راه ادامه مذاکرات باز است

به گزارش افکارنیوز، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران از تعیین زمان جدیدی برای مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک خبر داد. وی گفت روز شانزدهم ژوئن برای دور جدید مذاکرات تعیین شده است. در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد امکان دستیابی به توافق نهایی در خصوص مسئله هسته ای، وجود دارد.

" رنا شقیر " خبرنگار این شبکه در گزارشی با اشاره به تعیین زمان برای دوره آینده مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک به منظور دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای، افزود: منابع ایرانی اعلام کردند طرفین تصمیم دارند قبل از دور آینده مذاکرات، دیدارهای بیشتری انجام دهند. این در حالیست که دور چهارم این مذاکرات نتایج قابل قبولی نداشت ولی هیچ یک از طرف‌های شرکت کننده راه دستیابی به توافق را نبستند.

در ادامه گزارش آمده است: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بر ضرورت کنار گذاشتن توهمات تاکید کرد و در توئیتر اعلام کرد نباید فرصت به دست آمده را مثل سال ۲۰۰۵ از دست داد. هیأت های آمریکا و فرانسه در دور اخیر مذاکرات خواستار بررسی مسئله موشک‌های بالستیک ایران قبل از نوشتن پیش نویس توافقنامه نهایی شدند که هیأت مذاکره کننده ایرانی با چنین چیزی مخالفت کرد.

منابع ایرانی تاکید کردند هر چند ایران برای از بین بردن همه نگرانی ها آماده است اما به بهانه از بین بردن نگرانی های غرب اجازه تحقق اهداف دیگر را نمی دهد. در همین حال محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران اعلام کرد موشک های بالستیک و بقیه تجهیزات دفاعی جزء خطوط قرمزی است که نمی توان آنها را سر میز مذاکرات هسته ای بررسی کرد.

در ادامه گزارش آمده است: در همین چارچوب مجله نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد هنوز اختلافاتی درباره برخی مسائل اساسی و بخصوص غنی سازی اورانیوم در ایران وجود دارد و همین امر باعث شد عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هیأت ایرانی از احتمال تمدید مذاکرات پس از بیستم ژوئیه آینده که مهلت توافقنامه موقت شش ماهه به پایان می رسد، خبر دهد.