تدابیر دفاعی رهبر انقلاب؛ مهم‌ترین ظرفیت برای تامین امنیت ملی

به گزارش افکارنیوز، سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا امروز در دومین همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، با بیان اینکه سلام مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای را به تک تک شما حاضران، صاحبان مقاله‌های علمی می‌رسانم، صمیمانه از برگزارکنندگان این همایش و وزیر مومن، خردمند و شجاع دفاع سردار دهقان و حجت‌الاسلام قندهاری تشکر می‌کنم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: از نظر بنده هدف اساسی و غیرقابل تغییر هر حکومتی حفظ نظام سیاسی، استقلال، تمامیت ارضی، حفظ منافع، ارزش‌های حیاطی و هویت ملی آن کشور و ملت است و چیزی که این هدف‌ها را مورد خطر قرار دهد، انواع تهدیدات است.

وی با بیان اینکه طیف و هویت تهدیدات دگرگون شده که از جمله آن جنگ سایبری و نیمه سخت و سخت گرفته تا تهدیدات زیست‌محیطی است، خاطرنشان کرد: تهدیدات ممکن است یک کشور و نظام سیاسی را تغییر دهد و یا استحاله کند و یا ممکن است باعثسقوط نظام سیاسی کشورها شود و یا در امنیت ملی کشورها رخنه به وجود بیاورد.

سرلشکر صفوی به تعریف امنیت ملی پرداخت و افزود: امنیت ملی شرایط و فضایی ملی و بین‌المللی که یک ملت در چهارچوب آن می‌توانند اهداف حیاتی موردنظر را در سطح ملی و بین‌المللی گسترش دهند و یا در مقابل انواع تهدیدات بتوانند خود را حفظ کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه عنوان سخنرانی بنده «اصول دیپلماسی دفاعی در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری در عرصه روابط بین‌الملل» است، اظهار داشت: دیپلماسی دفاعی از دیدگاه حضرت آقا چیست؟ اولین اصل نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و مقابله با امپریالیسم جهانی است. اصل دیگر تعامل بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر است. باید به اصل حمایت از مظلومان جهان، اصل استمرار نه شرقی و نه غربی و خودباوری ملی و دفاع هوشمندانه در مقابل تهدیدات جدید اشاره کرد.

وی به برداشت‌های خود پیرامون اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: خدا را شاکرم که بعد از امام(ره) خداوند نعمت بزرگ دیگری همچون رهبر معظم انقلاب را به ما دادند. از این‌رو ملت ما و بنده از اینکه رهبری حکیم، قدرتمند، نواندیش، نظریه‌پرداز، زمان‌شناس، ژرف‌نگر و مجتهد را داریم خدا را شاکریم.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: اندیشه‌های دفاعی حضرت آقا می‌تواند تدوین دکترین دفاعی ایران و راهنمایی برای ملل مسلمان جهت رسیدن به استقلال و استعمار خارجی باشد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تصریح کرد: ثمرات اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب عمق‌بخشی دفاع از انقلاب و کشور عزیزمان ایران و فراتر از مرزهای ایران و تهدیدات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است.

وی اضافه کرد: شکست راهبردها و سیاست‌های غربی، عربی و صهیونیستی در تحولات منطقه(سوریه، لبنان و عراق) می‌توان در انعکاس اندیشه‌های حضرت آقا جست‌وجو کرد. به همین جهت تدابیر دفاعی آقا مهم‌ترین رکن اقتداربخشی و ظرفیت برای تامین امنیت ملی ایران است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و رهبری به دنبال صلح مبتنی بر عدالت در جهان هستند، اظهار داشت: آقایی که ما منتظرش هستیم، برای صلح جهانی می‌آید ضمن اینکه جمهوری اسلامی ضامن ثبات، صلح و امنیت خلیج فارس است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: ایران اسلامی قدرتمند و توان دفاعی او در جهت وحدت جهان اسلام و دفاع از کشورهای اسلامی است و قدرت دفاعی هم مبتنی بر اراده ملت و موقعیت ژئوپلتیک است ضمن اینکه باید تجارب دفاع ۸ ساله را به آن اضافه کرد.

وی با بیان اینکه در اوایل جنگ دو خط سیاسی وجود داشت، افزود: خط اول می‌گفت برای اینکه عراق را بیرون کنیم باید با آمریکا کنار بیاییم و راس این خط رئیس‌جمهور وقت بود و خط سیاسی دیگر می‌گفت باید به پشتوانه ملت عراق را بیرون کنیم و آن خط سیاسی به رهبری حضرت آقا بود.

سرلشکر صفوی افزود: امیدوارم اسناد شورای دفاع منتشر شود تا بدین وسیله اندیشه‌های دفاعی آقا را درک کنیم برخی از این اسناد طبقه‌بندی شده است و من آنها را خوانده‌ام.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا خاطرنشان کرد: آمریکا به کویت حمله کرده بود و باید مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری را در این باره مرور کنیم. بسیار خردمندانه است.

وی با بیان اینکه در منطقه ما شاهد دو جنگ افغانستان و اشغال عراق بودیم، افزود: تدابیر دفاعی رهبر معظم انقلاب باعثشد کشور از خیزی که آمریکا برداشته بود امن باقی بماند چرا که بوش در کتاب خاطرات خود نوشته بود، می‌خواستیم به سراغ ایران هم بیاییم.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه کمر آمریکا در این دو جنگ شکسته شده است، افزود: قبل از انتخابات اخیر آمریکا نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا رفت و اوباما او را به بیمارستانی که در آن تلفات جنگ بود، برد و گفت: این تلفات نتیجه جنگ ما در عراق است به همین جهت دیگر در هیچ جنگی مثل عراق و افغانستان شرکت نخواهیم‌ کرد.

در این مراسم سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شرکت داشتند.