنند که در این راستا خانم کلینتون به من سلام کرد ولی جواب سلام من را نشنید که پس از خارج شدن از محل گفتند که متکی جواب سلام را نداده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات دولت در چندین ماه گذشته گفت: در ماههای پایانی دولت نهم و گذشت مدتی از دولت دهم دو مقوله در خصوص فضای سیاسی کشور اتفاق افتاد که شامل مباحثانحراف و التزام بود.

وزیر سابق امور خارجه ایران ادامه داد: دو ماه قبل از شروع به کار دولت دهم بحثمعاون اول مطرح شد که رهبری پس از چهار سال که از دولت نهم گذشته بود یک مرتبه در این راستا حکم حکومتی صادر کردند که با وقفه ای یک هفته ای این دستور اجرایی شد و مرتبه دوم نیز بحثوزیر اطلاعات بود که پس از این هم برکناری و جایگزینی وزرا از جانب رئیس جمهور رهبری در این راستا نیز نظر خود را اعلام کردند.

متکی تاکید کرد: وزیر اطلاعات به طور مستقیم حکم خود را از جانب رهبری دریافت کرده بود و به دلیل اینکه این وزارتخانه به طور کامل به کشور تعلق دارد رهبر انقلاب صلاح دیدند که این تغییر انجام نشود که این دستور نیز با قهر کردن رئیس جمهور همراه شد که بعدها این قهر را دورکاری نامیدند.

سیاست خارجی ایران در خصوص مسلمانان تغییر نمی کند

وزیر سابق امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیاست خارجی ایران در مقابل مسلمانان کشورهای مختلف تغییر نکرده و تفاوت ندارد افزود: تفاوت و تضاد در سیاست خارجی ایران وجود ندارد بلکه در برخی از مواقع نوع حمایتها متفاوت است.

متکی ادامه داد: بحثحمایت از مسلمانان و مستضعفین باید دارای یک رویکرد باشد ولی ممکن است که این حمایتها تفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت و نوع حمایت ایران از مردم سوریه تاکید کرد: حمایت ایران از مردم سوریه نیز انجام شد ولی باید توجه داشت که مطالبات مردم سوریه مشکل دولت و مردم است که دولت سوریه نیز باید به آنها توجه کند و در این راستا به روش مشت و درفش روی نیاورد.

وی در خصوص وضعیت خارجی ایران تصریح کرد: ما بدنبال تنش زایی در سیاست خارجی نیستیم بلکه نفی سلطه نخستین پایه دیپلماسی اصولگرایانه است.