ضرب الاجل ظریف به ۱ + ۵ در مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، اوایل آذر ماه سال قبل بود که تیم مذاکره کننده ایرانی در خبری کوتاه اعلام کرد ایران با ۱ + ۵ به توافق رسیده است و تحریم ها در هم شکسته می شود. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر اساس توافق ایران و ۱ + ۵ حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز، فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

این در حالی بود که هنوز پیش نویس توافقنامه ژنو منتشر نشده بود و بسیاری منتظر بودند تا برکات این توافق را بچشند. با منتشر شدن متن توافقنامه مشخص شد که ایران در قبال کاهش چشمگیر فعالیت های هسته ای خود نتوانسته است آنطور که باید تحریم ها را بشکند.

طی ماه های بعد تحریم های جدیدی نیز علیه ایران وضع شد که وضعیت رابطه ایران و آمریکا را وخیم‌تر می کرد و رهبری نیز بارها اعلام کرده بودند که به مذاکرات خوشبین نیستند. مذاکرات ایران با ۱ + ۵ ادامه پیدا کرد و قول های همکاری همچنان بیشتر شد.

برخی از کارشناسان از ابتدا به مذاکرات خوشبین نبوده و اعلام کردند که برنامه هسته ای ایران تنها یک بهانه است و بهانه های زیادی مانند وضعیت حقوق بشر در ایران، حضور ایران در منطقه، موشک ها و … نیز برای غرب وجود دارد تا از این طریق تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

تا حدودی این پیش بین یها به واقعیت تبدیل شد و قطع‌نامه حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران نشان می داد که بهانه های غرب یکی یکی در حال رو شدن است.

در این راستا برخی از شنیده ها حاکی از آن است که در یکی از دوره‌های اخیر مذاکرات ایران با ۱ + ۵، موضوع موشک‌های بالستیک کشور و بحثحقوق بشر در ایران نیز مطرح شده است.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه کشورمان پس از این موضوع به شدت عصبانی شده است و به طرف های مذاکره کننده فقط تا تیر ماه برای دستیابی به توافق جامع و نهایی مهلت داده است و گفته است: ما باید به تهران پاسخ بدهیم و در غیر این صورت ادامه مذاکرات منتفی است.

باید منتظر ماند و دید که در نهایت مذاکرات ایران و ۵+۱ منجر به شکست تحریمها می شود و ایران می تواند به یک تعامل سازنده با غرب برسد و یا اینکه غرب همچنان بر سر مواضع مستکبرانه خود علیه ایران می ماند.