به گزارشافکارنیوز، محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل ادعای نخست‌وزیر سابق اسرائیل مبنی بر توان نظامی آمریکا در یک‌شبه خاتمه دادن برنامه هسته‌ای ایران، گفتگوی هفته آینده وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل درباره مسئله هسته‌ای ایران، حضور وزیر دفاع آمریکا بعد از شش سال در نشست شورای همکاری خلیج، مسائل باقیمانده در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران، و تلاش نتانیاهو برای متقاعد کردن ژاپن به ادامه تحریم‌ها علیه ایران می‌شود.


دبکافایل/ایهود باراک: آمریکا می‌تواند در کم‌تر از یک شب کار برنامه هسته‌ای ایران را تمام کند

ایهود باراک نخست‌وزیر سابق اسرائیل خطاب به مؤسسه سیاست‌‌های خاور نزدیک واشینگتن گفت که اگر اوباما دستور صادر کند، حمله نظامی آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران " تنها بخشی از یک شب " طول می‌کشد.وی تصریح کرد که این عملیات از حمله برنامه‌ریزی شده سال گذشته برای از بین بردن زیرساخت‌های سلاح‌های شیمیایی بشار اسد ساده‌تر خواهد بود.

اسرائیل

باراک افزود: "دولت آمریکا هدف خود را از"جلوگیری از دسترسی ایران به ظرفیت نظامی هسته‌ای"به"جلوگیری از دسترسی ایران به ظرفیت نظامی هسته‌ای در دوره ریاست‌جمهوری اوباما " تغییر داده است." وی همچنین گفت: آمریکا طی سال‌‌های گذشته " تصور می‌شود که ضعیف شده است. "

هاآرتص/ وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به اسرائیل سفر می‌کند

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به اسرائیل سفر و با موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل دیدار می‌کند.طی این دیدار قرار است یعلون و هیگل درباره مسائل استراتژیک مهم در منطقه از قبیل برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند.سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا هم روز جمعه سفر خود به اسرائیل را خاتمه داد و گفت: " هیچ شکی نیست. تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تغییر ناپذیر و آهنین است. "

اسرائیل



دبکافایل/چاک هیگل در سفر قریب‌الوقوعش به خاورمیانه با انتقاد علیه سیاست‌‌های منطقه‌ای آمریکا مواجه می‌شود

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا دوشنبه به عربستان سعودی سفر می‌کند تا در نشست وزرای دفاع کشورهای شورای همکاری خلیج شرکت کند.وی اولین وزیر دفاع آمریکاست که طی شش سال گذشته در این نشست شرکت می‌کند. این غیبت طولانی نشان از سیاست عدم دخالت نظامی دولت اوباما در خاورمیانه و فاصله گرفتن سیاسی واشینگتن و منطقه دارد.

تفکر غالب در پایتخت‌های خاورمیانه این است کهباراک اوباما شعار " بعد از من سیل می‌آید " را اتخاذ کرده و می‌خواهد رئیس‌جمهور بعدی را با ایرانی مواجه کند که کاملاً ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را دارد.همین موضوع است که عربستان سعودی و اسرائیل به هیچ وجه نمی‌توانند بپذیرند، چون به اوباما اجازه می‌دهد تا دو دوره ریاست‌جمهوری خود را با آرمان خالی کردن شانه آمریکا از دخالت‌های نظامی به پایان برساند.

اسرائیل



همین سیاست‌هاست که موجب شد تا هفته گذشته فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران با افتخار اعلام کرد که ایران می‌تواند به راحتی در کم‌تر از یک دقیقه یک ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق کند.اگرچه این ادعا ممکن است واقعیت نداشته باشد، اما همین طعنه پوچ هم حاکی از این اطمینان خاطر است که واشینگتن در مقابل این ادعا نخواهد ایستاد و مانعی بر سر راه رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای ایجاد نمی‌کند.

تایمز اسرائیل/ در حالی که مذاکرات ایران به مرحله نهایی نزدیک می‌شود، مسائل پیچیده‌ای باقی است

ایران و شش قدرت جهانی سه‌شنبه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را در وین آغاز می‌کنند.در عین حال هنوز مسائلی مهم باقی مانده است که باید تا قبل از ۲۰ ژوئیه حل و فصل شود، زمانی که مدت اعتبار توافق موقت شش ماهه به پایان می‌رسد.

مسئله اول غنی‌سازی است.اظهارات دو طرف نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان هنوز هم در این موضوع بزرگ با هم اختلاف‌نظر دارند.کشورهای ۱ + ۵ می‌خواهند ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد و احتمالاً حتی تأسیسات فوردو را تعطیل کند و یا درباره محدودیت در خروجی هرکدام از سانتریفیوژها توافقی حاصل شود. تحقیقات ایران درباره سانتریفیوژهای ۱۵ برابر سریع‌تر هم باید مورد بحثقرار گیرد.

اسرائیل


مسئله دوم نیز رآکتور اراک است.ایران طبق توافق موقت متعهد شد تا ساخت رآکتور هسته‌ای اراک را متوقف کند. این در حالی است که علی اکبر صالحی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران ماه آوریل اعلام کرد که این موضوع با پیشنهاد ایران مبنی بر تغییر در طراحی این رآکتور " عملاً حل شده " است.

مسئله سوم نظارت‌ها است.قدرت‌های جهانی خواستار افزایش و دائمی شدن نظارت‌ها هستند، مثلاً از طریق تعهد ایران به پروتکل الحاقی در توافقنامه نظارت این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

مسئله چهارم ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران است.کشورهای ۱ + ۵ همچنین می‌خواهند که ایران به سؤالات آژانس درباره شواهدی مبنی بر تلاش‌های تهران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای قبل از سال ۲۰۰۳ و احتمالاً بعد از آن پاسخ دهد.ایران قول داده تا قبل از ۱۵ مه مسئله استفاده از چاشنی‌های انفجاری خاصی را برای آژانس توضیح دهد که می‌توانند در سلاح‌های هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

مسئله آخر نیز موشک‌های بالستیک هستند.قدرت‌های جهانی می‌خواهند توافق نهایی شامل ساخت موشک‌های بالستیک توسط ایران هم بشود، موشک‌هایی که می‌توانند کلاهک هسته‌ای هم حمل کنند. در حالی که ایران می‌گوید این مسئله نباید بخشی از مذاکرات هسته‌ای باشد، چون هیچ ارتباطی به برنامه هسته‌ای ندارد.

تایمز اسرائیل/ سایه سنگین ایران بر سفر نتانیاهو به ژاپن

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای گفتگو با همتای ژاپنی خود"شینزو آبه"درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و همکاری‌های اقتصادی به این کشور سفر می‌کند.نتانیاهو احتمالاً درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی به ژاپن فشار خواهد آورد.وی از"آبه"خواهد خواست تا تحریم‌ها علیه ایران را برندارد و موضع اسرائیل را اتخاذ کند، مبنی بر این‌که هیچ چیز جز از بین رفتن کامل برنامه هسته‌ای ایران قابل قبول نیست.

اسرائیل