دکتر غلامحسین الهام مشاور حقوقی رییس جمهور، روز گذشته در چهاردهمین همایش دفتر پژوهش های فرهنگی که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد در جمع شماری از نخبگان سیاسی و فرهنگی سراسر کشور به تبیین زوایای حکم حکومتی و سوابق آن در تاریخ انقلاب پرداخت.

به گزارش رسا، الهام با اشاره به اینکه دستور رهبری برای ابقای وزیر اطلاعات حکم حکومتی بود گفت: قطعا اگر مقام معظم رهبری در این جریان از حکم حکومتی استفاده نمی کردند نظر ایشان مبنی بر ابقای وزیر تامین نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه عزل وزیر اطلاعات مشکلاتی جدی برای کشور ایجاد می کرد بیان داشت: اگر وزیر اطلاعات کنار می رفت تا زمان معرفی وزیر جدید قطعا کشور دچار مشکلاتی می شد که با ورود رهبری قضیه حل و فصل شد.

الهام با اشاره به نظر امام خمینی(ره) درباره اختیارات ولایت فقیه در حکومت اسلامی گفت: امام از همان اول فرمود آنچه که در قانون اساسی آمده است محدوده اختیارات ولایت فقیه نیست.

مشاور حقوقی رییس جمهور با تاکید بر اینکه حکم حکومتی جزو احکام اولیه است گفت: بسیاری از شبهات مربوط به اختیارات ولی فقیه ناشی از این است که ما این امر الهی را در سیستم حکومت محدود کرده ایم.

وی با اشاره به سابقه صدور احکام حکومتی قبل از انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام به کسانی که قانون کاپیتولاسیون را تصویب کرده بودند، فرمود اگر نماینده بودید من شما را عزل می کردم و این سخن امام چیزی جز حکم حکومتی نبود که از سوی ولی فقیه صادر شده بود.

الهام با اشاره به دستور امام به مردم برای حضور در خیابانها و مبارزه علیه رژیم طاغوت تاکید کرد: این دستور امام که بارها در جریان انقلاب مانند اعلام غیر قانونی بودن شورای سلطنت و راه اندازی و منصوب کردن افرادی برای عضویت در شورای انقلاب تکرار شد از مصادیق حکم حکومتی بود.

این کارشناس حقوق با تاکید بر اینکه امام بسیاری از احکام حکومتی ر ا در چارچوب قانون اساسی انجام می داد بیان داشت: در قضیه مهدی هاشمی و برخی مشکلات قوه قضائیه در سال۶۷ امام مستقیما وارد شده و برای رفع مشکلات مردم دستوراتی را صادر فرمودند.

الهام گفت: وقتی رهبری در یک مسئله ورود می کند جای هیچ مناقشه ای باقی نمی ماند و حکم حکومتی باید اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین اشتباه ما این است که جایگاه ولایت فقیه را در حد قوای سه گانه تنزل داده ایم اظهار داشت: عدم شناخت و آگاهی درست از جایگاه ولایت فقیه باعث می شود که گاهی کشمکش هایی در کارها پیش بیاید که راه حل آن آگاهی بخشی دقیق درباره این نعمت الهی است.