بانك مركزي در هر كشوري از اركان اصلي اقتصاد آن است كه متاسفانه در سال هاي اخير به دليل نفوذ برخي ديدگاه هاي سياسي انحرافي در اين نهاد پولي شاهد رشد تخلفات در سيستم بانكي خصوصا بانكهاي خصوصي هستيم.

به گزارش مشرق، اولین و مهمترین تخلفی که در بانک مرکزی شاهد آن هستیم اعطای مجوزهای طلایی برای بانکدارانی است که در کارنامه فعالیت های خود جزو بدهکاران بزرگ بانکی کشور بوده اند.

نگاهی به تحولات سال های اخیر در اقتصاد جهان نشان می دهد که ریشه بحران های اقتصادی در سه سال گذشته انحراف در نظام بانکی بوده است و به همین دلیل شاهدیم که استانداردهای بانکی در دنیا از جمله " بازل دو " در حال تغییرات گسترده است.

با این حال گویا مسوولان بانک مرکزی نشسته اند و منتظر بحران بانکی هستند تا اقدام عاجلی جهت جلوگیری از انحرافات گسترده در این سیستم مالی بکنند.

بانک های خصوصی چون " تات "، " آریا " و " گردشگری " با چه ماهیتی توانسته اند در کمترین زمان و با بیشترین رانتها در عرصه اقتصاد کشور عرضه اندام کنند.

در حالی که در سال های گذشته بسیاری از متخصصان کشور به دلیل عدم تجربه بانکی نتوانستند از فیلتر بانک مرکزی عبور کرده و به عضویت هیات مدیره بانکها درایند اما شاهدیم که هم اکنون ریاست هیات مدیره بانکهای خصوصی در اختیار افرادی قرار گرفته که نه تنها تخصصی در این زمینه ندارند بلکه به قول معروف حاجی بازاری هایی هستند که از رانت های سیاسی بهره گرفته و خود را نه تنها بانکدار دیده اند که بر مسند هیات مدیره نظام بانکی کشور تکیه زده اند.

فساد بزرگتری که در بانکهای خصوصی کشور شاهد آن هستیم نحوه تامین مالی حداقل سرمایه برای تاسیس بانک است. از اصول اولیه بانکداری است که سهامدار عمده بانک نمی تواند خود بدهکار سیستم بانکی باشد. به عبارت بهتر در سال های اخیر عده ای با سوء استفاده از شرایط سیاسی کشور توانستند وام های چند صد میلیاردی از نظام بانکی گرفته و همین وام ها را به عنوان آورده برای تاسیس یک بانک جدید و به اصطلاح خصوصی استفاده کنند.

و بالاخره بزرگترين فساد اقتصادي كه هم اكنون در بانك هاي خصوصي شاهد آن هستيم استفاده از سپرده بانكي در جهت منافع سهامداران عمده است.باز هم از بديهيات بانكداري است كه سهامدار عمده در بانك نمي تواند از سپردها در جهت منافع خود استفاده كند.امري كه متاسفانه به دليل غفلت بانك مركزي اكنون به يك رويه در نظام بانكداري كشور تبديل شده است.