اوباما ملزم به گزارش‌دهی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران شد

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داده نمایندگان کنگره در حال آماده‌سازی لایحه‌ای هستند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را ملزم به گزارش دهی درباره جنبه‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای به کنگره این کشور می‌کند. این لایحه را قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا تدوین کرده‌اند.

لایحه مورد نظر که نسخه‌ای از آن در اختیار پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» قرار گرفته گامی برای اعمال فشار قانونی برای کاخ سفید برای گزارش‌دهی درباره توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

این لایحه که متن آن را «جکی والروسکی»، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا نوشته است در صورت تصویب اوباما را ملزم می‌کند علاوه بر افشای جزئیات توافق موقت هسته‌ای با ایران(توافق ژنو)، درباره توافق جامع هسته‌ای هم به آن نهاد آمریکایی گزارش ارائه دهد.

گزارش درباره میزان پایبندی ایران به توافق موقت ژنو از جمله دیگر مفاد طرح شده در این لایحه است که بر اساس آن آن رئیس جمهور آمریکا باید ارزیابی خود از میزان پایبندی ایران به تعهداتش در این توافقنامه را در قالب گزارشی به کنگره ارائه کند.

پایگاه فری‌بیکن این لایحه را واکنشی به تلاشهای قبلی دولت اوباما برای گریز از نظارت‌های کنگره آمریکا می‌داند و از اینکه دولت اوباما نمایندگان را در جریان کامل مفاد توافق هسته‌ای قرار نداده انتقاد کرده است.

فریبیکن همچنین به نقل از منابعی در داخل مجلس نمایندگان آمریکا که تحت سلطه جمهوریخواهان است نوشته انتظار میرود لایحه مذکور با استقبال گسترده نمایندگان روبرو شده و به راحتی تصویب خواهد شد.