به گزارش افكار به نقل از فارس ،حجتالاسلام سيدجواد موسويهوايي در نخستين همانديشي "تدوين ضوابط جانمايي، طراحي و احداث معارف اسلامي " اظهار داشت: عقلانيت ديني كسي كه در مدراس معارف اسلامي تربيت ميكنيم بايد رشد يابد و سيستم ساختماني اين مدارس طوري طراحي شود كه متفاوت با تمدن غرب باشد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی توجه به رشد احساس و عاطفه و ادب در احداثاین مدراس را از دیگر موارد لازم دانست که باید مورد توجه مهندسین و مسئولان این مدارس قرار گیرد.
وی تصریح کرد: دانش‌آموزان باید طوری رشد پیدا کنند که معلم خود را تکریم کنند و احساس و عاطفه و ادب آنان به طور متعادل رعایت شود.
موسوی‌هوایی توجه به ابتکار و نوآوری در ساخت کالبد این مدارس، ایجاد فضای آرامش‌بخش و بدون اضطراب را از نکته‌های دیگری دانست که در احداثمدارس معارف اسلامی باید به آن توجه شود.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مدارس معارف اسلامی باید ارتباط با اهل بیت(ع) و معارف عالیه آنان را برای دانش‌آموزان مهیا کنند و با اهل بیت ارتباط عمیق‌تری بگیرند.
وی ایمان، عشق به انقلاب و دفاع از ارزش‌های آن را در نحوه احداثاین مدارس ضروری دانست و گفت: ما احتیاج به انقلاب بزرگ در مدارس داریم، ایمان و عشق به انقلاب و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب یکی از مرکزیت‌های رشد دانش‌آموزان است.
موسوی‌هوایی با بیان دیگر عواملی که باید در احداثمدارس معارف اسلامی مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: نکته مهم دیگر مسئله رشد حالت عبادت، دعا و تعبد است که باید رشد پیدا کند و کالبدسازی مدارس طوری باشد که بچه‌ها به آن ترغیب شوند.
وی ادامه داد: موارد مورد نیاز آموزشی، پروررشی و فوق برنامه از دیگر موارد قابل توجه در این مدارس است و باید استانداردهای آموزشی، پرورشی و فوق برنامه از لحاظ کالبدی رعایت شود.
معاون آموزشی پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی توجه به سرفصل‌های درسی را نیز در توجه به احداثمدارس معارف اسلامی مهم خواند و گفت: کالبد سرفصل‌های درسی باید متناسب با نوع کلاس از قبیل، اخلاق فیزیک و ادبیات تغییر یابد و در این فضاها از لحاظ آموزشی از ضوابط استفاده شود و سرفصل‌ها باید نزدیک به معارف اسلامی باشد.
وی با تاکید بر اینکه مدارس دخترانه و پسرانه معارف اسلامی باید از یکدیگر تفکیک یافته و کالبد آن متفاوت باشد، افزود: باید محوطه‌سازی مدارس برای دختران طوری باشد که دختران احساس راحتی کنند و ویژگی‌های کالبدی این مدارس باید فنی‌تر در نظر گرفته شود.