مذاکرات ایران و عربستان به سود کیست؟

به گزارش افکارنیوز، " گرم بنرمن " در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحره در واشنگتن درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته ای مسئله ای دشوار و چالشی برای دو طرف مذاکره به شمار می‌رود. همچنین افکار عمومی ایران و غرب و دوستان کشورهای غربی ملاحظاتی درباره این مذاکرات دارند.

بر اساس اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی می توان گفت این احتمال زیاد وجود دارد که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد. در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد به سود اقتصاد ایران خواهد بود و تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد..

بنرمن در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از درخواست عربستان از وزیر خارجه ایران برای سفر به ریاض چیست، گفت: هر زمانی که ایرانی ها و سعودی ها با یکدیگر مذاکره کنند نتیجه خوبی حاصل شده است و امیدوارم این بار نیز شاهد این نتایج مثبت باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است توافق هسته ای میان ایران و آمریکا به بن بست برسد، گفت: یکی از مشکلات کنونی در مذاکرات هسته ای با ایران این است که جمهوریخواهان درباره اقدامات ایران شک و تردید دارند. برخی از اعضای مجلس سنا به دنبال تشدید تحریم های ایران هستند چرا که به این کشور بی اعتمادند و باید دولت آمریکا به این سناتورها اطمینان بدهد. برخی از کشورها نیز از دیدگاه های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تعامل با ایران حمایت می کنند.

بنرمن درباره نتیجه سفر هیئت ائتلاف مخالفان نظام سوریه به آمریکا و در پاسخ به این پرسش که چرا این کشور سیاست قاطعی در تعامل با بحران سوریه ندارد، گفت: هیچ مقامی در واشنگتن درباره مصیبت های انسانی بحران سوریه نگران نیست. مشکل در این است که گروه های مخالف نظام سوریه یکپارچه نیستند و باید این گروه ها یکپارچه شوند تا بتوان از آن ها حمایت کرد.

تنها نگرانی که در آمریکا مطرح شده این بوده که در ماهیت گروه های مخالف در طول سالهای گذشته تغییراتی ایجاد شده است و این گروه ها افراطیتر شدهاند. هدف سفر هفته گذشته ائتلاف مخالفان سوری به واشنگتن این بود که آمریکا با نشان دادن حمایت خود از ائتلاف نفوذ خود را در میان مخالفان سوری افزایش دهد. آمریکا در حال حاضر آمادگی ندارد تسلیحات پیشرفته در اختیار مخالفان سوری قرار دهد و همچنین آمادگی مداخله نظامی در سوریه نیز وجود ندارد.