روحانی: در مسائل سیاسی زود رو در روی هم قرار می‌گیریم

به گزارش افکارنیوز، رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری به مناسبت روز گرامیداشت مقام معلم با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان گفت: ما در جامعه‌ای هستیم که باید به جوان و نوجوان مدارا، تحمل و سعه صدر را با بیان و عمل خود بیاموزیم.

روحانی با بیان اینکه جامعه ما در برخی موارد بی‌تحمل است، گفت: آستانه تحمل در کشور ما پایین است و ما در زندگی شخصی و سیاسی زود رو در روی یکدیگر قرار می‌گیریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم که چگونه می‌توان در کلاس درس سعه صدر، تحمل و دوری از افراط‌گری را به دانش‌آموزان یاد بدهیم و بگوییم که چطور یک جوان باید جامعه‌پذیر باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی یک جامعه تعاونی است، اظهار داشت: اینطور نیست که هر کس در این جامعه به فکر خود و خانواده‌اش باشد.

روحانی با اشاره به جایگاه و شخصیت شهید مطهری در پذیرش نقد و سعه صدر اظهار داشت: الگوی ما در معلمی شهید مطهری بودند که دنیایی از صبر و تحمل داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه معلمان در دفاع از کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: این همان مسئله‌ای است که نشان می‌دهد معلم ما آماده ایثار برای ملت خویش است.

روحانی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر کسالت‌آور بودن برخی دروس در دوره دبیرستان که برای رئیس‌جمهور ارسال شده، گفت: در این گزارش‌ها تأکید شده که برخی دروس دوره دبیرستان کسالت آور بوده و دانش آموز با ذوق درس را ادامه نمی‌دهد.

رئیس‌جمهور خواستار بررسی معضل دیپلم ردی‌ها شد و تأکید کرد: این مسئله باید مورد بحثو بررسی قرار گیرد و من نیز بر این مسئله تأکید دارم.

روحانی با بیان اینکه افراطی‌ها و آنهایی که می‌خواستند فرهنگ بیگانه غالب شود راه اعتدال را تحمل نمی‌کردند، افزود: هیچ وقت شهید مطهری در این فکر‌ها نبود که آنها راجع به او چه می‌گویند و آنچه برای دین، ملت و جوانان فکر می‌کرد وظیفه‌اش است انجام می‌داد.

رئیس جمهور با اشاره به کتاب داستان راستان شهید مطهری یادآور شد: برخی مواقع آدم در جایی قرار می‌گیرد که باید با زبان و منطق آنها حرف بزند و برای شهید مطهری مهم نیست که بگویند آیت‌الله قصه نوشته است. آن روز لازم بود و امروز هم لازم است.

وی تأکید کرد: باید ببینیم چه نکته‌ای در جامعه ما لازم است تا آن را مطرح کنیم تا جامعه در مسیر درست پیشرفت و تحول مثبت قرار گیرد؛ جامعه ما مشکلات زیادی دارد و بهبود زندگی مردم باید مدنظر جامعه باشد.

روحانی با بیان اینکه معلمان و اساتید دانشگاه و همه مردم در سراسر کشور امروز بار رسالت سنگینی به دوش دارند یادآور شد: ‌ما می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. مسیر سخت است اما شدنی است. بگذاریم امید و نشاط مردم سر جایش باشد و مردم در صحنه باشند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم و روابط مان را با دنیا بهتر کنیم، یادآور شد: می‌توان تجارت خود را با دنیا آسان‌تر و بهداشت و درمان را بهتر و فناوری علمی را راحت‌تر به کشور وارد کرد و محیط زیست را نیز بهبود بخشید.

وی ادامه داد: ‌ برای معضل آلودگی هوا یا کمبود آب و نبود آب در بعضی‌ جاها باید بجنگیم و پیروز شویم به شرط آنکه همه به صحنه بیایند.

روحانی بر همین اساس گفت که رقابت حزبی، جناحی و نقد اشکال ندارد اما اصل برای ما منافع ملی، فرهنگ ایرانی - اسلامی و هویت اسلامی - ایرانی نسل جوان باشد؛ این اصول و اهداف را از یاد نبریم در این صورت موفق خواهیم شد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام فرهنگ خطاب به معلمان نیز خاطرنشان کرد: بار فرهنگ بر دوش شماست و امسال به صورت مضاعف باید تلاش کنید و نکته‌هایی که در مهرماه به آنها اشاره کردم اکنون هم مطرح می‌کنم. خواندن بیشتر، کتاب خواندن، ‌نوشتن، زنگ کتابخوانی و انشا و زنگ گفت‌وگو برای سال‌های آخر بسیار اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال نیز در حد توان‌مان تلاش کردیم، گفت: ‌ ما در بودجه امسال تلاش کردیم هر مقدار در توان داریم به این بخش کمک کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان مدیریت ۷۰۰ میلیارد را به بازنشستگان اختصاص داده است، گفت: برای ۴۵ نفر از معلمین هم هدیه خودرویی مدنظر قرار گرفته تا تقدیم آنها کنیم.